“یکشنبه در باشگاه مهارت کسب‌و‌کار” مارک کیوبن؛ کارآفرین بی‌باک و واقع‌گرا

چندی پیش مجله سرشناس entrepreneur با مارک کیوبن کارآفرین معروف مصاحبه‌ای کرده بود؛ از آنجایی که اکثر مخاطبان ما در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری شامل متخصصان، کارآفرینان و تجار می‌شوند که هر دسته به نوعی نهایتا به دنبال ارتقا و سودآوری هستند؛ این مصاحبه جذاب را بعد از معرفی مارک کیوبن برای شما همراهان گرامی به اشتراک می‌گذاریم. مصاحبه پیش رو با عنوان جذاب “مدیریت یک کسب و کار حد نهایی یک ورزش است” یکی از واقعی‌ترین توصیف‌های موجود از فضای کارآفرینی را در دنیا ارائه نموده و مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و علاقه‌مندان به دنیای کارآفرینی واقع شد. به علاقه‌مندان مطلب زیر این نوید را می‌دهیم که از این پس هفته‌ای یکبار یکشنبه‌ها به موضوعاتی این چنینی خواهیم پرداخت.


مارک کیوبن کیست؟

کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی اهل تگزاس است. او که فعالیت‌های ابتدایی خود را در حوزه‌های مرتبط با سرگرمی آنلاین شروع کرد، امروز به‌عنوان یکی از مشهورترین سرمایه‌گذارهای دنیای فناوری و ورزش شناخته می‌شود. از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های او می‌توان به تیم دالاس موریکس در لیگ NBA(پردرآمدترین لیگ بسکتبال دنیا) اشاره کرد. کیوبن همچنین یکی از کارشناسان اصلی برنامه‌ی Shark Tank شناخته می‌شود که به بررسی و انتخاب استارتاپ‌های نوپا در حوزه‌های گوناگون می‌پردازند.

مارک کیوبن متولد سال ۱۹۵۸ در پیتزبورگ پنسیلوانیا است. پدرش در صنعت تعمیر مبلمان فعالیت می‌کرد و مادرش، شغل مشخصی نداشت. کیوبن در جایی گفته بود که مادرش اکثر اوقات شغلش را تغییر می‌داد و حتی در نوجوانی به آینده‌ی او نیز امید چندانی نداشت. خانواده‌ی پدری مارک از مهاجران روسی به آمریکا بودند و مادرش نیز به خانواده‌ای رومانیایی تعلق داشت.

0b069134 5139 44f1 8d79 4d9c7efb6649

مالک کنونی تیم دالاس موریکس از کودکی علاقه‌ی خود را به ورزش بسکتبال نشان داده بود. او در ۱۲ سالگی برای خرید کفش‌های موردعلاقه‌ی بسکتبال، برای اولین‌بار با دنیای کسب‌وکار آشنا شد. اولین شغل میلیاردر امروز دنیای کسب‌وکار، با فروش کیسه‌های زباله شروع شد. او در ۱۶ سالگی فعالیت‌های خود را توسعه داد و به‌عنوان پیک روزنامه‌بر در Pittsburg Post-Gazette مشغول به کار شد.

دانشگاه پیتسبرگ میزبان اولین سال‌های تحصیلات عالی مارک بود. او که از نوجوانی با کسب درآمد و اشتغال آشنا شده بود، هیچ‌گاه در دانشگاه خود را محدود به تحصیل نمی‌کرد. مارک در سال‌های تحصیلات عالی به شغل‌هایی همچون پیشخدمتی و مجری‌گری مشغول شد. به‌علاوه او علاقه‌اش به ورزش را نیز پیگیری می‌کرد….


مصاحبه خبرنگار مجله entrepreneur با مارک کیوبن

یکی از دلایلی که من از طرفداران پر و پا قرص مارک کیوبن هستم، این است که او نمی ترسد به کارآفرینان مشتاق بگوید که موفقیت واقعی در تجارت چقدر سخت است!

او شکست‌های اجتناب‌ناپذیری را که در طول مسیر تجربه خواهید کرد را مثل قند و نبات شیرین نشان نمی‌دهد! و ساعت‌های بی‌پایان سخت کار کردن را برای هیچ‌کس ساده و پیش‌پا افتاده ترسیم نمی‌نماید.

کیوبن با اشاره به مهم ترین اصل کاری خود و قانون شماره‌ی یک‌اش در مورد استارتاپ ها، می‌گوید که نباید کسب و کاری را شروع کرد، مگر آنکه واقعاً برایتان به یک علاقه‌مندی وحشتناک تبدیل شده باشد؛ که هیچ چیز نتواند شما را از رسیدن به علاقه خود باز دارد! او شدیداً باور دارد که اگر می‌خواهید در نهایت به موفقیت برسید، باید عاشق کاری که انجام می‌دهید باشید. حتی با وجود این علاقه شدید شما بارها و بارها در این مسیر مورد آزمایش قرار می‌گیرد زیرا با نزدیک شدن به هدفتان، با موانع و شکست‌های اجتناب ناپذیری مواجه می‌شوید.

از بسیاری جهات، ایجاد و مدیریت یک کسب و کار را می‌توان با دنیای پر رقابت ورزش حرفه‌ای مقایسه کرد. تلاش‌های بی وقفه، ماهیت همیشه در حال تغییر بازی و نبردهای بی رحمانه برای کسب عنوان بهترین برتر، مطمئناً شباهت‌های زیادی را بین “کسب و کار” و ” ورزش حرفه‌ای” برای بسیاری از کارآفرینان به تصویر می‌کشد. به قول کیوبن: ” مدیریت یک کسب و کار حد نهایی یک ورزش است.”

برای مارک قضیه دقیقا به همین سادگی است: “یا می‌خواهی برنده شوی، یا نمی‌خواهی برنده شوی – و این موضوع بسیار رقابتی است.”

البته جنبه‌های نهفته بیشتری در مورد روانشناسی پشت گفته‌های مارک در مورد آنچه که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق لازم است بدانیم، وجود دارد. قرار نیست که یک جا بنشینید، یهویی یه ایده‌ی فوق العاده به ذهنتون برسه، یه وبسایتی رو براش را بیاندازید و ناگهان پولدار بشید! از تجربه شخصی خودم و ده‌ها مصاحبه که با کارآفرینان موفق داشتم، می‌دانم که موفق شدن در ایجاد و مددیریت یک کسب و کار اینطوری کار نمی‌کنه.

راه اندازی یک کسب و کار مستلزم کار پرتلاش است. شما نه‌تنها باید محصول یا خدماتی را ارائه دهیدکه راه‌حل‌های واقعا مفیدی را برای نیازهای مشتریانتان ایجاد کند، بلکه باید انگیزه‌ی شدید برای بقا و پیش بردن شرکت خود به خصوص طی سال‌های اول حضورتان در سیستم کسب و کار را داشته باشید.

37f98e8e b9fe 448c b013 d0b675fd4b97

صدها، هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر خواهند بود که با شرکت شما برای ایجاد روابط قوی‌تر با مشتریان، رقابت خواهند کرد. علاوه بر این، حقیقت این است که با گذر زمان اوضاع همیشه بر همین منوال است و حتی رقابتی‌تر هم خواهد شد. من در طول این سال‌ها این قضیه را به بازیکنانمان در تیم بسکتبال دالاس هم گفته‌ام، یک بازی بسکتبال چهل و هشت دقیقه است. شما تمرین می کنید، حتی شده ۵ بار در هفته و هر بار سه ساعت در روز، شاید بعضی روزها یکی دو ساعت هم اضافه تمرین کنید. این نوع سبک زندگی برای یک ورزشکار حرفه‌ای یعنی شما به صورت شش دانگ متوجه هدف خود هستید. اما مدیریت یک کسب و کار ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز در تمام طول یک سال؛ از زمانی که کسب و کارتان را شروع کردید تا همیشه به صورت رقابتی ادامه خواهد داشت. (می‌گویم همیشه، چون اگر بخواهید موفق شوید باید این تلاش را به صورت مادام‌العمر ادامه دهید.) برای همین است که می‌گویم: مدیریت یک کسب و کار حد نهایی یک ورزش، آن هم در سطح حرفه‌ای است! هیچ توصیف دیگری تا این حد حق مطلب را ادا نمی کند.

بر اساس صحبت‌های مارک کیوبن، اگر می‌خواهید به‌عنوان یک کارآفرین موفق شوید؛ به‌ویژه اگر در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار با حفظ کار روزانه خود هستید، باید به شدت انگیزه داشته باشید. شما باید فقط روی بله گفتن به فرصت‌هایی تمرکز کنید که شانس موفقیت شما را به حداکثر می‌رسانند، تلاش‌هایتان را اولویت‌بندی کنید و به صورت روزانه فرآیندهایی را در جهت پیشرفت خود برای رسیدن به پیروزی‌هایتان اجرا نمایید.

صحبت‌های بیشتر این کارآفرین باانگیزه را می‌توانید در مجله زیر بخوانید:
مجله 30 روز نابغگی

ترجمه شده توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا