گزارش کمپ توانمندسازی صادراتی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان سمنان؛ روز دوم

کمپ توانمندسازی صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان سمنان برگزار شد. این دومین کمپ توانمندسازی صادراتی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان IHTECC است که با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شده است.

 

گزارش روز دوم کمپ توانمندسازی صادراتی IHTECC در سمنان، به شرح ذیل است.

شرکت‌ها روز دوم با سه موضوع زیر آشنا شدند:

  1. بررسی توافقنامه ایران- اوراسیا
  2. آشنایی با بازارهای صادراتی کشورهای عمان، امارات و عراق
  3. صادرات هوشمند از طریق بسترهای بین المللی

کمپ توانمندسازی صادراتی در استان سمنان به همت باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان برگزار شد. در ادامه گزارش کوتاهی از این نشست می خوانید.

بررسی توافقنامه ایران- اوراسیا

 در ابتدای برنامه ی بعدازظهر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در سمنان، جناب آقای دکتر سیدی عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پزوهش های بازرگانی و مشاوره امور بین الملل سازمان توسعه تجارت به بررسی توافقنامه ایران-اوراسیا پرداخت.

دکتر سیدی با اشاره به این موضوع که موافقتنامه ایران-اوراسیا در 4 دی ماه سال جاری در سنت پترزبورگ امضا شد گفت: موافقتنامه تجارت ایران با اوراسیا ویژگی های منحصر به فردی دارد:

  1. این اولین موافقتنامه ی تجارت آزاد است که برای کشورمان امضا شده است.
  2. این توافقنامه ارتباط با 5کشور دنیا را برای ایران تسهیل می کند.
  3. 5 کشور حاضر در این توافقنامه، دارای بازار بسیار بزرگی هستند که سالانه بین 250تا 300 میلیارد دلار واردات انجام می دهند.
  4. کشورهای عضو این توافقنامه، ترکیبی از کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته هستند، که خود مزیتی برای فعالیت شرکت های مختلف ایرانی محسوب می شود.

20240110163000 IMG 3088

دلیل نیاز به توافقنامه‌های تجاری بین‌المللی

در ادامه دکتر سیدی به دلیل نیاز کشورها به توافقنامه های تجاری اشاره کرد و گفت: در 30سال گذشته اتفاقات مهمی در دنیا افتاده است که باعث شده موافقتنامه های تجاری نقش مهم تری در تجارت جهانی ایفا کنند. فروپاشی دیوار برلین یکی از این اتفاقات بود که ارتباط بین بلوک شرق و غرب را ممکن کرد. همچنین گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات فرصت بزرگی برای مرتبط شدن نقاط مختلف جهان فراهم کرد. در نتیجه این اتفاقات زمینه برای جذب سرمایه های خارجی هر روز بیشتر شد.

تجارت جهانی تا جایی رشد کرده است که قطعات یک محصول نهایی ممکن است از تعداد زیادی کشور تامین شود. مثلا به طور متوسط برای تولید یک خودرو حدود 23 کشور سهم دارند. از این نظر فرآیند هماهنگی با دیگر کشورها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در این موقعیت، راهی جز تسهیل تجارت نیست تا تولید به سرانجام و محصول به دست مصرف کننده برسد.

عضویت ایران در توافقتامه های تجاری مثل شانگهای و اوراسیا می تواند یکی از راه های برون رفت از مشکلات تجاری برای کشورمان باشد. همچنین موازی با عضویت در این توافقنامه ها نیاز است که مقررات خود را با مقررات تجارت جهانی وفق دهیم. هم اکنون ایران در 7 توافقنامه با پوشش محدود حضور دارد. همین امروز هم ما بازار بزرگی پیش روی خود داریم که نیازهای صادراتی زیادی دارند.

آشنایی با بازارهای صادراتی کشورهای عمان، امارات و عراق

پس از دکتر سیدی، جناب آقای دکتر انزلی‌چی رئیس انجمن شرکت های مدیریت صادرات ایران شرکت ها را با بازارهای صادراتی کشورهای عمان، امارات و عراق آشنا کرد. دکتر انزلی‎چی ابتدا صادرات را یک چرخه نامید و گفت: صادرات یک چرخه است و از آمادگی صادراتی آغاز می شود. مراحل صادرات به صورت زیر در یک لوپ قرار می گیرد:

  • آمادگی صادراتی
  • بازاریابی
  • مذاکرات
  • قرارداد
  • صادرات
  • توسعه
  • تحقیق و تحلیل بازار

در ایران سه ایستگاه مغفول در صادرات وجود دارد که شامل تحقیق و تحلیل بازار، ارزیابی آمادگی صادراتی، توسعه محصول و فرآیندها می شود. همچنین دکتر انزلی‌چی دسته بندی کالا از دیدگاه خریدار را به صورت زیر برای شرکت ها ترسیم کرد:

  1. خریدار عمومی (مصرف کننده نهایی)
  2. بنگاه های تولیدی (محصولات واسط)
  3. خریداران عمده و دولتی

انزلی‌چی گفت: صادرات یک بیزنس است و کسب و کاری موفق است که یک بوم صادراتی درست ترسیم کند. شش قدم اساسی برای فروش محصول وجود دارد:

  • گام اول: شناسایی محصول
  • گام دوم: آنالیز بازارهای جهانی و در دسترس
  • گام سوم: حمل و نقل
  • گام چهارم: تحقیقات میدانی بازار هدف و ترویج فرهنگ مصرف آن محصول
  • گام پنجم: شناخت بازرگانان و شبکه بازار هدف
  • گام ششم: برآورد قیمت و امتیازات رقابتی

20240110163457 IMG 3090

بازار سه کشور عمان، امارات و عراق

عراق دارای بازاری شدیدا غیررقابتی و مبتنی بر روابط است. در این کشور انواع روش های ثبت شرکت شامل وطنی و اجنبی وجود دارد. یکی دیگر از کشورهای همسایه جهت صادرات امارات است که از شفاف ترین کشورهای در امر صادرات است.

از دیگر نکاتی که دکتر انزلی‌چی در ارتباط با صادرات به کشور عراق بیان کرد، تاسیس دفتر سازمان توسعه تجارت در این کشور است. وی گفت: این دفتر حدود دوهفته قبل در بغداد به نام “شباع” تاسیس شده که می تواند پشتوانه ی خوبی برای تسهیل صادرات شرکت های دانش بنیان به عراق باشد. همچنین در کشور عمان امروز، سه شرکت مدیریت صادرات ایرانی وجود دارد که به  دیگر شرکت های ایرانی صادرکننده به عمان خدمات ارائه می دهند.

در انتهای جلسه ی بعدازظهر کمپ توانمندسازی صادراتی در پارک علم و فناوری استان سمنان آقای محمدامین تقوی؛ کارشناسی ارشد بازرگانی-بازاریابی بین الملل از دانشگاه تهران به توضیح صادرات هوشمند از طریق بسترهای بین المللی برای شرکت ها پرداختند.

20240110183727 IMG 3113

کمپ توانمندسازی صادراتی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان

کمپ های توانمندسازی صادراتی IHTECC با هدف کمک به شرکت های دانش بنیان جهت ورود به مسیر صادرات در استان های مختلف برگزار می شود. تاکنون یک کمپ سه روزه در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان و یک کمپ یک روزه در استان سمنان برگزار شده است. باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری برنامه های مختلفی در راستای ارتقای برند ملی در سطح بین الملل دارد. اخبار این فعالیت ها را از مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری , کریدور فناوری تا بازار دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا