راه‌اندازی خانه نوآوری و فناوری ایران در تاجیکستان و ونزوئلا | صادرات هزار شرکت دانش بنیان به 89 کشور جهان

خانه‌های نوآوری و فناوری ایران (iHiT) به عنوان پایگاه‌هایی برای افزایش ارتباطات علمی، فناوری و نوآورانه با سایر کشورها و همچنین تامین سهم قابل توجهی از تجارت منطقه‌ای و جهانی محصولات دانش‌بنیان راه‌اندازی شده‌اند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: خانه‌‌های نوآوری و فناوری ایران (iHiT) با مدیریت و تحت نظارت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری فعالیت می‌کنند. علاوه بر خانه‌‌ نوآوری و فناوری که در تهران (محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی) مستقر است، خانه‌های نوآوری و فناوری دیگری در چین، عراق، ترکیه، ازبکستان، کنیا، روسیه و سوریه برای تسهیل در معرفی محصولات دانش‌بنیان ایرانی راه‌اندازی شده‌اند.

وی با بیان این که مرکز تعاملات قصد دارد تعداد این خانه‌ها را طی یک سال دو برابر کند، خاطرنشان کرد: قرار است iHiTهای جدید در تاجیکستان و ونزوئلا افتتاح شوند. ایجاد یک iHiT برای الجزایر بر اساس روابط سیاسی قوی با ایران برنامه‌ریزی شده است.

میرآبادی تصریح کرد: ایران در تلاش است تا صادرات محصولات دانش بنیان خود را از طریق گسترش شبکه خانه‌های نوآوری و فناوری خود (iHiT) افزایش دهد. این خانه‌ها نقش کلیدی جهت زیر یک سقف قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دارند تا محصولات و فناوری‌های خود را در معرض دید هیئت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی قرار دهند.

وی با بیان این که با توجه به آمار، این استراتژی نتیجه‌بخش بوده است اظهار داشت: صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. صادرات در سال 2021 به 860 میلیون دلار رسید و در هشت ماهه نخست سال جاری از 1.5 میلیارد دلار گذشت.

میرآبادی با بیان این که اکنون بیش از هزار شرکت دانش بنیان به 89 کشور جهان صادرات دارند، اظهار داشت: ایران به دنبال نفوذ بیشتر در بازارهای جدید مانند آفریقا و آمریکای لاتین و فرصت‌های تولید مشترک در کشورهایی مانند ازبکستان برای توانمندسازی شرکا و ایجاد بازارهای صادراتی است. از آنجایی که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای دارد؛ هدف نهایی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری افزایش چشمگیر صادرات و درآمدهای غیرنفتی از طریق محصولات و فناوری‌های دانش‌بنیان است. در صورت اجرای موفقیت‌آمیز، استراتژی ایران برای ایجاد خانه‌های iHiT در سطح جهانی می‌تواند برای بخش دانش‌بنیان و اقتصاد بین‌المللی‌ خود تحول‌آفرین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا