اخبار اقتصادی روسیه؛ هفته سوم آذر ماه ۱۴۰۰

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

روسیه به تعهدات خود برای تامین انرژی اروپا عمل می‌کند ( پایگاه اطلاع رسانی وستی )

ولادیمیر پوتین در گفتگو با کریاکوسمیتسوتاکیس نخست وزیر یونان اظهار داشت که روسیه ۴۰ درصد گاز یونان را از جمله از طریق « خط لوله ترکی» تامین می‌کند.صادرات گاز روسیه به این کشور در سال جاری ۳ میلیارد متر مکعب یعنی ۱۲٪افزایش یافته است.پوتین اظهار داشت روسیه همواره با درستکاری به تعهدات قراردادی خود در مقابل یونان‌و دیگر کشورهای اروپایی به صورت کامل عمل می‌کند. پوتین تاکید کرد که در آینده نیز به ارسال بدون گسست حامل های انرژی ادامه خواهیم داد.

 

روسیه از نظر صادرات شکلات از سوئیس سبقت گرفت( پایگاه اطلاع رسانی وستی )

طبق گزارش اتحادیه کارخانجات صنعت شکلات با استناد به آمارITC Trademap и UN Comtrade.   روسیه در سال جاری میزان ۸۳۸ میلیون دلار شکلات صادر کرده است در حالیکه صادرات سوئیس ۸۱۹ میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب روسیه در رتبه بندی صادرات جهانی شکلات جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است . روسیه در سال ۲۰۲۰ با تولید 295/7 (دویست ‌ نود و پنج ممیز هفت) هزار تن شکلات به ارزش 729/2 ( هفتصد و بیست و نه ممیز دو) میلیون دلار جایگاه یازدهم را در جهان احراز کرده است.

 

افزایش 15 درصدی پرونده‌های فساد مالی در روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی اینترفاکس)

کمیته تحقیقات روسیه از افزایش تعداد پرونده‌های جنایی مرتبط با فساد مالی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل خبر می دهد. گفته آلکساندر باستریکین رئیس کمیته تحقیقات  طی نه ماه گذشته سال جاری نهادهای تحقیقاتی این کمیته 23634 پیام در مورد جرایم مالی را دریافت کرده اند.پس از بررسی این پیام ها 17563 پرونده جنایی تشکیل شده است که 15%  بیشتر از مدت مشابه در سال قبل است. از هر چهار پرونده ( 27%) یک پرونده مربوط به دادن رشوه، 16% دریافت رشوه و مابقی مربوط به شیادی و حیف و میل اموال می‌باشد. به گفته باستریکین 7405 پرونده فساد در رابطه با 8175 نفر تشکیل شده است.  به گفته باستریکین خسارت ناشی از جرایم مالی 13 میلیارد روبل برآورد شده است.

 

سیستم پرداخت «میر» 25% بازار روسیه را به خود اختصاص داد (پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

سیستم پرداخت « میر» از نظر حجم پرداخت ها جایگاه چهارم و از نظر صدورکارت های بانکی ( با 109 میلیون  کارت) جایگاه سوم را در کشور به خود اختصاص می دهد. سهم بازار از نظر پرداخت ها 25% و از نظر صدور کارت 32% است

 

نظر دادگاه عالی روسیه در مورد عدم پرداخت حقوق در صورت نداشتن قرارداد ( پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت)

طبق پیش نویس مصوبه جلسه سالانه دادگاه عالی روسیه مسئولیت عدم پرداخت حقوق به کارگر حتی اگر قرارداد کاری عقد نشده باشد، بر عهده کار فرما است. در این مصوبه آمده است از زمانی  که کارکنان با آگاهی کارفرما یا دستور نماینده او فعالیت خود را آغاز کرد ، مسئولیت اداری ایجاد می‌شود» و کارفرما در هر صورت موظف به پرداخت دستمزد آنها می‌باشد.

 

رئیس بانک و ت ب : شاخص تورم در روسیه دو رقمی نخواهد شد(پایگاه اطلاع رسانی تاس )

آندری کوستین رئیس بانک و ت ب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه۱ در برنامه مسکو، کرملین، پوتین اظهار داشت که تورم در روسیه ممکن است به ۸٪ برسد اما دو رقمی نخواهد شد. وی گفت نرخ بهره وام ها افزایش پیدا خواهد کرد و نرخ بهره سپرده‌ها نیز به همین ترتیب و معجزه ای در کار نخواهد بود. بانک و ت ب قبلا پیش بینی کرده بود که نرخ تورم به شش درصد خواهد رسید.

 

اختصاص سهمیه به صادرات گندم در سال 2022 ( پایگاه اطلاع رسانی وستی)

طبق گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه از تاریخ 15 فوریه تا 30 ژوئن 2022 اجازه داده می‌شود تا 14 میلیون تن غله صادر شود که 9 میلیون تن آن را گندم تشکیل می دهد. روسیه از سال 2021 سهمیه بندی گندم را آغاز کرد. میزان سهمیه صادرات غله در این سال از 15 فوریه تا 30 ژوئن17/5( هفده ممیز پنج) تن بوده است. دولت در سال  2022  تعرفه صادراتی جدیدی را برای گندم تعیین خواهد کرد. طبق پیش بینی وزارت کشاورزی صادرات غله در سال جاری ( جولای سال 2021 تا ژوئن سال 2022 ) 48-45 میلیون تن خواهد بود. در سال کشاورزی گذشته (که در30 ژوئن به پایان رسید) روسیه 49 میلیون تن غله از جمله 38/4 میلیون تن گندم صادر کرده است.

 

پیشنهاد وزیر همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا برای مبارزه با تورم( پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

سرگئی گلازیف وزیر همگرایی و اقتصاد کلان طی سخنرانی در کنگره پیشنهاد کرد مبارزه با تورم به کمک تعرفه‌های صادراتی بر کالاهای خام بازار بورس که رشد قیمتها در آنها دیده می‌شود، صورت گیرد.گلازیف اظهار داشت، «تدابیری که اکنون برای مبارزه با تورم به کار گرفته می‌شوند بحث انگیز هستند به نظر من بهترین راه حفاظت از اقتصاد ما در مقابل موج تورمی استفاده از ابزاری است که ما در سال های 1993-1992 به کار بردیم یعنی استفاده از تعرفه‌های صادراتی بر کالاهایی که قیمت آنها بالا می رود». گلازیف افزود با این کار می‌توان بازار را از کالا اشباع و تورم را کاهش داد و درآمدهای اضافی را نیز به فاینانس سرمایه گذاری هدفمند اختصاص داد.

 

وزارت دارایی روسیه در انتظار بازنگری کلی موافقتنامه مالیاتی با تمام کشورها (پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

وزارت دارایی روسیه پیامدهای پیوستن به سازوکار Pillar 2 که یکی از دو ستون ( به همراهPillar 1 )  اصلاحات مالی سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه است را ارزیابی می‌کند. هدف اصلی از این کار مبارزه با آفشور ها و فرار مالیاتی است. به گفته آلکسی سازانوف معاون وزیر دارایی ، وزارت دارایی در حال حاضر خطرات جدی برای نظام های مالیاتی ترجیحی روسیه نمی‌بیند و بر عکس اجرای ابتکار جهانی به نفع روسیه است. وی گفت در نتیجه اجرای Pillar 2 شرایط همه موافقتنامه‌های اجتناب از اخذ دوگانه مالیات، با دیگر کشورها مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

 

پیشنهاد اتاق بازرگانی و صنعت روسیه برای نحوه رسیدگی  دعاوی در بخش تجارت(پایگاه اطلاع رسانی تاس)

سرگئی کاتیرین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در نامه ای به آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر و عضو شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا پیشنهاد کرد به جای دادگاههای داوری اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این دعاوی در مراکزی داوری ملی بین المللی که در چارچوب اتاق بازرگانی ایجاد شده و فعال می‌باشند مورد رسیدگی قرار گیرد. در حال حاضر کمیسیون اقتصادی اوراسیا در حال تهیه طرح ایجاد دادگاه بین المللی تجاری در چارچوب اتحادیه و برای بررسی به دعاوی میان تجار، است. کاتیرین در این نامه علت این امر را تجربه اندوخته شده ‌موفق و چندین ساله این مراکز نامید.

 

دو علت سود بی سابقه بانک و.ت.ب. از نظر آندری کوستین (پایگاه اطلاع رسانی وستی)

آندری کوستین رئیس بانک و ت ب در دیدار با ولادیمیر پوتین در کرملین اظهار داشت که این بانک  انتظار دارد که در سال جاری در آمد آن به بیش از 300 میلیارد روبل برسد که یک رکورد بی سابقه به شمار می آید. کوستین « آهنگ سریع رشد ، رشد در آمدها و رشد در آمدهای مشتریان بانک و در مجموع« وضعیت مساعد اقتصادی در کشور» و همچنین «اجرای عمیق تحول دیجیتالی در بانک » را دو  دلیل اصلی رسیدن به چنین نتیجه ای ذکر کرد. به گفته کوستین بانک و ت ب برنامه «600 روز» را به اجرا گذاشت که بانک را به « سطح بالاترین فناوریهای بانکی و در نتیجه افزایش کارآمدی فعالیت و سودآوری بانک رساند». سبد وام ها طی 10 ماه 8%  و ارائه وام به شهروندان 18/4 (هیجده ممیز چهار ) درصد افزایش یافته است. ولادیمیر پوتین در پایان دیدار با کوستین  نشان « به پاس خدمت به میهن» را وی اعطا کرد.

 

ارزیابی بانک و ت ب از حجم پروژه‌های زیر ساختی در روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

اولگ پانکراتوف مدیر عامل « وت ت ب هولدینگ زیر ساختی» در جریان همایش سرمایه گذاری « روسیه فرا می خواند» اظهار داشت که روسیه درآینده نزدیک برای پروژه‌های زیر ساختی به 4 تریلیون  روبل نیاز دارد که به معنای 70% رشد است و حجمی‌بی سابقه محسوب می‌شود. وی نیاز جهان به سرمایه گذری در زیر ساختها را در 20 سال آینده 80 تریلیون دلار ذکر کرد. همچنین ایلیا تاراسوف معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه در ماه ژوئن حجم سرمایه گذاری در طرحهای زیر ساختی را در حدود 5% از تولید ناخالص داخلی ذکر کرد.طی سالهای 2020-2015 حجم سرمایه گذاری روسیه در طرحهای زیر ساختی 28 تریلیون بوده است که 7 تریلیون روبل آن سرمایه گذاری خصوصی و مابقی شامل قراردادهای دولتی و برنامه‌های سرمایه گذاری شرکت های دولتی بوده است. حجم سرمایه گذاری خصولتی طی پنج سال اخیر1تریلیون بوده است که 700 میلیارد روبل آن متعلق به بخش خصوصی است. طبق پیشنهاد وزارت توسعه اقتصادی رشد بالقوه سرمایه گذاری خصولتی در طرحهای زیر ساختی  دولتی – خصوصی 50% افزایش خواهد یافت.

 

پرداخت 17 میلیارد روبل سوبسید بابت وام روستایی در حمایت از کشاورزان (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

طبق گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیر روسیه مصوبه اختصاص 16/9(شانزده ممیز نه) میلیارد روبل را برای ارائه سوبسید به برنامه « وام روستایی» و حمایت از کشاورزان بومی امضا کرد. از این مبلغ 788 میلیون روبل به سوبسید وام روستایی و بیش از 10/5(ده ممیز پنج) میلیارد روبل به جبران هزینه‌های ثبت شده خرید و نگهداری خوراک دام (به دلیل افزایش بهای آن) دام سنگین به منظور تنظیم بازار و حفظ سطح تولید شیر و محصولات لبنی اختصاص می یابد. 5/6( پنج ممیز شش میلیارد دیگر برای جبران هزینه‌های تولید کنندگان محصولات کشاورزی اختصاص می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا