دهقانی: جایزه مصطفی (ص) فرصتی برای تکرار تجربه برتری جهان اسلام در عرصه علم و فناوری است

آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در باغ موزه چهلستون اصفهان برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، باغ موزه چهلستون امشب میزبان مهمانانی از کشورهای اسلامی، مسئولان و دانشمندان برجسته جهان اسلام برای برگزاری آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) بود.
روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری طی سخنانی در  مراسم اعطای جوایز برندگان پنجمین دوره جایزه مصطفی با بیان این‌که جایزه مصطفی(ص) الگو و آغاز راه دوباره برتری علمی جهان اسلام است، ادامه داد: امید دارم این جایزه و بنیاد مصطفی(ص) بتوانند آغازگر فصل جدیدی در موفقیت و برتری علمی جهان اسلام، با توجه به پیشینه و افنخارات تاریخی و درخشان جهان اسلام در عرصه علم، فناوری و نوآوری باشند.
دهقانی با بیان این‌که حضور مهمانانی از کشورهای اسلامی که جزو برجسته‌ترین دانشمندان و فناوران جهان اسلام هستند، نشان دهنده ارج نهادن و ارزش گذاری آنان به علم و اهمیت آن است ادامه داد: در شب میلاد رسول مهربانی ها، رسول دانایی توانایی و عشق افتخار داریم این جایزه را برگزار کنیم و میزبان دانشمندان برجسته ای از جهان اسلام باشیم.
دهقانی یکی از ویژگی‌های دین مبین اسلام را توجه و تأکید بر علم اندوزی و نقش آن در برتری امت اسلام دانست و گفت: در دینی که بر دانش، علم و سلطان بودن علم تاکید دارد و به آیات قرآن کریم به عنوان معجزه پیامبر اسلام (ص) با خواندن و نوشتن اشاره می‌شود، نشان از جایگاه والای علم و ظرفیت جهان اسلام برای برتری و تفوق علمی است.
تاریخ شهادت می دهد که در کلام رسول خدا بزرگ ترین ارج ها و ارزش ها مخصوص عالمان بوده و در احادیث پیامبر (ص) و روایت از امامان(ع) همواره بر اهمیت علم و کسب دانش ولو در دوردست‌ترین‌ها و دست نیافتنی ترین نقطه‌ها تاکید شده است.
20000101000806 3P8A2137 3
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که همواره بر جایگاه برتر علم تاکید شده است ادامه داد: در دین اسلام و آموزه‌های قرآنی علم و دانش عالمان ۷۰ برابر ماجورتر از خون شهدا ذکر شده این موضوع، نشان دهنده این است که بزرگی و عظمت علم، با اسلام توسعه پیدا کند.
دهقانی با اشاره به ریشه‌های انتقال تاریخ درخشان برتری علمی جهان به غرب و دلایل این امر عنوان کرد: تاکیدات دین مبین اسلام بر موضوع علم، باعث شد در قرون وسطی که غرب هیچ آشنایی با علم نداشت مسلمانان پیشتاز و پیشرو و توسعه دهنده علم در جای جای جهان باشند، اما این روند تغییر کرد و برتری علمی جهان اسلام به غرب انتقال یافت.
وی افزود: این موضوع دو دلیل مهم و عمده داشت نخست این که دنیای غرب سعی کرد آموزش و یادگیری علم را ساده تر کند و علت دیگر این بود که مسلمانان علم را برای علم توسعه دادند در حالی که غربی ها علم را برای کاربرد ترویج و توسعه دادند و این دو دلیل و دلایل دیگر باعث شد تا این برتری به دست غربی ها بیفتد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به الگوسازی اسلام در پرورش بزرگ‌ترین دانشمندان اسلام عنوان کرد:  جا دارد از یک دانشمند برجسته تاریخ اسلام در شهر اصفهان یعنی شیخ بهایی یاد کنم که صدها سال پیش از تولد علم دینامیک حمام معروف اصفهان را می سازد و یا بیش از پیدایش علم سیالات، شبکه آب های زیرزمینی را طراحی میکند. همچنین سال ها پیش از ظهور دانشی به نام مکانیک جامدات، سازه های سی و سه پل، منار جنبان و … وجود داشته و آن چه که ما را از این حرکت پرشتاب و قدرتمند باز داشت نگاه نکردن به علم برای کاربرد و محروم بودن از شبکه آموزش توسعه یافته برای ترویج و توسعه و فراگیری علم بوده است.
وی با تاکید بر این که با استفاده از ظرفیت دانشمندان جهان اسلام بر بستر جایزه مصطفی قابلیت اشتراک گذاری و تعامل، توسعه می یابد افزود: با توجه به توسعه ای که در حوزه آموزش و یادگیری محقق شده، در دنیای امروز تعداد بیش تری دانشمند داریم که به صورت همه گیرتر و عمومی تر علم را به اشتراک می گذارند. این ظرفیت فراهم است که دانشمندان و محققان برجسته جهان اسلام بر بستر جایزه مصطفی(ص)، بتوانند یافته ها و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند و فصل جدیدی از توسعه علمی در سایه دین مبین اسلام را رقم بزنند.
دهقانی با اشاره به این که از میان 30 کشور توسعه دهنده علم، هفت کشور مسلمان هستند، ادامه داد:  ایران، عربستان سعودی، پاکستان، مالزی و مصر و اندونزی از کشورهایی هستند که در جمع کشورهای تاثیرگذار در آینده و پیشرفت علم دنیا جای دارند.
معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری تصریح کرد: پیشنهاد می کنم با توجه به شناخت جهانی که از این جایزه عظیم در دنیا ایجاد شده دانشمندان که سفرای علم و فناوری کشورهایشان هستند در آینده در کشورهای اسلامی برنامه های ترویجی و توسعه ای را پیگیری و در ادامه میزبان برگزاری جایزه مصطفی در آن کشورها باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا