رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری: در سال جاری ۱۴ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجارت بین‌المللی فعال بودند

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری گفت: در سال جاری ۱۴ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجارت بین‌المللی فعال بودند، ولی ۸۶ درصد شرکت‌ها وارد هیچ گونه تجارت بازرگانی بین‌المللی نشده‌اند.

 

امیرحسین میرآبادی در دومین دوره گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان با بیان اینکه اولین دوره این گردهمایی سال گذشته برگزار شد که دستاوردهای خوبی داشته است، ابراز امیدواری کرد که با مشارکت حداکثری دانش‌بنیان‌ها این گردهمایی به یک رویداد ثابت در این حوزه تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار شرکت در فرآیند رسمی ارزیابی باشگاه شرکت‌های صادراتی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در سال گذشته ۹۴۸ شرکت به این ارزیابی‌های صادراتی وارد شدند و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۰۰ شرکت در این ارزیابی وارد شدند.

میرآبادی، ایران ساخت بودن، دارای تیم تحقیق و توسعه متخصص، تولید انبوه، دارا بودن مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، دارای سابقه فروش داخلی و صادراتی، دارا بودن کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی، دارای رفتار حرفه‌ای در تعاملات بین‌المللی و دارای رقابت از نظر قیمت و ارائه خدمات پس از فروش را از شاخص‌های ارزیابی صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری خاطر نشان کرد: بر اساس این شاخص‌ها حدود ۹۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان غربالگری شدند و از این تعداد ۲۱۴۲ شرکت وارد ارزیابی سیستمی شدند و از این تعداد ۹۵۰ شرکت به ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیم‌بندی شدند.

به گفته وی، از این تعداد ۱۲ شرکت در رده ۵ ستاره و ۱۰۰ شرکت در رده ۴ ستاره قرار گرفتند.

میرآبادی با بیان اینکه ۱۷ شرکت در سال گذشته از ۳ ستاره به ۴ ستاره تبدیل شدند، اظهار کرد: برخی از ۵ ستاره‌ها در رده ۴ ستاره قرار گرفتند و برخی از ۴ ستاره‌ها نیز در ردیف شرکت‌های ۵ ستاره وارد شدند.

وی با اشاره به زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی ۵ ستاره، اظهار کرد: بیشترین تعداد این شرکت‌ها در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته هستند و بعد از آن حوزه‌های مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر مواد، فناوری ارتباطات و نرم‌افزار قرار دارند.

تدوین مدل عارضه‌یابی شرکت‌های صادراتی

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با اشاره به تدوین مدلی برای عارضه‌یابی شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: در کشور محصولات با کیفیت دانش‌بنیان تولید می‌شود، ولی صرف محصولات با کیفیت نمی‌توان در بازارهای بین‌المللی حضور یافت و نیاز به سایر عوامل دارد؛ از این رو نسبت به تدوین مدلی برای عارضه‌یابی این شرکت‌ها برای حضور در بازارهای بین‌المللی اقدام کردیم.

وی عارضه‌یابی صادراتی شرکت‌ها را یک اقدام زمان‌بر دانست و یادآور شد: هدف اصلی این عارضه‌یابی تقویت برند ایرانی و تغییر رویکرد کشورها به ظرفیت محصولات ایرانی است.

برچسب کیفیت

میرآبادی با اشاره به اعطای برچسب کیفیت ایران یا IEQL به شرکت‌های ۵ ستاره صادراتی گفت: زمانی که شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای صادراتی وارد می‌شوند، نیاز است تا بر اساس ابزارهایی کارکرد صادراتی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد که این برچسب در این راستا به آنها اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: از ۹۶۱۵ شرکت دانش‌بنیان تعداد ۱۳۱۳ شرکت در سال جاری در حوزه تجارت بین‌المللی فعال بودند که این میزان ۱۴ درصد شرکت‌ها را شامل می‌شود، ولی ۸۶ درصد شرکت‌ها وارد هیچ گونه تجارت بازرگانی بین‌المللی نشده‌اند.

 

منبع: مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا