دبیر ستاد زیست: صادرات محصولات زیستی ایران به ۱۷ کشور جهان

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی: ما در حال حاضر به 17 کشور جهان صادرات داریم و دارای رتبه چهارم تولید داروی بیولوژیک در آسیا هستیم. اکنون ما از فروش محصولات دانش‌بنیان و صادرات جهانی گذر کرده ایم و در حال صادرات دانش فنی خود به دیگر کشورها هستیم.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدحسین متالهی اردکانی، صبح امروز، 9 مرداد ماه، در نشست خبری معرفی برنامه های ستاد که در محل معاونت علمی برگزار شد با اشاره به تغییر ماموریت‌های ستاد در دوره جدید گفت:« ما در حال حاضر به صورت جدی پیگیر دو اتفاق هستیم؛ نفوذ فناوری در اقتصاد و صنابع بزرگ کشور و توسعه صنایع راهبردی. ما در 10 سال اخیر با  تلاش‌های دکتر ستاری و دکنر سلطان‌خواه شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در اکوسیستم کارآفرینی کشور بوده‌ایم. با این وجود سهم اقتصاد دانش‌بنیان  کشور در  ) GDPتولید ناخالص داخلی) در حدود یک درصد است که جابگاه درستی نیست. هدف ما آن است که در یک افق شش ساله، سهم اقتصاد دانش‌بنیان کشور به 10 درصد از GDP برسد.»

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق در ادامه با اشاره به نگاه کلان ستاد به حوزه زیست فناوری گفت:« زیست فناوری در کشور درخت کهن‌سالی است که سابقه زیادی دارد. موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و انستیتو پاستور از سالیان دور در این حوزه فعالیت می‌کنند و ما همچنان از میوه‌های این دو شرکت استفاده می‌کنیم. ما در حال حاضر به 17 کشور جهان صادرات داریم و دارای رتبه چهارم تولید داروی بیولوژیک در آسیا هستیم. اکنون ما از فروش محصولات دانش‌بنیان و صادرات جهانی گذر کرده ایم و در حال صادرات دانش فنی خود به دیگر کشورها هستیم.»

وی در ادامه با اشاره به حضور زیست فناوری از دیرباز در زندگی انسان‌ها گفت:« ما اکنون همگامی خود با جهان را از دست داده‌ایم. از سال 2010 جهان وارد دوره جدیدی از زیست فناوری شد. ورود جدی یه این حوزه برای کشور ما نیز لازم است، زیرا که ما با یک انقلاب زیستی مواجه هستیم.»

متالهی اردکانی در ادامه با اشاره به دخالت مهندسی در طراحی موجودات زنده، اظهار کرد:« ما دیگر نباید صرفا به ظرفیت‌هایی که طبیعت ارائه می‌دهد وابسته باشیم، بلکه باید تلاش کنیم تا با استفاده از مهندسی و فناوری، موجود زنده را بر اساس نیازهای خود طراحی کنیم.»

وی با اظهار این که تاثیرات این انقلاب زیستی هم در فضای دانشگاهی و هم در اقتصاد مشهود است، گفت:«بر اساس گزارش‌های بین‌المللی ما در بازه 2030 تا 2040 شاهد اثرگذاری اقتصادی سالانه چهار تریلیون دلاری انقلاب زیستی خواهیم بود. در بازه زمانی 2016 تا 2020 در جهان بالغ بر 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های زیستی  با رشد سالانه 60 درصد انجام شده است که این عدد بیش از دیگر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فناوری‌های عمیق است. این نشان‌دهنده توجه ویژه دنیا به این مساله است.»

متالهی اردکانی در ادامه با بیان این که در داخل  کشور هم از ظرفیت‌های انسانی منحصر به فردی برخورداریم، گفت:«ما با کمک‌های دولت می‌توانیم در این مسابقه فناورانه حضور جدی داشته باشیم. منظور از کمک دولت در این جا، همان نقش تسهیل‌گری است. طبق بیانات مقام معظم رهبری، ما باید اقتصاد را مردمی توسعه دهیم و نگاه ما برای جذب سرمایه به بخش خصوصی است.»

وی در ادامه با تاکید بر نقش برنامه‌ریزی و تسهیل‌گری دولت گفت:« نقش مهم دیگر دولت برنامه‌ریزی برای آینده دور است، مخصوصا که نگاه دوراندیشانه درون صنایع ما شکل نمی‌گیرد. معمولا دغدغه‌های صنعت‌گران نزدیک و کوتاه‌مدت است. ما در تلاش هستیم تا با کمک نخبگان برای آینده دور برنامه‌ریزی کنیم. هدف آن است تا با استفاده از ظرفیت‌های قانون دانش‌بنیان، صنایع بزرگ کشور را درگیر توسعه کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد خطر استفاده نشدن از فناوری‌ها در صنعت کاهش پیدا می‌کند.»

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی  دقیق در ادامه در تبیین برنامه‌های این ستاد گفت:« ما در حال تلاشیم تا برای توان‌مندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان زیرساخت ملی ایجاد کنیم. با همکاری بنیاد علم ایران و صندوق حمایت از فناوران و پژوهشگران یک برنامه ملی تحت عنوان انقلاب زیستی در حال پیگیری است که در شش حوزه ایمنی درمانی، ژن درمانی، نوکلئیک اسیدها،  میکروبیوم، حوزه توسعه و طراحی سویه‌های صنعتی و حوزه اصلاح نژاد مولکولی جامعه پژوهشی کشور را درگیر توسعه فناوری کنیم. هدف این برنامه آن است که با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، پژوهش‌های لبه دانشی در دانشگاه‌ها پیگیری شود و در سوی دیگر پژوهشگران در شرکت‌ها و صنایع حضور فعال داشته باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا