ایران صادرات دانش‌بنیان را از طریق مراکز iHiT گسترش می‌دهد

خانه‌های نوآوری و فناوری ایران (iHiTها) به عنوان پایگاه‌هایی برای افزایش ارتباطات علمی، فناوری و نوآورانه با سایر کشورها و همچنین تامین سهم قابل توجهی از تجارت منطقه‌ای و جهانی محصولات دانش‌بنیان راه‌اندازی شده‌اند.

 

امیرحسین میرآبادی، رییس مرکز تعاملات CISTC در گفتگوی اختصاصی با تهران تایمز به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی این خانه‌ها در سرتاسر جهان(iHiT) برای ارتقای دستاوردهای بین‌المللی علمی، فناورانه کشور پرداخت.

خانه‌های نوآوری و فناوری ایران (iHiT) با مدیریت و تحت نظارت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری (CISTC) که یکی از توابع معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است، فعالیت می‌کنند. مرکز تعاملات قصد دارد تعداد این خانه‌ها را ظرف یک سال دو برابر کند.

هدف اصلی تأسیس خانه‌های نوآوری و فناوری، نمایش و عرضه توانمندی‌های کشور در فناوری‌های پیشرفته و ارتقای صادرات محصولات دانش‌بنیان است.

ایران در تلاش است تا صادرات محصولات دانش بنیان خود را از طریق گسترش شبکه خانه‌های نوآوری و فناوری خود (iHiT) افزایش دهد. بر اساس گفته‌های میرآبادی، خانه‌های iHiT در کشورهایی مانند عراق، سوریه، ازبکستان، کنیا، چین، ترکیه و روسیه برای تسهیل در معرفی محصولات دانش‌بنیان ایرانی ایجاد شده است.

قرار است iHiTهای جدید در تاجیکستان و ونزوئلا افتتاح شوند. این خانه‌ها نقش کلیدی جهت زیر یک سقف قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دارند تا محصولات و فناوری‌های خود را در معرض دید هیات‌ها و بازدیدکنندگان خارجی قرار دهند.

با توجه به آمار به دست‌آمده این استراتژی نتیجه‌بخش خواهد بود؛ زیرا صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. صادرات در سال 2021 به 860 میلیون دلار رسید و در هشت ماهه نخست سال جاری از 1.5 میلیارد دلار گذشت. اکنون بیش از 1000 شرکت دانش بنیان به 89 کشور جهان صادرات دارند.

4841091

ایران به دنبال گسترش بیشتر در بازارهای جدید مانند آفریقا و آمریکای لاتین با ایجاد iHiTهای بیشتر است. ایجاد یک iHiT برای الجزایر بر اساس روابط سیاسی قوی با ایران برنامه‌ریزی شده است. ایران همچنین به دنبال فرصت‌های تولید مشترک در کشورهایی مانند ازبکستان برای توانمندسازی شرکا و ایجاد بازارهای صادراتی است.

از آنجایی که معاون محترم علمی رییس‌جمهور به اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای دارند؛ هدف نهایی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری افزایش چشمگیر صادرات و درآمدهای غیرنفتی از طریق محصولات و فناوری‌های دانش‌بنیان است. در صورت اجرای موفقیت‌آمیز، استراتژی ایران برای ایجاد خانه‌های iHiT در سطح جهانی می‌تواند برای بخش دانش‌بنیان و اقتصاد بین‌المللی‌ خود تحول‌آفرین باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا