مشاور رئیس گروه بیوکوبافارما:تولید مشترک واکسن‌های حیوانی و داروی دیابت از زمینه‌های مناسب همکاری کوبا با ایران است

پیرو سفری که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در شهریور ماه گذشته به کوبا داشت، از طرف کوبایی برای بازدید از توانمندی ها و زیرساخت های علم و فناوری ایران، دعوت به عمل آمد و در این راستا، هیاتی سه نفره از گروه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا که جزو مقامات و محققان عالی رتبه کوبایی هستند، برای بازدید از زیرساخت های ایران به کشور ما سفر کردند و در بازدیدهایی که طی این چند روز برای آنها ترتیب داده شد با شرکت های دانش بنیان ایرانی، دستاوردها و توانمندی های آنها آشنا شدند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، هفته گذشته جلسه B2B هلدینگ دولتی بیوکوبافارما با شرکت های دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه بیوتکنولوژی به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن شرکت‌های دانش بنیان هر یک کوشیدند تا توانمندی خود را در حوزه بیوتکنولوژی به طرف کوبایی ارائه‌کنند. در حاشیه این نشست با دکتر لوئیس هررا، مشاور رئیس گروه بیوکوبافارما و از روسای سابق CTGB به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن از نظرتان می گذرد:

*کوبا همکاری هایی با انستیتو پاستور در زمان کرونا برای ساخت واکسن داشته است، شما تجربه این همکاری را چطور دیدید؟

همکاری بین کوبا و ایران به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی مربوط به این بازه زمانی (همه گیری پاندمی کرونا) نیست و تعامل و همکاری های علمی و فناورانه بین ما عقبه طولانی تری دارد اما  همکاری ای که در بخش کووید 19 اتفاق افتاد، نشان داد که همکاری ای که قبلا وجود داشت را می توان از نو شروع کرد، در سال های 1990 علاوه بر همکاری هایی که شکل گرفت، خیلی از جوان های ایرانی به کوبا آمدند  و در کارخانه های ما مشغول به کار شدند، آموزش دیدند و ما سعی کردیم، مهندسی و اطلاعات لازم را برای ایجاد ساختمان انستیتو پاستور واحد کرج به کشور ایران را منتقل کنیم. وقتی این افراد تحصیلکرده شدند، ریاست نهادهای  مهم ایران را در حوزه ساخت واکسن عهده دار شدند و این نشان دهنده این است که این تعامل، نتایج مثبتی به همراه داشته است.

با این حال، اکنون در تاریخ دیگری نسبت به آن زمان هستیم و باید دنبال مقاصد دیگری بگردیم و آن همکاری ها را احیاء و اطلاعات را با هم تبادل کنیم.

*سطح بیوتکنولوژی در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

مراکزی که بازدید کردیم از سطح علمی بالایی برخوردار بودند. سیاستی که دولت ایران مبنی بر استفاده از شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای داخلی در دستور کار دارد، سیاست مثبتی بوده است. ایران کشوری است که بالای 80 میلیون نفر جمعیت دارد، آنقدربزرگ است که بتواند خودش اسباب توسعه اش را دست بگیرد، ما هم سعی کردیم این توسعه را داشته باشیم تا بتوانیم به بازارهای دیگر دست پیدا کنیم.

از این رو، معتقدم می توانیم همکاری های بین ایران و کوبا را در حوزه بیوتکنولوژی ادامه دهیم، مثل پروژه  واکسیناسیون برای حیوانات و همچنین، ساخت دارو برای بیماران دیابتی که می تواند از قطع عضو آنها جلوگیری کند. این داروها کامل کننده بوده و بی تردید، نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت. ماحصل این تعاملات، علاوه بر حل مشکلات در ایران و کوبا در حوزه های بیوتکنولوژی، می تواند به عنوان محصول مشترک به دیگر کشورها هم صادر شود.

این ایده از طریق معاون علمی رئیس جمهور ایران به ما رسید و  به نظر من ایده عالی ای بود و ما هم سریع جواب دادیم و بلافاصله به ایران آمدیم تا این همکاری را شروع کنیم.

*بیشتر بر دانش و اطلاعاتی که از کوبا به ایران منتقل شده، متمرکز شدید، از طرف شرکت های دانش بنیان ایرانی و اساسا مجموعه بیوتکنولوژی ایران چه دانش هایی به محققان کوبایی منتقل شد؟

من در مورد دهه 90 صحبت کردم اما ایران الان پیشرفت هایی داشته که برای کوبا جالب است، برای همین اگر تاکنون اتفاقی نیافتاده از این به بعد خواهد افتاد و مهم شکل گیری این همکاری است که بتواند باعث توسعه هر دو کشور در بخش های مختلف شود.

*غیر از زمینه های دارویی و بیوتکنولوژی چه عرصه های دیگری به اعتقاد شما می تواند موضوعی برای همکاری علمی بین ایران و کوبا باشد؟

در زمینه کشاورزی 100 درصد این همکاری می تواند شکل بگیرد.

*در سفری که به ایران داشتید، از کجاها بازدید کردند و آیا برنامه ای برای انعقاد توافق نامه و … دارید؟

بله از چند مرکز دانش بنیان بازدید کرده ایم و با محصولات و زیر ساخت های این مراکز آشنا شدیم و به زودی تفاهم نامه ای هم برای همکاری با این شرکت ها منعقد خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا