مصاحبه جو روگان: هوش مصنوعی متفاوت از تصور سم آلتمن پیشرفت کرده است

سم آلتمن، مدیرعامل اوپن‌ای‌آی، در مصاحبه با جو روگان، پادکستر محبوب آمریکایی، گفت روند پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی با پیش‌بینی اولیه او متفاوت است. آلتمن در همین مصاحبه با اشاره به نیمه تاریک توسعه این تکنولوژی گفت، برای مبارزه با بیکاری ناشی از هوش مصنوعی به راهکارهایی مثل حقوق پایه سراسری نیاز است.

 

به گزارش پیوست، مدیرعامل یکی از مهمترین شرکت‌های هوش مصنوعی جهان معتقد است که رشد و توسعه این تکنولوژی و جایگزین کردن تعداد زیادی از مشاغل در این لحظه اجتناب‌ناپذیر است. با این حال آلتمن می‌گوید در بلند مدت این تکنولوژی به خلق مشاغل زیادی منتهی می‌شود و مشکل اصلی ما حمایت از نیروی کار امروزی است که نمی‌تواند در یک مدت کوتاه مهارت قبلی خود را کنار گذاشته و به سراغ یک حرفه جدید برود.

او با اشاره به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن این تکنولوژی گفت، آنچه امروز شاهدش هستیم با تصور چند سال پیش او متفاوت است. تصور آلتمن در گذشته این بوده است که هوش مصنوعی اول از همه به سراغ کارهای بدنی از جمله مشاغل کارخانه‌ای و حتی رانندگی برود و حرفه‌های خلاق و کلاه‌ سفید در مرحله آخر باشند.

با این حال روند پیشرفت این فناوری به گونه‌ای کاملا عکس پیش‌بینی او بوده و حالا مشاغل خلاق از جمله طراحی به اولین هدف هوش مصنوعی بدل شده‌اند و هنوز با خودکارسازی مشاغل بدنی و کارخانه‌ای فاصله زیادی داریم. آلتمن معتقد است که روند افزایش توانایی هوش مصنوعی نیز برخلاف پیش‌بینی‌های گذشته یک سیر تکامل خطی را طی می‌کند و خبری از خودآگاهی لحظه‌ای نیست. او معتقد است طی چند سال یا چند دهه آینده یک روند تکامل آهسته را طی می‌کنیم و پس از آن با عبور از یک بزنگاه مهم، روند تکامل این تکنولوژی سریع‌تر می‌شود.

او و روگان همچنین درمورد هوش مصنوعی عمومی و حتی احتمال ریاست جمهوری آن صحبت کردند. آلتمن که البته معتقد است هنوز فاصله زیادی با هوش مصنوعی عمومی (AGI) داریم گفت، یکی از قدرت‌های فوق‌العاده این تکنولوژی، اطلاع کامل و دقیق از جزئیات نظر تمامی افراد جهان یا یک کشور خاص و تصمیم‌گیری براساس برآیند نظرات این افراد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا