تصویرسازی نقشه مالی شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا Big Techs

در این مقاله ویژووال کپیتالیست، با توجه به آخرین پرونده‌های SEC یک‌ساله اخیر در دسترس، درآمد ابر قدرت‌های فناوری دنیا را به تصویر کشیده است.

تصویرسازی اینکه چگونه شرکت‌های فناوری بزرگ میلیاردها دلار به دست می‌آورند

اول نفت بود، بعد تنباکو، بعد داروسازی. لقب “بزرگ” همیشه مقیاس و قدرت منحصر به فرد صنایع خاص را نشان می دهد و شرکت های بزرگ فناوری امروزی نمونه کامل آن هستند.

این شش غول فناوری: آلفابت، آمازون، اپل، مایکروسافت، متا (فیسبوک سابق) و ان‌ویدیا – هر کدام از نظر ارزش بازار یکی از هشت شرکت ارزشمند دنیا هستند.

به لطف فراگیر شدن تجارتشان، آنها به طور معمول درآمد سالانه‌ای را به دست می آورند که از از تولید ناخالص داخلی ملی بسیار فراتر می‌رود. ما با توجه به آخرین پرونده‌های SEC یک‌ساله اخیر، پگونه و از کجا آمدن درآمدهای شرکت‌های Big Tech را برای شما به تصویر کشیده‌ایم.

تمرکز بر فناوری‌های بزرگ: آلفابت، آمازون و متا

ابتدا به آلفابت، آمازون و متا که سال مالی آن‌ها در دسامبر ۲۰۲۲ به پایان رسید نگاه می‌کنیم.

آلفابت در سال ۲۰۲۲ کمی بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار درآمد داشت که تقریباً ۶۰ درصد آن از طریق بهره‌برداری از جستجوی گوگل و فعالیت‌های مرتبط بدست آمد.

سود ۶۰ میلیارد دلاری آن سومین میزان بین همتایان فناوری بزرگ خود است. نسبت سود خالص به درآمد کل (سود خالص تقسیم بر درآمد کل) آن در سال ۲۱/۲ درصد بود که یعنی برای هر دلار درآمد، ۲۱ سنت سود خالص بدست می‌آورد.

به صورت خلاصه نگاهی به ارقام بیاندازیم:

Company
شرکت
Revenue
درآمد
Profit
سود
Net Profit Margin
نسبت سود خالص به درآمد
Revenue Change
رشد درآمد سالانه
Alphabet$282.8B$60.0B21.2%10%
Amazon$514.0B$-2.7B-0.5%9%
Meta$116.6B$23.2B19.9%-1%

آمازون با ۵۱۴ میلیارد دلار درآمد، بالاترین درآمد خود را ثبت کرد و با اختلاف زیادی از همتایان فناوری بزرگ خود پیشی گرفت.

با این حال، پرداخت‌های جبران خدمت و هزینه ۷۲۰ میلیون دلاری امتیازات (به دلیل تعطیلی برخی از فروشگاه‌های خرده فروشی فیزیکی) به سودآوری شرکت آسیب زد. آمازون تقریباً سود خالص ۳ میلیارد دلاری برای سال گذشته ثبت کرد و در نتیجه نسبت سود خالص منفی (-۰/۵۳ درصد) داشت.

متا تقریباً ۱۱۷ میلیارد دلار درآمد و ۲۳ میلیارد دلار سود خالص داشت که نسبت سود خالص آن تقریباً ۲۰ درصد بود. کاهش سالانه درصدی درآمد متا (-۱ درصد) ناشی از تحرک ارز خارجی اعلام شد.

تمرکز بر فناوری‌های بزرگ: اپل، مایکروسافت و انویدیا

اپل یک عزیزدردانه محبوب نزد سرمایه‌گذاران است. درآمد 383 میلیارد دلاری (برای سال مالی منتهی به سپتامبر 2023) و 97 میلیارد دلار سود را در نظر بگیرید که پس از غول نفتی آرامکو عربستان، دومین رتبه در جهان است.

در نهایت، نسبت سود خالص ۲۵ درصدی اپل، دومین رقم بالا در میان شرکت‌های فناوری بزرگ است.

البته که، حتی اپل هم گاهی سال‌هایی کمتر از عالی داشته است. فروش تمام محصولات اپل نسبت به سال گذشته کاهش یافت و درآمد را ۵ درصد پایین آورد. آیفون همچنان مهم‌ترین منبع درآمد شرکت بوده و ۵۲ درصد از کل درآمد را تامین می‌کند.

CompanyRevenueProfitNet Profit MarginRevenue Change
(YoY)
Apple$383.3B$97.0B25.3%-5%
Microsoft$211.9B$72.4B34.1%7%
Nvidia$27.0B$4.37B15.9%Flat

در همین حال، مایکروسافت برای سال مالی خود منتهی به جولای 2023 نزدیک به 212 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که به دلیل افزایش در بخش ابر و سرور خود حاصل شد. یک اولویت‌بندی هوشمندانه که مدیر عامل شرکت یعنی ساتیا نادلا در سال 2014 آن را در پایه‌گذاری کرد.

درآمد خالص 72 میلیارد دلاری این شرکت به این معنی است که شرکت به ازای هر دلاری که به دست می آورد، 34 سنت دریافت می کند که بالاترین حاشیه سود در Big Tech است.

در نهایت، شرکت طراح چیپ ان‌ویدیا – آخرین عضو وارد شده به باشگاه تریلیونرها – تقریباً ۲۷ میلیارد دلار در سال مالی خاتمه یافته در ژانویه ۲۰۲۳ درآمد داشته است با سودی معادل ۴ میلیارد دلار. نسبت سود خالص ۱۵.۹ درصد بوده است.

با این حال، به دلیل موقعیت حیاتی آن در تجارت رو به رشد تراشه های هوش مصنوعی، مشخصات این شرکت در بین سرمایه گذاران به سرعت در حال افزایش است. این شرکت تاکنون بیش از چهار برابر افزایش سود را در سال 2023 ثبت کرده است ؛ حتی بدون احتساب چهار ماه آخر سال.

جهت دانلود تصویرسازی انجام شده کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا