با نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور؛ اسکلت‌های رباتیکی که امید راه‌رفتن دوباره را زنده می‌کنند

پروفسور «همایون کازرونی» از چهره‌های برجسته حوزه مهندسی مکانیک در جهان است که نقش بسیار مهمی در توسعه اسکلت‌های رباتیک بیرونی و به‌خصوص کمک به افراد دچار معلولیت ایفا کرده است.

به گزارش ایسنا، پروفسور «همایون کازرونی» (Homayoon Kazerooni)، استاد ایرانی مهندسی مکانیک در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است و به عنوان مدیر آزمایشگاه رباتیک و مهندسی انسانی برکلی (Berkeley Robotics and Human Engineering Laboratory) موسوم به KAZ LAB نیز فعالیت می‌کند.

وی با بیش از ۳۰ سال تجربه در حوزه مهندسی مکانیک، مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن (UW–Madison) و مدرک دکتری از موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، یک متخصص برجسته در زمینه رباتیک، اسکلت بیرونی، دستگاه‌های پزشکی، سیستم‌های انسان-ماشین، مهندسی زیستی، طراحی مکاترونیک و دستگاه‌های کمکی هوشمند به شمار می‌رود.

پروفسور کازرونی پیش از تحقیقات مشهور خود در حوزه اسکلت بیرونی اندام تحتانی، گروه خود را در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی هدایت کرد تا با موفقیت، سیستم‌های رباتیکی را توسعه دهند که قدرت اندام فوقانی انسان را افزایش می‌دهند.

نتایج این تلاش‌ها، ایجاد دسته جدیدی از «دستگاه‌های کمکی هوشمند» (IAD) بود که در حال حاضر توسط شرکت‌های پیشرو در زمینه حمل مواد برای استفاده توسط کارگران در مراکز توزیع و کارخانه‌های سراسر جهان به بازار عرضه می‌شوند.

پژوهش‌های بعدی پروفسور کازرونی، بر کنترل سیستم‌های انسان-ماشین مختص اندام‌های تحتانی انسان متمرکز هستند. پس از توسعه سه اسکلت بیرونی حامل بار شامل بلیکس (BLEEX)، اکسوهایکر (ExoHiker) و اکسوکلایمبر (ExoClimber)، گروه کازرونی در برکلی، اسکلت موسوم به HULC را ابداع کردند. این نخستین اسکلت بیرونی اندام تحتانی با انرژی مستقل و یک ارتوز (Orthotics) است که به کاربر خود امکان می‌دهد تا وزنه‌هایی به وزن ۲۰۰ پوند (۹۰ کیلوگرم) را برای مدت طولانی حمل کند، بدون این که تحت فشار فیزیکی قرار بگیرد. ارتوز به وسایلی گفته می‌شود که با هدف اصلاح وضعیت اندام بدن طراحی شده‌اند.

پروفسور کازرونی، فناوری اندام تحتانی را برای کمک کردن به افرادی توسعه داده که دچار سکته مغزی، آسیب نخاعی یا بیماری‌هایی شده‌اند که آنها را مجبور به استفاده از ویلچر کرده است.

این اسکلت‌های بیرونی پزشکی موسوم به اکسو (Ekso) و فونیکس (Phoenix) امکان راه رفتن، ایستادن و صحبت کردن رو در رو در وضعیت عمودی را برای افرادی که فلج شده‌اند، فراهم می‌کنند. مجوز ساخت فناوری‌های اکسو و فونیکس، به شرکت‌های اسکو بایونیکس (Ekso Bionics) و سوتکس (suitX) داده شده است.

جهت مشاهده متن کامل خبر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا