حضور بیش از 40 شرکت فعال حوزه دارو در گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان

گردهمایی شرکت های حوزه دارو دیروز یکشنبه 15 مردادماه با حضور مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دیگر سیاست‌گذاران و فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان برگزار شد. بیش از 40 شرکت فعال در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان در این گردهمایی حضور داشتند.

 

مهندس قدمگاهی مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری؛ در ابتدای گردهمایی ضمن خیرمقدم به مهمانان و شرکت های فعال در حوزه ی صادرات دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان خطاب به مهمانان گفت: این جلسه برای همفکری با شما فعالین حوزه دارو و در راستای حل مشکلات صادراتی این حوزه تشکیل شده است. از این رو ما آماده ی شنیدن مشکلات شما برای صادرات هستیم و درصدد هستیم این مشکلات را به صورت جدی پیگیری و حل کنیم.

قدمگاهی در ادامه افزود: در دنیا همکاری شرکت های متوسط و کوچک مرسوم است و این امر با هدف کمک به شرکت های در حال توسعه انجام می شود. به همین دلیل یکی از اهداف ما این است که در آینده، زیرساخت و بستر تشکیل این جلسات را آماده کنیم و خود شرکت ها برای گردهمایی و موضوعات مورد بحث در آن با هم همکاری کنند. جلسات انتقال تجربیات موفق صادراتی به دیگر شرکت های کوچک و متوسط نیز در این جلسات ان شاءالله پیگیری خواهد شد.

شرکت های حوزه ی دارو با چه چالش هایی مواجه هستند؟

پس از صحبت های مهندس قدمگاهی به تمام شرکت های حاضر در گردهمایی فرصت داده شد تا دیدگاه و نقطه نظرات خود را در حوزه ی صادرات محصول خود بیان نمایند. برخی مشکلات بیان شده توسط شرکت ها به شرح زیر است:

  • مشکلات ثبت درخواست و دریافت حمایت ها و تسهیلات از کریدور صادرات
  • پیچیدگی قوانین دریافت حمایت های صادراتی
  • نیاز به حمایت های سیاسی مقامات در بحث مناقصات بین المللی
  • تقویت نام ایران و برند کشور جهت تسهیل روند صادرات
  • مشکلات نوسانات ارز، تعهدات ارزی و جابجایی پول در دیگر کشورها
  • چالش های رجیستر کردن دارو در دیگر کشورها با توجه به قوانین سخت گیرانه در این حوزه
  • مشکلات لجستیک و حمل و نقل برای داروهای حساس و رادیوداروها
  • ثبت پتنت، حفظ متخصص های فعال در حوزه دارو و جلوگیری از مهاجرت آنها
  • عدم هماهنگی قوانین صادراتی در داخل کشور
  • مشکلات مربوط به گمرک
  • و….

همچنین چند شرکت تقاضای استفاده ی بیشتر از نظرات و پیشنهادات کسانی را داشتند که به صورت مستقیم درگیر صادرات هستند. این شرکت ها اذعان داشتند که برخی از قوانین و فرآیندهای اداری برای شرکت ها پیچیده است در حالی که با کمک شرکت های آگاه صادراتی، می توان با اصلاحات ساختاری مسیر صادرات را هموار کرد.

در پایان مهندس قدمگاهی ضمن تشکر از شرکت ها برای حضور در این گردهمایی گفت: بحث امیدواری به حل مساله را نباید فراموش کنیم. نباید حس کنیم هیچ گریزی نداریم و نمی توانیم کاری کنیم. توجه کنید که با توجه به مشکلات ناشی از تحریم ما در تلاشیم کار صادرات را پیش ببریم. ما هم به عنوان یک مرکز دولتی در حد توان در خدمت شرکت ها برای پیشرفت و توسعه صادارت محصولات شان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا