هک بزرگترین بانک چین، مهمترین بازار جهان را مختل کرد

تریدر‌ها و کارگزاران وال‌استریت سعی دارند تا پیامد حمله باج‌افزاری به بزرگترین بانک چین را کنترل کنند. در پی این حمله، معاملات بازار اوراق خزانه‌داری ایالات متحده با حجم ۲۵ هزار میلیارد دلار با اخلال مواجه شد. بانک چینی در پی هک دسترسی خود به بازار معاملات را از دست داد و معاملات این بانک به صورت واسطه‌ای و سنتی و از طریق درایو USB انجام شد.

 

به نقل از رسانه خبری پیوست و به گزارش پیوست به نقل از فایننشال تایمز، این حمله باج‌افزاری شعبه بانک صنعت و بازرگانی چین (ICBC)‌ در نیویورک را هدف گرفت و باعث ایجاد نقاط ضعفی در بازار اوراق خزانه‌داری ایالت متحده شد. این بازار بزرگترین و پرنقدینگی‌ترین بازار جهان است و تاثیر شگرفی بر قیمت دارایی‌های سراسر جهان دارد.

به گفته افراد مطلع، درنتیجه نفوذ به سیستم‌ها، بخش خدمات مالی ICBC برای انجام معاملات به همان روش سنتی، یک حافظه USB را به بانک BNY Mellon ارسال کرد.

معامله‌گران و بانک‌ها می‌گویند که این حمله باعث شد تا ICBC امکان انجام معاملات اوراق به نیابت از دیگر فعالان بازار را نداشته باشد. در پی این حمله،‌ صندوق‌های پوشش ریسک و شرکت‌های مدیریت سرمایه‌، مسیر معاملاتی خود را تغییر دادند و به گفته منابع این اقدام بر نقدینگی بازار اوراق بهادار تاثیر‌گذار بود.

به گفته برخی از معامله‌گران، هک بانک ICBC باعث فروش گسترده اوراق بلند‌مدت در روز پنجشنبه و مناقصه ۲۴ میلیارد دلار اوراق ۳۰ ساله شد.

بانک BNY به نمایندگی از ICBC روز پنجشنبه چندین مرتبه برای افزایش ساعت کار پلتفرم Fedwire، پلتفرم پرداخت لحظه‌ای خزانه‌داری ایالات متحده، درخواست ارائه کرد تا بتواند معاملات بیشتری را به سرانجام برساند.

افراد مطلع می‌گویند که درنتیجه این هک، واحد آمریکایی ICBC مجبور به تزریق ۹ میلیارد دلار نقدینگی از شرکت مادر شد تا معاملات خود را با BNY به پایان برساند.

هیچ یک از این دو بانک به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده‌اند. با این حال، بانک ICBC پیشتر یک «حمله باج‌افزاری» و اختلال در چندی سیستم خدمات مالی را تایید کرده است.

بانک BNY، بزرگترین بانک متولی در جهان، در حال حاضر دسترسی الکترونیکی ICBC را به پلتفرم خود قطع کرده و تا زمان اظهارنظر یک شرکت شخص ثالث در مورد امنیت اتصال، قصد برقراری دوباره آن را ندارد. این بانک در حال حاضر برای انجام معاملات از روش‌های دستی استفاده می‌کند.

به گفته یکی از متخصصان سایبری نزدیک به صنعت بانکداری: «هیچ تیم IT بدون بررسی یا نقد دقیق به شعبه ICBC در آمریکا اعتماد نمی‌کند.» تا زمان اتصال مجدد، معاملات با سرعت پایین و آهسته انجام می‌شود.

جنت یلن، رئیس خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که با همتای چینی خود در مورد تاثیر این حمله بر بازار خزانه‌داری مذاکره می‌کند.

او با اشاره به اینکه خزانه‌داری «تا حد ممکن در این باره کمک کرده است»، افزود: «ما از نزدیک با چینی‌ها، شرکت و رگولاتور‌های ایالات متحده همکاری کرده‌ایم.»

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد که «به نظارت و تمرکز بر حفظ بازار منصفانه و منظم ادامه می‌دهد.»

ونگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز اعلام کرده است که ICBC از نزدیک موضوع را زیر نظر داشته و تمام تلاش خود را برای پاسخ اورژانسی و نظارت به کار بسته‌ است. بانک ICBC تنها کارگزار چینی با مجوز معامله اوراق بهادار در ایالات متحده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا