حضور 10 شرکت دانش‌بنیان و خلاق ایرانی در بزرگترین رویداد جهانی حوزه محتوای رسانه

۱۰ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و نوآور ایرانی با حضور موفق در «میپ کام» فرانسه – بزرگترین رویداد انیمیشن، فیلم و محتوای رسانه ای دنیا – توجه بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه را جلب کردند.

 

 به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رویداد «میپ کام» MIPCOM که هر ساله میزبان تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، شبکه های تلویزیونی، شبکه های پخش خانگی، سرمایه گذاران و ناشران حوزه رسانه از سراسر دنیاست از ۱۶ تا ۱۹ اکتبر (۲۴ تا ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲) در کن فرانسه برگزار شد.

سازمان سوره، استودیو قاف و تکم فیلم از جمله شرکت هایی هستند که توانستند در این دوره از میپ کام، قراردادهای خوبی را با شرکتهای خارجی امضا کنند. شبکه سازی، مذاکرات تجاری و دریافت پروژه های بزرگ از دیگر دستاوردهای حضور این شرکت ها در این رویداد جهانی بود.

با سعید ترخانی، مدیر کارگزاری توسعه صادرات محتوای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص دستاوردهای این رویداد برای کشورمان به گفت‌و‌گو نشستیم که ماحصل آن از نظرتان می گذرد:

بازار و رویداد میپ کام امسال را چطور دیدید و از فعالیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و نوآور ایرانی چه ارزیابی ای داشتید؟

میپ، چندین رویداد اعم از MIPCOM، MIPTV،MIPJUNIOR، MIP CANCUN ، MIP AFRICA و MIP CHINA دارد که در این میان، بازار میپ کامMIPCOM مهم ترین بازار آن محسوب می شود. میپ، شرکت بزرگی است که بیش از چهل دوره سابقه برگزاری میپ کام را در کارنامه خود دارد و یقینا از نظر اندازه بزرگترین و پراهمیت ترین بازار مدیای جهان است. امسال دومین سالی بود که تلاش کردیم در این رویداد شرکت کنیم، سال گذشته ثبت نام کرده بودیم اما به دلایل مختلفی نتوانستیم حضور فیزیکی پیدا کنیم.

امسال خوشبختانه با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری چند شرکت در قالب پاویون، به صورت حضوری و تعدادی دیگر به صورت دیجیتالی در این رویداد شرکت کردند. در جشنواره میپ، دو رویداد پشت سر هم در شهر کن فرانسه از 13 اکتبر تا 19 اکتبر برگزار شد، رویداد اول، سه روزه بود به نام میپ جونیور MIPJUNIORکه مختص محتوای کودک و نوجوان بود و از بخش های مختلفی همچون شبکه سازی، برگزاری جلسات تخصصی، نشست های تولید مشترک و نشست ارائه محصول برای جذب سرمایه گذار و .. تشکیل شده بود.

همزمان با برگزاری حضوری این رویداد، نسخه آنلاین( کتابخانه آنلاین) آن هم برگزار شد و شرکت های مختلفی که محتوای قابل عرضه ای داشتند، در این نسخه آنلاین، بارگزاری کردند تا خریداران و سرمایه‌گذاران که آنها هم به این نسخه آنلاین دسترسی داشتند، از این طریق با کارهای آنها آشنا شوند. بخش دوم این جشنواره، اصلی ترین رویداد آن یعنی میپ کام بود که رویدادهای مختلفی اعم از ترندهای رسانه، محتوای رسانه ای مورد نیاز خریداران و مخاطبان، ورک شاپ ها، نمایشگاه ها و … را شامل می شد؛ اما یک بخشی از این بازار به پاویون کشورها اختصاص داشت البته همه کشورها اینجا پاویون نداشتند و تنها کشورهایی که در سینما و صنعت مدیا حرفی برای گفتن دارند، همچون چین، کره جنوبی، ایران، ترکیه و …. در این بخش حضور داشتند.

در کنار پاویون ها، شرکت ها و افرادی هم به صورت مستقل در این بازار شرکت کرده بودند و ما تلاش کردیم که با آنها ارتباط بگیریم، از آن جمله می توان به سازمان سینمایی سوره و چند شرکت دیگر اشاره کرد که در خلال این رویداد توانستیم از آن ها حمایت های فکری و مشورتی ارزشمندی را دریافت کنیم.

IMG 20231022 WA0008

دستاوردهای حضور در این رویداد بین المللی چه بود و با توجه به ماهیت این جشنواره شرکت های دانش بنیان، خلاق و نوآور ایرانی تا چه اندازه در جذب سرمایه گذار برای تولیدات خود موفق عمل کردند؟

فرایند گرفتن نتیجه از حوزه مدیا، نسبتا بلندمدت است، با این حال، در تمام بازارهایی که در یک سال و نیم گذشته شرکت کردیم، شرکت های ایرانی توانستند قرارداد پخش یا قرارداد تولید مشترک و حتی قرارداد فروش امضا کنند. در همین بازار میپ کام، سازمان سوره توانست بخشی از محصولات خود را قرارداد ببندد، شرکت تکم فیلم، شرکت دیگری بود که حق پخش دو محصول خود را امضا کرد. تولیدات استودیو قاف به ویژه انیمیشن «میوتون» هم که برای خردسالان ساخته شده بسیار مورد توجه قرار گرفت و قراردادهایی هم بستند. همچنین در این رویداد، یک پلتفرم تیم سازی تعریف شده بود و شرکت های تولید کننده ایرانی توانستند در پلتفرم ریجستر شده و با بقیه تولید کننده های جهان ارتباط بگیرند. از دیگر نتایجی که ما در این رویداد داشتیم، بالا بردن اعتماد به نفس ایرانیان بود. در این رویداد، کارهایی ایرانی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

استراتژی شما در انتخاب این شرکت ها برای حضور در رویداد میپ کام به چه صورت بود؟

ابتدا، فراخوانی که برای شرکت های دانش بنیان و خلاق صنعت مدیا ارائه کردیم، با 30 شرکت مذاکره کردیم که بعد از بررسی شرکت ها توسط معاونت علمی و ملاحظاتی که داشتیم، نهایتا 10 شرکت انتخاب شد، از بین این 10 شرکت، سه شرکت نتوانستند شرایط را فراهم کنند و حذف شدند و ما با هفت شرکت در بازار حضور پیدا کردیم و نزدیک به 20 پروژه را در کتابخانه جونیور و میپ کام بارگزاری کردیم. هفت شرکتی که حضور داشتند، هر کدام سه پروژه را می توانستند در کتابخانه بارگزاری کنند و این کار را کردند.

به اعتقاد شما، حضور در چنین بازارهای بین المللی چه ضرورتی دارد و چرا این مهم برای شما و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دغدغه شد؟

واقعیت این است که ما توانایی‌ها و پتانسیل‌های خام زیادی در حوزه فیلم و انیمیشن داریم با این حال، به اندازه‌ای که در این زمینه کار کرده و موثر هستیم شناخته شده نیستیم. شاهد این مدعا عقبه تاریخی و صنعتی ایران در حوزه انیمیشن و فیلم است.

مدیا، در ایران، صنعت با سابقه و دیرینه‌ای است؛ قدیمی‌ترین انیمیشن جهان متعلق به ایران است و آن نقش مصور یک بز روی سفال است به این صورت که وقتی سفال می چرخد، بز متحرک می شود. این اثر تاریخی متعلق به 2500 سال قبل میلاد مسیح در شهر سوخته است. فارغ از عقبه تاریخی، از نظر صنعتی هم ایران جایگاه خاصی دارد. از نظر صنعت سینما، هیچ جشنواره جهانی ای وجود ندارد که فیلم های ایرانی در آن ندرخشند. همچنین، ایران دانشگاه های باکیفیت و جشنواره بین المللی معتبری دارد؛ برای مثال، جشنواره فیلم های انیمیشن (پویانمایی) تهران که هر دو سال یکبار از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود، یک جشنواره معتبر جهانی است که همه جای دنیا بین همه متخصصان شناخته شده است و کارهای زیادی به آن ارائه می شود. مضاف بر اینکه بیش از 170 شرکت ثبت شده در حوزه انیمیشن در ایران داریم و همین طور در حوزه گیم هم شرکت های زیادی داریم که خیلی از محصولات این شرکت ها و استودیوها با اسم کشورهای دیگر در بازار جهانی عرضه می شود و به نوعی می‌توان گفت که بخش عمده ای از آن بازار زیرزمینی و غیر رسمی است. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، به اندازه ای که در زمینه فیلم، انیمیشن و تولید محتوا کار کرده و موثر هستیم شناخته شده نیستیم. از این رو، به کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و خصوصا مرکز تعاملات بین المللی، نزدیک به چهار سال است که به عنوان کارگزار توسعه صادرات روی این قضیه ( حضور ایران در بازارهای بین المللی و شناساندن توانمندی ایران) کار می کنیم.

این تلاش چهار ساله چه آورده ای را برای صنعت فیلم و انیمیشن ما به همراه داشته است؟

یکی، دو سال اول، بیشتر روی بحث های ساختاری کار کردیم، تلاش کردیم بانک داده فعالان این حوزه را تجمیع و ارتباطات را برقرار کنیم. تا حدی این کار را انجام دادیم و البته هنوز این کار استمرار دارد، موضوع دیگری که پیگیری کردیم، حرکت از خام فروشی به فروش محصول بود تا طی آن بتوانیم مدیای ایران را خصوصا در حوزه انیمشین و گیم به یک صنعت پایدار تبدیل کنیم و در آن یک درآمد مستمر و پایدار ایجاد کنیم. سومین دغدغه ما،  تبدیل بازار غیررسمی و زیرزمینی به یک بازار رسمی بود که طی آن هم درآمد فعالان این حوزه بیشتر شود، هم ساختار مناسبی ایجاد شود و هم بتوانیم کشور و جامعه را از این سرمایه بهره مند کنیم. در این راستا، قاعدتا یکی از اولین قدم ها، شناخت بازار جهانی، ذی نفعان، فعالان و موثران این صنعت و دوم شناخت خودمان بود. از این رو، برنامه های مختلفی را به کمک مرکز تعاملات طراحی کردیم که یکی از مهم ترین این برنامه ها، حضور در بازار جهانی در قالب پاویون است. در این راستا، تقریبا یک سال تحقیقات اینترنتی، میدانی و … انجام دادیم و کوشیدیم تا برنامه منسجمی را برای حضور در بازارهای جهانی طراحی کنیم که البته در این برنامه ریزی ها، تمرکز ما بیشتر بر بازارهای شرق و آسیا اعم از چین، آسیای میانه و روسیه است و برای این منظور، پروژه ای را تحت عنوان «راه ابریشم» که یک پروژه بین المللی است، کلید زدیم. براین اساس، چهار بازار معتبر جهانی را اعم از بازار «میپ کام»، بازار «جنبی جشنواره شانگهای در چین»، «ای تی اف» و بازار «محتوای مسکو» را شناسایی کردیم که به نوعی محدوده ای که می خواهیم را پوشش می دهد. بازار بزرگی هم تحت عنوان AFM در حوزه فیلم و انیمشن فعال است که ما گمان نمی کردیم بتوانیم به آن ورود کنیم که در خلال تعاملاتی که در «میپ کام» بین ما و متولیان این رویداد شکل گرفت، توانستیم، موافقت مسئولان آن رویداد برای حضور ایران در آن بازار را هم بگیریم که این مهم از دیگر دستاوردهای حضور ما در این رویداد جهانی است.

IMG 20231022 WA0010

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا