حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از حضور محققان ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون

همایش یک روزه «راهکارهای همکاری با آزمایشگاه بین‌المللی سزامی» در ایام الله دهه فجر با حضور مسئولین، اساتید، محققین و دانشجویان کشور در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امیر حسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری، از حاضرین دراین جلسه بود و ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید و پژوهشگران، با اشاره به اهمیت و فواید حضور محققین ایرانی درآزمایشگاه‎های پیشرفته تابش سنکروترونی دنیا، گفت: مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری از سال 1396 با همکاری پژوهشگاه علوم بنیادی، برنامه حمایت از اعزام کاربران ایرانی به آزمایشگاه­های بین‏المللی تابش سنکروترونی دنیا را با اعزام جمعی از محققین کشور به آزمایشگاه تابش سنکروترونی آلبا واقع در کشور اسپانیا به اجرا گذاشته است.

به گفته او، از سال 1399 و با شیوع کرونا در دنیا، برنامه‎های همکاری که نیاز به حضور فیزیکی محققین در محل بود به حالت تعلیق درآمد. اما همزمان با پایان همه‌گیری کرونا  مجددا از سال 1401 برنامه حمایت از اعزام کاربران ایرانی به آزمایشگاه­های بین‏المللی تابش سنکروترونی دنیا از طرف مرکز تعاملات دنبال شد و تعداد 11 گروه از محققین ایرانی از این حمایت‎ها بهره بردند و توانستند در سنکروترون­های سولیل فرانسه، سزامی اردن، الترا ایتالیا و سرن سوئیس حضور یابند.

میرآبادی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اقدامات ترویجی که از سوی پژوهشگاه دانش‎های بنیادی در خصوص آشنایی بیشتر دانشگاه‎ها، مراکز علمی و صنعتی کشور با این برنامه و کاربردهای آزمایشگاه­های تابش سنکروترون صورت می‎گیرد، تعداد تیم‎های تحقیقاتی بیشتری از این برنامه استفاده خواهندکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا