جابه‌جایی‌های بین‌المللی کاهش یافت و مهاجرت‌های مجازی رونق گرفت

مهاجران کمتری امریکا را به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب می کنند. شاید در گذشته مهاجرت به این کشور جذابیت داشت اما اکنون از میزان آن کاسته شده است.

آمارها نشان می دهد در حالی که در سال 2014 و 2018 امریکا مهم ترین مقصد کاری بود در سال 2020 کانادا جایگزین این کشور شده است؛ در میان کشورها نام ژاپن به عنوان ششمین کشور به چشم می‌خورد. این در حالی است که در سال 2018 ژاپن دهمین انتخاب نیروی کار بود.

این گزارش در کل کاهش تمایل به مهاجرت های کاری را نشان می دهد و دیگاه افراد نسبت به کار تغییر کرده است. شاید شیوع کرونا یک دلیل آن باشد، اما نمی توان همه علت را به این موضوع ربط داد. بسیاری ناآرامی‌های اجتماعی را یک دلیل برای این مسئله مطرح می‌کنند.

 

رونق مهاجرت های مجازی

یک نکته مهم در این بین رونق مهاجرت های مجازی است. نوع جدیدی از مهاجرت که به تازگی باب شده است. در این نوع از مهاجرت افراد از راه دور برای کارفرمایی در کشور دیگر کار می کنند. این نوع از مهاجرت به شدت با استقبال مواجه شده و در حال رشد است.

گزارش ها نشان می دهد درصد تمایل افراد برای کار از راه دور برای یک کارفرمای خارجی در کشور دیگر در مکزیک 84 درصد است و پس از آن برزیل در جایگاه دوم قرار دارد. زامبیا، بنین، ساحل عاج، کنگو، فلیپین و نیجریه در جایگاه های بعدی قرار دارند. همچنین این تمایل برای کار از راه دور در فرانسه 56 درصد، اتریش 55 درصد، آلملن 47 درصد و چین 43 درصد است.

 

ظرفیت ایران

ایران نیز با راهکارهایی مانند توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق می تواند ظرفیت زیادی را در این حوزه ایجاد کند. البته این اقدامات در حال انجام است و با ایجاد ظرفیت در استارتاپ ها بسیاری از نخبگان از خارج کشور بازگشته اند و مشغول کار در کسب و کارهای فناورانه هستند و این اقدام می تواند به شکل مجازی نیز توسعه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا