حضور 300 شرکت دانش‌بنیان در برنامه ملی آبادایران

نشست رسانه‌ای «برنامه ملی آبادیران» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

 

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، در این نشست مشارکت و هم‌افزایی دستگاه‌ها و ساختارهای حمایت‌گر از این برنامه ملی را زمینه‌ساز تحول در پیوند دانش‌بنیان‌ها به نیازهای مناطق کم‌تر برخوردار دانست و گفت: برنامه ملی آبادیران در معاونت علمی با هدف پیوند فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به نیاز مناطق محروم تعریف شده است و بیش از ۲۸ دستگاه دولتی و خصوصی، در کنار معاونت هستند تا توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور را محقق کنند. این هم‌افزایی و مشارکت، در نوع خود یک ابتکار کم نظیر است و این پیام را نجوا می‌کند که باید برای آبادانی و توسعه، نخست هم‌دل و یک‌صدا شویم. این اقدام، یکی از نقاط برجسته «آبادیران» به شمار می‌رود، زیرا وقتی این مجموعه‌ها کنار هم جمع می‌شوند ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان چند برابر می‌شود. صرف کنار هم قرار گرفتن این ظرفیت، می‌توان گفت برنامه آبادیران یک حرکت رو به جلو در نوع خود است.

دهقانی، با بیان این‌که هم افزایی ۲۸ نهاد دولتی و خصوصی بر بستر یک دبیرخانه دائمی می‌تواند افق پیش روی این برنامه ملی را شفاف و قابل دسترس کند، ادامه داد: هم‌افزایی این نهادها بر بستر یک دبیرخانه دائمی، می‌تواند به دو دستاورد مهم منجر شود؛ نخست این‌که گزارشی از اقداماتی که صورت گرفته ارائه شود و سپس، فرصت‌هایی که به واسطه این برنامه ملی کشف و احصاء شده، معرفی شود تا برنامه ملی آبادیران در ادامه مسیر، آگاهانه‌تر و آبادنگرانهتر حرکت کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، «مشارکت مردم» را یکی دیگر از بارزه‌های برنامه ملی آبادیران دانست و افزود: هیچ جریانی بدون مشارکت و خواست مردمی ماندگار و اثرگذار نمی‌شود و مردم شریف ایران، در طول سالیان نشان دادند که برای پیشرفت، آبادی و اعتلای کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. نقش مردم در جریان توسعه علم و فناوری نیز نقشی راهبردی است و بدون دخیل کردن مردم در این جریان، توفیقی نخواهیم داشت. امیدوارم اصحاب رسانه که هدفشان کمک به کشور است، ظرفیت‌های برنامه ملی و نمایشگاه آبادیران را اطلاع‌رسانی کنند تا مخاطبان این برنامه، بتوانند با ظرفیت‌های آن آشنا شده و این برنامه بتواند هرچه بهتر در مسیر توسعه و آبادانی جای‌جای کشور گام بردارد.

دهقانی با تأکید بر این‌که محومیت مناطق محروم کشور از جنس کمبود توجه و عدم شناخت ظرفیت‌های آن مناطق است و نه از جنس کمبود ظرفیت‌ها و استعدادها، افزود: خداوند مهربان با رحمانیت خود به هر سرزمینی یک سری ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را عطا کرده است. قطعاً در ساکنان آن منطقه استعدادهایی نهفته است و بنابراین اگر منطقه‌ای دچار محرومیتی باشد، این محرومیت حتما از جنس کم‌تر شناخته شدن و عدم توجه به این ظرفیت‌های پنهان بوده است. تجربه به خوبی نشان داده است، مناطقی که کمتر ظرفیت‌هایشان شناخته شده اتفاقاً بیشتر شکوفا می‌شوند و پیشرفت چشمگیرتری خواهند داشت. از همین منظر، برنامه ملی آبادیران، به دنبال شناختن و شناساندن این استعدادها، و بهره‌گیری از آن‌ها توسط فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق است.

وی، همکاری و نقش آفرینی فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد در مناطق محروم را زمینه‌ساز ایجاد انگیزه و احساس تعلق خاطر به کشور دانست و گفت: ایجاد احساس تعلق، نخستین و بارزترین ویژگی کار در مناطق محروم است. تجربه اردوهای جهادی، رویکرد و نگاه جوانان را به سمت و سویی هدایت کرد که با حضور در مناطق محروم، دیدن و لمس رنج هم‌وطنان، انگیزه و احساس تعلق را در جوانان افزایش داد و موجب شد پرتلاش‌تر، با انگیزه فزاینده و جدی‌تر برای خدمت به کشورشان کار کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، با اشاره به مشارکت کم‌سابقه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در برنامه ملی آبادیران گفت: نمایشگاه آبادیران که بخشی از برنامه ملی آبادیران به شمار می‌رود، در دوره نخست خود میزبان ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق تواتمند است که از تجربه و توانایی فعالیت در مناطق محروم برخوردارند و به نحوی زنجیره ارزش را در مناطق محروم تکمیل می‌کنند.

دهقانی درباره مفهوم «فناوری‌های محرومیت‌زدا» توضیح داد: هر فناوری مبتنی بر نیاز، شرایط و اقتضائات یک زیست بوم خاص معنا پیدا می‌کند. در معادن کوچک فناوری فرآوری معادن وجود دارد اما در این سال‌ها هزاران معدن کوچک و بزرگ وجود داشته‌اند که از جذابیت لازم برای بهره‌برداری برخوردار نبوده‌اند و کسی به سراغشان نرفته است. اما توسعه فناوری‌ها در سال‌های اخیر، تا جایی پیش رفته است که بهره‌برداری کوچک‌ترین معادن را اقتصادی می‌کند. فناوری‌هایی که فرصت‌های کوچک را برای خلق ارزش افزوده اقتصادی می‌کنند، فناوری محرومیت‌زدا شناخته می‌شوند. به طورکلی توسعه ماشین‌آلات کوچک مقیاس برای ایجاد کارگاه‌های کوچک یا کسب و کارهای خانگی، از این جنس هستند. مهم‌ترین ویژگی فناوری محرومیت‌زدا این است که وزنه اشتغال آفرینی را از ثروت‌آفرینی سنگین‌تر می‌کند، اگرچه فناوری‌های محرومیت‌زدا، ارزش آفرین نیز هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ، با بیان این‌که برنامه‌ ملی آبادیران شامل مجموعه‌ای از اقدامات راهبردی است که از آموزش نیروی انسانی ساکن مناطق محروم تا توسعه بازار محصولات بومی را دربر می‌گیرد، ادامه داد: در قالب برنامه ملی آبادیران یک سلسله‌ای از برنامه‌ها شکل می‌گیرد که از آموزش مستعدین مناطق محروم و ایجاد بازارهای فری‌لنسری برای ارزش آفرینی و اشتغال افراد ساکن در این مناطق تا حمایت از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود.

دهقانی، با اشاره به ظرفیت‌های نهفته و خارق‌العاده برای ایجاد کسب و کارهای اشتغال‌زا و ارزش‌آفرین عنوان کرد: از شرکتی که در یک منطقه دور افتاده نوعی جلبک را برای فراوری گیاهان دارویی پرورش می‌دهد تا شرکت دانش‌بنیان دیگری که ماشین آلات صنعتی و ماشین‌آلات کوچک مقیاس برای تولید خانگی را می‌سازد، همگی فرصت‌های ارزشمندی را برای اشتغال، خلق ارزش افزوده و مهم‌تر از همه آبادی و پیشرفت با برداشتن بار رنج از دوش مردم ایجاد می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد برنامه ملی آبادیران، با برگزاری این نمایشگاه حرکت خود در مسیر پیشرفت و شکوفاکردن استعادهای نهفته مناطق کم‌تر برخوردار به پیش ببرد.

گفتنی است اولین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدای «آبادیران» 23 تا 25 خردادماه سال جاری با حضور بیش از 370 شرکت دانش‌بنیان در محل مصلی امام خمینی، میزبان دستگاه‌های دولتی، گروه‌های مردمی و جهادی، انجمن‌های مردمی و مخاطبان عمومی است. علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیش‌تر به وب‌سایت این نمایشگاه مراجعه کنند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا