رییس مرکز تعاملات معاونت علمی: صادرات دانش‌بنیان ایران به ۶۵۰ میلیون دلار رسید

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری معتقد است تحریم‌ها نه تنها مانع صادرات محصولات دانش‌بنیان نشده است، بلکه تبدیل تهدید به فرصت موجب توسعه روزافزون صنایع دانش‌بنیان در کشور شده است. به گفته او در ۶ ماه نخست امسال ۶۵۰ میلیون دلار صادارت محصولات دانش‌بنیان انجام شده است.

 

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به صادرات ۸۷۰ میلیون دلاری محصولات دانش‌بنیان ایرانی در سال 1401 و حجم 650 میلیون دلاری این صادرات طی شش ماهه اول ۱۴۰۲ از گسترش مقاصد صادراتی محصولات دانش‌بنیان ایرانی به بیش از ۸۵ کشور خبر داد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ نشست خبری امیرحسین میرآبادی؛ رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اصحاب رسانه صبح امروز در محل معاونت علمی برگزار شد.

میرآبادی با بیان اینکه مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در 4 حوزه کلی فعالیت دارد، تصریح کرد: نخست حوزه ارتباطات علمی و سرمایه انسانی است و بیشتر تمرکز در این حوزه بر متخصصان ایرانی خارج از کشور است. این حوزه بسیار مهم است چراکه ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را به میدان می‌آورد و در این حوزه فعالیت‌های نزدیکی با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور داریم.

وی گفت: حوزه دوم کسب و کارهای بین‌المللی است و در دوره جدید معاونت علمی، علاوه بر حوزه علم و فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک مأموریت محول شده است و یکی از ارکان رشد اقتصاد دانش‌بنیان توسعه بازارهای بین‌المللی است و در این حوزه نیز برنامه‌های زیادی در دست اقدام است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: حوزه بعدی مبادلات فناوری و ارتباطات بین‌المللی در لایه همکاری‌های دولتی است. ایجاد ارتباط بین دولت‌ها، استفاده از ظرفیت عضویت کشور در نهادهای بین‌المللی، پیمان‌های چندجانبه و کمیسیون‌های مشترک از جمله موضوعات مهم این حوزه است.

وی گفت: حوزه چهارم اجرایی سازی سند جامع توسعه روابط علمی جمهوری اسلامی ایران است. این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مسئولیت اجرای سند برعهده معاونت علمی است. در این حوزه ارتباط نزدیکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که یک بستر عالی برای توسعه روابط علمی بین‌المللی است.

حوزه پژوهش و دانش بنیان مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری/۴۰۰ پیشنهاد تأسیس شرکت 

میرآبادی گفت: موضوعات جذب هیئت علمی، انجام دوره‌های پسادکتری و حضور در رویداد‌ها همچنان جزو حمایت‌های ما هستند، اما باتوجه به ظرفیتی که در کشور در حوزه دانش‌بنیان ایجاد شده و علاقه‌مندی که برای ثبت شرکت دانش‌بنیان در ایران وجود دارد، یک نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشتیم و در نیمه اول سال حدود ۴۰۰ پیشنهاد تأسیس شرکت داشتیم که عدد بسیار جذابی است چراکه افراد پیشنهاد‌ دهنده تجربه بسیار بالایی در فعالیت اقتصادی خارج از کشور دارند که منتقل شدن این تجربه‌ها، یک زنجیره ارزشمندی را در داخل کشور ایجاد می‌کند و موتور محرکی برای بخش‌های مختلف می‌تواند باشد.همچنین دوره آموزشی یادگیری مهارت در حوزه صادرات در پایان آذرماه برای نخستین بار توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در استان سیستان و بلوچستان دایر خواهد شد و استانهای خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی مقصد بعدی اجرای بوت کمپ در حوزه صادرات محصولات خواهد بود.

ارتباط و همکاری های مشترک

میرآبادی تصریح کرد: همکاری ما با معاونت دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار تنگاتنگ است و جلسات مستمر هفتگی در این حوزه داریم. طبق سند توسعه روابط علمی بین‌المللی، یکی از بندهای آن توسعه ارتباطات با دستگاه‌هایی است که دراین حوزه کار می‌کنند که از جمله آنها وزارت امور خارجه است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: یکی از اقدامات مهم برای اجرایی‌سازی این سند مهم، یک کمیته مشترکی بین معاونت علمی به نمایندگی از مرکز تعاملات، و وزارت امور خارجه که به نمایندگی از آن معاونت دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه حضور دارد، تشکیل شده است. تا امروز 22 جلسه از این کمیته مشترک تشکیل شده است و موضوعات و مسائلی که شرکت‌های دانش‌بنیان در تعامل خارجی خود دارند و با وزارت امور خارجه مرتبط می‌شود در آن جلسات مطرح می‌شود و راهکارهایی برای آن تدوین می‌شود.

میرآبادی ادامه داد: استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌ها بعد از تشکیل کمیته مشترک بسیار زیاد شده است و تعاملات ما با سفارتخانه‌ها بسیار زیاد است. همه سفرای ایرانی پیش از اعزام به کشور محل مأموریت خود، یک نشست اختصاصی را با مرکز تعاملات دارند و از مرکز IHIT (خانه نوآوری و فناوری تهران) بازدید می‌کنند و با یک دید باز نسبت به این حوزه به محل مأموریت اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: دیگر اقدام ما برگزای نمایشگاه های دوره است که توسط سفارتخانه‌های ایرانی برگزار می‌شود که ما از آن‌ها خواستیم محل‌هایی را در کشور مربوطه برای نمایش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کنند.

photo 4 1

سبد های صادراتی 

میرآبادی در خصوص سبد صادراتی گفت: یکی از نیازمندی‌هایی که سفارتخانه‌ها برای معرفی دستاورد‌های فناورانه ایران و محصولات دانش بنیان که بازاری در کشور‌های دیگر برای آن‌ها ایجاد شود، موضوع سبد‌های صادراتی است. به عنوان مثال ما در حوزه تجهیزات پزشکی چه محصولاتی داریم یا در حوزه صنایع غذایی چه محصولاتی داریم. ۲۲ سبد صادراتی آماده کردیم که این درتعامل ما با وزارت امور خارجه بوده است و این‌ها را دراختیار وزارت امور خارجه قرار دادیم و از طریق معاونت دیپلماسی اقتصادی در اختیار همه سفارتخانه‌ها قرار گرفته است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: سفرای ایران با ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را دراختیار دارند که به زبان انگلیسی و به صورت تفکیک‌شده در اختیار آن‌ها قرار دارد. یکی از مشکلات ما در گذشته این بود که ۱۰۰۰ محصول دانش‌بنیان را معرفی می‌کردیم که به خاطر تفکیک‌نشدن این محصولات دانش‌بنیان، بهره‌برداری از آن سخت بود. این یکی ازکار‌های خوب انجام شده این بود که معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به همه سفارتخانه‌ها ابلاغ کرده است و تعدادی از پذیرش هیئت‌هایی که داریم ناشی از مذاکراتی است که برمبنای سبد‌های صادراتی انجام می‌شود.

میرآبادی گفت: ۷۰۰ محصول در قالب بسته‌های صادراتی داریم که البته این بسته‌ها نیز به صورت مرتب در حال اضافه شدن است که در حوزه‌های ریزتر و تخصصی‌تر این کار انجام می‌شود که قابلیت بهره‌برداری بهتری داشته باشد. امروز به دو زبان فارسی و انگلیسی است و بر روی زبان‌های دیگر با اولویت زبان عربی، این بسته‌ها را تکمیل می‌کنیم تا بتوانیم در چند زبان آماده شده و در اختیار دوستان در نمایندگی‌های مختلف قرار بگیرد.

تبدیل تهدید به فرصت و صادرات ۶۵۰ میلیون دلار محصول دانش بنیان در شش ماه نخست ۱۴۰۲

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی در خصوص سهم تحریم‌ها بر مبادلات علمی و فناورانه تصریح‌کرد: «اگر بخواهیم نگاه تحریمی داشته باشیم همکاری با تمامی کشور‌ها سخت به نظر می‌رسد، اما این مساله را با به میدان آوردن بخش خصوصی از تهدید به فرصت تبدیل کرده‌ایم و در این راستا، در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۵ میلیون دلار صادرات رسمی دانش بنیان داشتیم، این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۸۷۰ میلیون دلار و در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ به ۶۵۰ میلیون دلار رسیده و تعداد مقاصد صادراتی ما بیش از ۸۵ کشور است».

وی ادامه داد: «شاید اگر مساله تحریم گریبانگیر کشور نبود این سطح از پیشرفت در حوزه فناوری برای ما ایجاد نمی‌شد. مساله تبدیل تهدید به فرصت یکی از مسائل آشکار در حوزه علم و فناوری کشور است، ما در حوزه‌هایی مانند نانو فناوری رتبه چهارم را در دنیا داریم و در تعدادی از حوزه‌ها مانند زیست فناوری رتبه ما زیر ۱۰ است. موضوعات مورد بحث در علم و فناوری فراتر از منطقه است و به لحاظ جایگاهی در سطح جهان جزو کشور‌های پیشرو هستیم.»
به باور او، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ توانمندی فناوری جزو محدود کشور‌هایی است که به یک سیستم خود اتکایی کامل رسیده و این موضوعی است که یک شبه ایجاد نمی‌شود بلکه بستر‌های آن مدت‌ها است که در کشور ما فراهم شده‌است.

تعاملات بین‌المللی با دیگر کشور‌ها

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی با اشاره به اولویت تعاملات بین المللی علم و فناوری ایران با کشور‌های همسایه، تصریح کرد: تعاملات علم و فناوری ایران با کشور‌های چین و روسیه در سطح وسیعی است. در همین مدت اخیر در بزرگترین نمایشگاه واردات و فناوری کشور چین شرکت کردیم. سعی داریم سطح تعاملات علم و فناوری را در کشور‌های افریقایی و امریکای لاتین توسعه ببخشیم.

میرآبادی با بیان اینکه از کشور‌هایی که با آن تعامل داریم کشور روسیه است، گفت: «چند هفته پیش معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور سفری را به روسیه داشت و ملاقات‌هایی را با دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در امور علمی، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت روسیه انجام داد. گفتگو‌های بسیار مفصل و جدی‌ای داشتیم، اما موضوع همکاری‌های فناورانه با روسیه جدید نیست و پیشتر نیز وجود داشته است. از موضوعاتی که در این تعاملات در دستور قرار دادیم می‌توان به حوزه‌های پزشکی، سلامت، کشاورزی، حمل و نقل و انرژی و. اشاره کرد و در این راستا کمیته‌هایی را تشکیل دادیم.»

وی افزود: «صادرات محصولات نانو به کشور روسیه در سال جاری نسبت به سال گذشته، هفت برابر شده که نشان می‌دهد تعاملات ما با روسیه در حوزه محصولات فناورانه شتاب بیشتری گرفت است.»

مطالعه این خبر در ماهنمامه پیوست

مطالعه این خبر در خبرگزاری مهر

مطالعه جزییاتی دیگر از این خبر در خبرگزاری برنا

مطالعه این خبر در خبرگزاری تسنیم

photo 2 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا