کشف داروی ضدافسردگی جدید که می‌تواند به سرعت اثر کند

سروتونین یک پیام رسان شیمیایی به نام انتقال دهنده عصبی است که پیام‌ها را از ناحیه‌ای از مغز به ناحیه دیگر منتقل می‌کند و خلق و خوی، احساس شادی و تندرستی را تثبیت می‌کند. اکثر داروهای ضد افسردگی کنونی ناقل سروتونین (SERT) را هدف قرار می‌دهند، گروهی از پروتئین‌ها که سروتونین را برای افزایش سطح سروتونین در مغز و اثر ضد افسردگی حمل می‌کنند.

با این حال، داروهای هدفمند SERT ممکن است عوارض جانبی از جمله خودکشی داشته باشند، و ممکن است چهار هفته طول بکشد تا اثر کند. نیاز به تولید داروهای ضد افسردگی با واکنش سریع بدون اشکالات جدی وجود دارد.

در آخرین شماره ژورنال Science، محققان دانشگاه پزشکی نانجینگ چین گزارش دادند که افزایش تعامل بین SERT و آنزیمی به نام nNOS می‌تواند منجر به رفتارهای افسردگی در بین موش‌ها شود. موش‌های افسرده ناشی از استرس نیز سطح بالایی از تعامل SERT-nNOS دارند.

آنها یک ترکیب مولکولی کوچک به نام ZZL-7 را برای هدف قرار دادن تعامل SERT-nNOS طراحی و سنتز کردند. دو ساعت پس از درمان بدون عوارض جانبی نامطلوب در موش، اثر ضد افسردگی داشت.

محققان توضیح دادند که اختلال در تعامل SERT-nNOS می‌تواند سیگنال دهی سروتونین را در جلوی مغز، بزرگترین بخش مغز، افزایش دهد. در همین حال، تعامل SERT-nNOS عمدتا در بخشی از ساقه مغز قرار دارد. بنابراین، اثر ZZL-7 انتخابی است، که بر سایر قسمت‌های مغز تأثیر نمی‌گذارد و از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری می‌کند.

آنها گفتند که این ترکیب ممکن است به عنوان یک درمان جدید و سریع الاثر برای افسردگی عمل کند.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا