دهقانی: جایزه بین‌المللی مصطفی یک افتخار ملی و اسلامی است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور: سیاست راهبردی توسعه علم و فناوری در همه حوزه‌ها از مهم‌ترین ارکان سیاست‌گذاری در کشور بوده است؛ نتیجه این سیاست در‌ راستای ارزش فناوری بوده که ایرانِ امروز را به قدرت بزرگ و صاحبان فناوری دارای شرکت‌های دانش بنیان تبديل کرده است.

 

به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی، و روابط عمومی معاونت علمی ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی جمعه 7 مهرماه در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی در سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان ضمن ابراز خوشحالی از حضور رییس جمهور در این مراسم گفت: سیاست راهبردی توسعه علم و فناوری در همه حوزه‌ها از مهم‌ترین ارکان سیاست‌گذاری در کشور بوده است؛ این سیاست که در راستای آموزه‌های پیامبر گرامی اسلام در باب علم اندوزی شکل گرفته است، ایرانِ امروز را به قدرت بزرگ و صاحب معادنی از جواهر دانشمندان، فناوران و شرکت‌های دانش بنیان که هر کدام یک افتخار برای کشورمان هستند تبدیل ساخته است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره پیگیر مرجعیت جمهوری اسلامی در حوزه علمی هستند و یکی از ارکان و اسباب بزرگ مرجعیت علمی، این است که یک کشور بتواند برنامه های بزرگ، بین المللی و راهبردی از جنس جایزه مصطفی(ص) داشته باشد.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، این جایزه که به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1391 ایجاد شد، تاکنون به 14 دانشمند برجسته جهان اسلام اعطا شده که به گواه مجلات معتبری همچون ساینس(Science)، جایزه نوبل کشورهای اسلامی است و ایران عزیز پرچمدار و مبتکر این جایزه و نشان ارزشمند به شمار می‌رود. این که مجله ساینس در مقاله‌ای، جایزه مصطفی را یک نشان افتخار برای کشورهای اسلامی می داند، یک افتخار ملی و افتخار اسلامی به حساب می ‌آید.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: معتقدیم که جایزه مصطفی حداقل سه کار مهم را انجام داده است؛ این که تنها در این دوره 2613 دانشمند را در 110 کشور دنیا شناسایی کرده ایم و از این میان، پنج نفر را از کشورهای مختلف به عنوان برگزیدگان دوره پنجم و کسانی که در تولید علم نافع و مفید برای بشر تلاش کرده اند انتخاب می‌کنیم، اولین اتفاقی که می افتد همان استانداردسازی علم است. بنیاد مصطفی یک استاندارد جهانی تعریف می‌کند که از دیدگاه ایران به عنوان ام القرای اسلام معنای علم نافع و ناب را تببین می‌کند.

دهقانی ثمره دیگر جایزه مصطفی(ص) را معرفی توانمندی جمهوری اسلامی ایران در توسعه علم و جایگاهش در حمایت از تولید علم نافع دانست و گفت: حضور مهمانانی از سراسر کشورهای جهان اسلام، باعث نمایاندن و معرفی هرچه بیش‌تر این توانمندی است؛ وقتی دانشمندانی از کشورهای متعدد در این جایزه داریم تصویر جمهوری اسلامی ایران در تولید علم و در راستای حمایت از تولید علم نافع بهتر می شود.

وی به سومین رکن اثرگذار این جایزه اشاره کرد و گفت: رویدادهای بین‌المللی ذیل جایزه مصطفی مانند جایزه کنز  یا رویداد استپ  تبادل علم و فناوری بین کشورها را رقم می زند. این ارتباطات بین دانشمندان و فناوران ایران و سایر دانشمندان زمینه ساز توسعه همکاری و توسعه اقتصاد دانش بنیان کشورهای اسلامی خواهد بود.

دهقانی ابراز امیدواری کرد جایزه مصطفی که امروز که در چند حوزه مختلف فعالیت می‌کند بیش از پیش بتوند اثرگذار باشد و با حمایت قاطعانه و داهیانه ای که رئیس‌جمهور از نوآوری و فناوری دارند، بتواند در حوزه‌های دیگر توسعه پیدا کند و بر تارک افتخارات جمهوری اسلامی بدرخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا