دهقانی: رشد سریع علمی فناوری در ایران، موضع کشورهای همسایه را تغییر داده است

بیست‌ و سومین نمایشگاه تخصصی صنعت برق ایران با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و وزیر نیرو آغاز به‌کار کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در آیین آغاز به کار بیست‌وسومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران و نخستین جشنواره و فن بازار این صنعت عنوان کرد: به برکت رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دو دهه گذشته یک جریان تولید علم در کشور ایجاد شد که نتیجه آن فعال شدن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و رونق گرفتن فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بود.

وی با بیان اینکه طی دو دهه اخیر، کشورهای همسایه با دیدن موفقیت‌ها و روندهای سریع رشد علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران نسبت به ما تغییر موضع داده‌اند، افزود: جریان رشد علم در کشور، کشورهای همسایه را بیدار کرده و نتیجه آن، این است که موضع این کشورها نسبت به ایران تغییر کرده و از در دوستی با ما در آمده‌اند.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به شکل‌گیری جنبش نرم‌افزاری طی دو دهه اخیر و ضرورت شکل‌گیری جریان خیزش فناورانه گفت: در سال‌های اخیر میزان سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه دانش بنیان‌ها افزایش یافت و یک ظرفیت بزرگ ملی و مبتنی بر دانش برای رفع مشکلات کلیدی کشور ایجاد شد. اکنون وقت آن است که با مشارکت و نقش‌آفرینی صنایع بزرگ، درخت دانش‌بنیان به ثمره و نتیجه اصلی خود برسد.

دهقانی ادامه داد: در این سال‌ها و در نتیجه همین روند رو به رشد، بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه تلاش کردند تا با تقویت تعاملات خود با ایران از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشورهایی نیز که تا حدودی با ایران زاویه داشتند در این سال‌ها تلاش کردند به سمت دوستی مصلحت‌آمیز روی بیاورند و با ایران ارتباط بگیرند، اضافه کرد: امروزه در واقع زبان اقتدار، زبان فناوری و اقتصاد دانش بنیان است که به لطف خداوند ایران در این حوزه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

دهقانی با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با نخبگان تصریح کرد: حضرت آقا در دیدار اخیر خود با نخبگان از یک کلیدواژه استفاده کردند و فرمودند که نیاز به یک خیزش علمی داریم که تحقق این خیزش، مستلزم سرمایه‌گذاری جدی است.

وی افزود: باور بنده این است که راهبرد تضمینی برای موفقیت این هدف‌گذاری، ایجاد پیوند عمیق میان صنعت و دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان است. با این اتفاق می‌توان علاوه بر شناسایی دقیق نیازهای صنعت، سازوکاری را طراحی کرد تا نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان به صورت دقیق در مسیری که نیاز است فعالیت کنند.

معاون علمی رئیس جمهور در ادامه به جایگاه ویژه صنعت آب و برق در تسریع فرایند خیزش علمی کشور اشاره کرد و گفت: در این بین، صنعت آب و برق با توجه به جایگاه ویژه‌ای که در رشد و توسعه ملی دارد، یکی از مخاطبان جدی این راهبرد است که می‌توانیم با ایجاد این پیوند، شاهد خیزش علمی جدی در این دو صنعت باشیم.

دهقانی افزود: در واقع صنعت آب و برق کشور از صنایع ارزش آفرین است که در سایه ارتباط خوب با شرکت‌های دانش بنیان توانسته است نقش مؤثری در مسیر پیشرفت کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: نمایشگاه صنعت برق یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های کشور است که تلاش کرده در قالب جشنواره ویژه فن بازار، نیازهای واقعی صنعت برق را شناسایی و برای آن راهکار ارائه کند.

گفتنی است، بیست‌وسومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران و نخستین جشنواره و فن بازار این صنعت، صبح امروز با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، وزیر نیرو، وزیر انرژی پاکستان، سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان، معاونان و مدیران ارشد صنعت برق و تعدادی از میهمانان خارجی گشایش یافت و آغاز به کار کرد.

در این دوره از نمایشگاه، ۴۷۴ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی از کشورهایی چون ژاپن، ایتالیا، آلمان، چین، کره‌جنوبی، اسپانیا، هند، ترکیه، جمهوری چک، کرواسی، لهستان و اسلونی حضور دارند.

این نمایشگاه طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور متخصصان، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، صنعت‌گران و علاقه‌مندان به معرفی دستاوردهای این حوزه می‌پردازد.

همزمان با نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، جشنواره فن بازار صنعت برق نیز با حضور ۲۶۲ شرکت دانش‌بنیان و مرکز تحقیقاتی فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا