اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج؛ هفته چهارم آذر ماه 1400

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته چهارم آذر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

دولت بدنبال جذب 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای احداث 3 خط مترو در شهر هوشی‌مین

دولت ویتنام در نظر دارد 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای اجرای 3 خط مترو در هو شی مین جذب کند. شهر هو شی مین احداث مجموعا 8 خط مترو را برنامه ریزی کرده است. دولت ویتنام امید دارد تا در 5 سال آینده برای اجرای 157 پروژه سرمایه گذاری خارجی جذب کند. عمده این پروژه‌ها در بخش هایی همچون زیرساخت ترافیک، زیرساخت پارکهای صنعتی، فاضلاب و فرآوری ضایعات می‌باشند.

هدف گذاری صادرات 6 میلیارد دلاری قهوه توسط ویتنام تا سال 2030

نماینده وزارت صنعت و تجارت ویتنام در سمیناری اظهار داشت که صنعت قهوه کشور صادرت 6 میلیارد دلاری تا سال 2030 را با استفاده از فرصت های موجود همچون موافقتنامه‌های تجارت آزاد برنامه ریزی کرده است. میزان صادرت قهوه ویتنام در سال 2020 و 11 ماه نخست سال 2021 به ترتیب بالغ بر 1.57 میلیون تن و 1.36 میلیون تن به ارزش 2.74 میلیارد دلار و 2.63 میلیارد دلار بوده است.

جذب 26.46 میلیارد دلار FDI توسط ویتنام

وزارت برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام اعلام کرد که ویتنام بالغ بر 26.46 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را از 1 ژانویه تا 20 نوامبر 2021 جذب کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 0.1 درصدی دارد.

رشد 30 درصدی فروش خودرو در ویتنام

انجمن خودروسازان ویتنام اعلام کرد که مجموع فروش خودرو توسط اعضای انجمن در ماه نوامبر بالغ بر 38656 دستگاه بوده است که در مقایسه با اکتبر 2021 و نوامبر 2020 به ترتیب 30% و 6% افزایش نشان می دهد. تعداد خودروی به فروش رفته توسط اعضای انجمن در 11 ماه نخست سال جاری بالغ بر 257,390 دستگاه اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 3 درصدی دارد.

برنامه فروش 27 هواپیمای ویتنام ایرلاین به عنوان خط هوایی ملی این کشور

خط هوایی ویتنام ایرلاینز به عنوان هواپیمایی ملی ویتنام در نظر دارد 15 هواپیمای خود را شامل 9 ایرباس A321s و 6 هواپیمای ATR-725  را در دسامبر جاری به فروش برساند. همچنین این شرکت قصد دارد 12 فروند دیگر از هواپیماهایی خود را در بازه زمانی 2022 تا اواخر 2023 به معرض فروش بگذارد. برنامه فروش این هواپیماها با دو هدف فروش هواپیماهای مازاد و مدرن سازی هواپیماهای بالای 12 سال عمر این شرکت در حال انجام می‌باشد. همچنین این شرکت در پنج ماه گذشته دو هواپیمایی A321s  خود را به فروش رسانید و برآورد نموده است در سال آینده میلادی، 8 هواپیمای پهن پیکر و 22 هواپیمایی غیر پهن پیکر مازاد برای فروش داشته باشد. هواپیمایی ویتنام در حال حاضر 106 هواپیما در اختیار دارد.

وزارت حمل و نقل ویتنام از سرگیری پروازهای بین المللی را خواستار شد

وزارت حمل و نقل ویتنام طی طرحی از نخست وزیر درخواست کرد تا پروازهای بین المللی به ویتنام از 15 دسامبر از سرگرفته شود. در مرحله نخست که از 15 دسامبر به مدت دو هفته به طول خواهد انجامید، پروازهای بین المللی از پکن، توکیو، سئول، تایپه، بانکوک، سنگاپور، لائوس، پنوم پن، سانفرانسیسکو و لس آنجلس صورت خواهد گرفت. مرحله دوم طرح که پس از پایان مرحله اول به مدت یک ماه بطول خواهد انجامید از کوالالامپور، هنگ کنگ، پاریس، فرانکفورت، سیدنی و مسکو صورت خواهد گرفت. قابل ذکر است که بالغ بر 128.6 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور 100 میلیونی تزریق شده است و 55 میلیون نفر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.

 رشد 11.2 درصدی صادرات منسوجات و پوشاک ویتنام

اتحادیه پوشاک و منسوجات ویتنام اعلام کرد که ارزش صادرات پوشاک و منسوجات کشور در سال جاری بالغ بر 39 میلیارد دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با سال 2020 افزایش 11.2 درصدی دارد. این اتحادیه برای صادرات سال 2022 سه سناریو را بر اساس وضعیت کرونا پیش بینی می‌کند. در این سه سناریو صادرات محصولات پوشاک و منسوجات ویتنام 43.5-42.5 میلیارد دلار، 41-40 میلیارد دلار و 39-38 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

قرنطینه خانگی افراد به هنگام ورود به ویتنام

وو دوک دام، معاون نخست وزیر ویتنام، در نشست کمیته تدارکاتی ملی کنترل و پیشگیری کرونا اظهار داشت که افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده و نتیجه آزمایش PCR آنها منفی است، به هنگام ورود به ویتنام می‌تواند دوره قرنطینه را در خانه سپری کند. دستورالعمل های جدید برای خود قرنطینگی و غربالگری بهداشتی افرادی که وارد ویتنام می‌شوند لازم است تا حداکثر تا 15 دسامبر توسط وزارت بهداشت ویتنام منتشر شود. بر اساس طرح پیشنهادی وزارت حمل و نقل، 15 دسامبر بعنوان روز آغاز از سرگیری پروازهای بین المللی تعیین شده است.

 امضاء بسته مالی 332 میلیون دلاری میان کامبوج و بانک توسعه آسیا

موافقتنامه مربوط به بسته مالی 332.05 میلیون دلاری توسط وزارت اقتصاد و دارایی کامبوج و نایب رئیس نمایندگی ADB در کامبوج به امضاء رسید. این بسته در زمینه‌های واکنش به کرونا، توسعه صنعت مالی، ایجاد زیرساخت های شهری و ارتقاء شبکه جاده ای کامبوج هزینه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا