توسعه بازار بین‌المللی صنایع دستی و میراث فرهنگی با استفاده از فناوری و نوآوری

با امضای توافق‌نامه همکاری توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توسعه بازار و حفظ صنایع دستی، میراث فرهنگی و تحول حوزه گردشگری با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کلید خورد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار مبتنی بر فناوری و نوآوری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منعقد شد.

این موافقت‌نامه همکاری توسط روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امضا شد.

یکی از مهم‌ترین محورهای این موافقت‌نامه، هم‌افزایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و تولید اشتغال‌آفرین در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ایجاد زمینه رشد، توسعه و افزایش صادرات کالا و خدمات مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و بهره‌گیری از ابزارهای نوین مالی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق است.

معاونت علمی و وزارت میراث فرهنگی به صورت مشترک زمینه را برای شکل گرفتن بازیگران بزرگ فناور در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حمایت از رسوخ فناوری در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فراهم می‌کنند.

یکی از محورهای همکاری مشترک استفاده از فناوری‌های کاربردی در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و مرکز توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و پژوهشگاه میراث فرهنگی است.

طرفین ضمن همکاری در توسعه زیرساخت‌ها و زیست‌بوم فناوری و نوآوری در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بهره‌برداری از برخی اماکن در اختیار وزارت و توسعه زیرساخت برای ایجاد فضاهای کار اشتراکی و زیرساخت‌های توسعه شرکت‌های فناور و نوآور مرتبط در تأمین مالی به منظور ارائه خدمات مالی سرمایه‌گذاری، تسهیلات، لیزینگ و … از طریق صندوق مالی منتخب همکاری می‌کنند.

همکاری در عملیاتی کردن طرح‌های کلان نظیر «ایران بین» و «ویزیت ایران» با حمایت و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تسهیل صادرات صنایع‌دستی از طریق برگزاری هکاتون، فراهم کردن مسیر توسعه بازارهای بین‌الملل و ایجاد کریدور صادرات تخصصی از دیگر محورهای همکاری مشترک است.

بر اساس این موافقت‌نامه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متعهد می‌شود ضمن حمایت از توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مرتبط، توسعه اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و تیم‌های نوآور مرتبطط، ساده‌سازی فرایندها و مقررات زدایی و ایجاد درگاه واحد ارائه خدمات از شکل‌گیری و اجرای طرح‌های پیشران در حوزه‌های یادشده حمایت کند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در زمینه جذب و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، حمایت از توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری مرتبط به خصوص در استان‌های منتخب، استفاده نوآوران و فناوران مرتبط از زیرساخت‌های خانه‌های نوآوری خارج از کشور، جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور برای اجرا و توسعه برنامه‌ها و ایجاد فب‌لب‌های تخصصی مرتبط حمایت می‌کند.

گفتنی است با هدف تحقق برنامه‌های مصوب این توافق‌نامه و نظارت بر پیشرفت امور آن، کمیته راهبری متشکل از دو نفر نمایندگان تام‌الاختیار هر طرف تشکیل می‌شود که محمدجواد صدری مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری و مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از معاونت علمی و مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و احمد خورشیدی، مشاور وزیر در امور فناوری‌های نوین، نمایندگان طرفین در این کمیته راهبری خواهند بود.

بازطراحی موزه‌های شاخص به منظور مطابقت با استانداردهای جهانی، تبدیل میراث تاریخی به دیجیتال، استفاده از هوش مصنوعی برای احیای آثار، آموزش توسعه استفاده از فناوری‌های نوین در مرمت آثار و اشیاء تاریخی، استفاده از فناوری بلاکچین در ثبت آثار گردشگری و حمایت از ایجاد موزه‌های تخصصی و موزه اقوام برخی از محورهای همکاری مشترک مطرح شده بر مبنای این توافق‌نامه همکاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا