برگزاری نشست هم‌اندیشی با مسئولان و متخصصان “برنامه connect” در دانشگاه صنعتی شریف

نشست گفتگو و هم‌اندیشی با مدیران، مسئولان و متخصصان فعال در برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» که با نام “connect” هم شناخته می‌شود، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.  

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در راستای تعامل و گفتگو با متخصصان فعال در برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» و دریافت نظرات، دغدغه‌ها و چالش‌های متخصصان در طی فرایند همکاری و همچنین همفکری و هم‌اندیشی با مسئولان پایگاه‌ها در خصوص رفع موانع و مشکلات، نشست‌هایی را در پایگاه‌های میزبان برنامه‌ریزی کرده و برگزار می‌کند. دومین نشست گفتگو و هم‌اندیشی در سال 1401، به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

Picture1

این نشست با حضور جناب آقای مهندس قلعه نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، جناب آقای حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات، جناب آقای دکتر موحد، معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، کارشناسان مرکز تعاملات در طرح‌های تسهیلاتی مختلف، سرکار خانم ربیعی کارشناس رصدخانه مهاجرت ایران، سرکار خانم رزاقی، رابط پایگاه دانشگاه صنعتی شریف، سرکار خانم کیشانی، رابط پایگاه پژوهشکده فناوری اطلاعات، جناب آقای کیخایی، رابط پایگاه پژوهشکده فناوری اطلاعات، و سرکار خانم محمودی، رابط پایگاه پارک علم و فناوری، در دانشگاه صنعتی شریف، برگزار شد.

بخش اول نشست با حضور مسئولین مرکز تعاملات و متخصصان فعال در بخش‌های مختلف دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این بخش، 20 نفر از متخصصان فعال در سه پایگاه دانشگاه صنعتی شریف اعم از دانشگاه، پارک علم و فناوری دانشگاه، و پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه، به صورت حضوری و 15 نفر از متخصصان به صورت مجازی در جلسه شرکت کردند. این متخصصان در طرح‌های پسادکتری، فرصت مطالعاتی، تأسیس شرکت نوپا، استادیار جوان، نظام‌وظیفه تخصصی و … با بخش‌های مختلف دانشگاه صنعتی شریف همکاری داشته‌اند.

در ابتدای جلسه، جناب آقای حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی، تاریخچه‌ای از فرایند شکل‌گیری برنامه connect در معاونت از سال 1394 را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف مطرح کردند و دغدغه‌‎های مختلف متخصصان خارج از کشور برای ارتباط با مراکز و مؤسسات داخلی را اعم از دوری از فضای کشور، قطع شدن ارتباطات داخلی و وضعیت بروکراسی موجود در کشور، از جمله نیرو محرکه‌های شکل‌گیری برنامه connect به صورت پلتفرمی برای ارتباط متخصصان با مراکز داخل کشور و انتقال دانش، تجربه و تخصص آنان به کشور دانستند. آقای حسینی همچنین اشاره کردند که لزوماً بازگشت دائم این متخصصان در این برنامه مدنظر نیست و تمام تلاش بر این است که برنامه یک بستری برای شروع فرایند همکاری در داخل کشور باشد.

3sharif

جناب آقای دکتر هرمزی نژاد، مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، نیز با بیان اینکه در دانشگاه صنعتی شریف، حدود 100 نفر از متخصصان به عنوان اعضای هیأت علمی جذب شده‌اند بیان کردند که ادامه این برنامه در دانشگاه، در رشد و پیشرفت دانشگاه بسیار اثرگذار خواهد بود.

در ادامه جلسه، متخصصان با بیان امیدبخش بودن برنامه همکاری، نظرات خود را در موضوعات مختلف اعم از عدم معرفی گسترده برنامه همکاری به متخصصان، نیاز به گسترش تعامل بین مرکز و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها برای حل مسائل مختلف متخصصان، بازنگری در مدت زمان و میزان حمایت در طرح‌ها، بهبود سیستم نظارت بر همکاری‌های شکل گرفته و … مطرح کردند و خواستار بررسی و بازنگری این موضوعات در برنامه همکاری شدند.

4sharif

در پایان بخش اول، جناب آقای مهندس قلعه نوی، رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با تشکر از حضور و انتقال نظرات توسط متخصصان بیان کردند که برنامه در حال گسترش و رشد است و تلاش‌ها بر این است که با دریافت بازخوردها و پیشنهادات متخصصان و شناسایی ظرفیت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها، در ادامه مسیر، برنامه به نقطه مطلوب خود برسد.

7sharif

جناب آقای دکتر موحد، معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، نیز با تأکید بر اهیمت دریافت نقطه نظرات متخصصان در خصوص برنامه‌های بنیاد، اشاره کردند که بنیاد ملی نخبگان طی دو سال گذشته با سازمان اداری-استخدامی جلسات مختلفی را برگزار کرده است که طی آن آیین‌نامه جذب و نگهداشت استعدادهای برتر در دستگاه‌های اجرایی پیگیری شده است تا علاوه بر جذب هیأت علمی، امکان فعالیت متخصصان در این بخش‌ها نیز وجود داشته باشد. همچنین طرح‌های ویژه حمایت از متخصصان علوم پایه و علوم انسانی به عنوان طرح‌های بنیاد در دست اقدام است.

7shariff

بخش دوم نشست با حضور همکاران مرکز تعاملات، بنیاد ملی نخبگان و مسئولین دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این بخش جناب آقای دکتر جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، جناب آقای دکتر حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، آقای دکتر هرمزی نژاد، مدیر امور پژوهشی دانشگاه، آقای دکتر ربیعی، رئیس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات شریف، جناب آقای مهندس دهبیدی پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه، و سرکار خانم دکتر محمد پور، مدیر برنامه پسادکتری حضور داشتند.

در خلال این بخش، چالش‌های متخصصان فعال در پایگاه مطرح شد و در راستای حل و بهبود فرایند همکاری در دانشگاه بحث و بررسی صورت گرفت. همچنین در خصوص تداوم و گسترش روابط بین‌المللی علمی و فناورانه دانشگاه مباحثی مطرح شد.

برنامه نشست‌های گفتگو و هم‌اندیشی در سایر پایگاه‌های میزبان نیز در حال هماهنگی و برنامه‌ریزی است.

دیگر تصاویر نشست:

اسلاید 1 | s1s1
اسلاید 2 | 9sharif
اسلاید 3 | 6sharif
اسلاید 4 | 10shariff
اسلاید 5 | 8sharif
اسلاید 6 | 10sharif
اسلاید 7 | 5sharif

     

    سامانه connect

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

    دکمه بازگشت به بالا