اخبار اقتصادی ترکمنستان؛ هفته سوم آذر ماه 1400

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 39 میلیون و 474 هزار دلار بالغ گردید. بازرگانانی از کشورهای روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هنگ کنگ و ازبکستان محصولاتی از قبیل پلی‌پروپیلن، سوخت هواپیما و سوخت دیزل تولید شده در مجتمع پالایشگاهی نفت ترکمن باشی را خریداری نمودند. علاوه بر آن، نمایندگان تجاری کشورهای روسیه، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان محصولاتی از قبیل پارچه‌های جین، نخ و شیشه‌های فلوت را خریداری کردند.

نمایندگان تجاری کشورهای امارات متحده عربی، بریتانیا و قزاقستان نیز محصول نخ را به ارزشی معادل 21 میلیون و 525 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 55 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

تولید نوشیدنی‌های غیر الکلی توسط یک شرکت خصوصی

شرکت خصوصی «پاراخات» خط تولید نوشیدنی‌های بدون الکل جدید خود را با نشان تجاری «OK»، «Zor» و «330» راه‌اندازی نمود. نوشیدنی گازدار «OK» در طعم‌های لیموناد، ترخون، کولا، پرتغال و در بطری‌های پلاستیکی نیم لیتری تولید می‌شوند. نوشیدنی چای سرد «330» نیز در طعم‌های مختلف تولید و روانه بازار میگردد.

این کارخانه تولید کننده محصولاتی از قبیل آبمیوه‌های «Eçil» و «Joş»، نوشیدنی گازدار «Özi»، محصولات لبنی «Süýtli Dere»، چای سرد «Han Çaý»، پوره‌های میوه «Ýeserje» و محصولات کالباس «Han şöhlat» می‌باشد. کارخانه مذکور محصولات خود را به روسیه، قرقیزستان و کشورهای اروپایی صادر می‌نماید.

تولید گاز طبیعی از آغاز سال 2021 تا کنون در استان لباب 

اداره استخراج گاز استان لباب وابسته به کنسرن دولتی ترکمن گاز از ابتدای سال 2021 تا کنون بیش از 10 میلیارد و 7/212 میلیون مترمکعب گاز طبیعی استخراج نموده که نرخ رشد آن در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته برابر با 145 درصد اعلام شده است. بنا به اعلام رسانه‌های رسمی ترکمنستان ، این اداره برنامه سالانه استخراج گاز طبیعی را زودتر از موعد مقرر انجام داده و دلیل آن نیز افزایش بهره‌وری چاه‌های موجود و بازسازی چاه‌های فرسوده بوده است.

متخصصان اداره استخراج گاز استان لباب در نیمه اول سال جاری 17 حلقه چاه را تعمیر نموده اند. در حال حاضر تعمیرات در میادین مالای، کرپیچلی و کوکورتلی نیز در حال انجام است. در ژانویه 2021، یک ایستگاه کمپرسور گاز جدید در میدان مالای در بخش چارجو استان لباب به بهره برداری رسید.

میدان مالای از سال 1986 گاز طبیعی تولید نموده و این مجتمع نه تنها گاز منطقه شرق ترکمنستان را تأمین می‌کند، بلکه گاز تجاری خط لوله گاز فراملی ترکمنستان – ازبکستان- قزاقستان – چین را از طریق خط لوله گاز مالای – باغتیارلیق به طول 188 کیلومتر تأمین می‌نماید. به واسطه خط لوله گاز ترکمنستان – ازبکستان – قزاقستان – چین، سالانه 40 میلیارد مترمکعب گاز صادر می‌شود و این در حالی است که ظرفیت آن 55 میلیارد مترمکعب در سال می‌باشد. از زمان راه اندازی این خط لوله گاز، 300 میلیارد مترمکعب گاز تجاری از میادین گازی ترکمنستان به چین صادر شده است.

صادرات محصولات کارخانه ریسندگی استان لباب در 10 ماهه نخست 2021

یک کارخانه ریسندگی واقع در بخش خالاچ استان لباب بیش از 60 درصد از محصولات تولیدی خود در بازه زمانی 10 ماهه نخست سال 2021 را به کشورهای خارجی صادر نموده است. ارزش نخ‌های صادر شده بیش از 8/28 میلیون منات بوده و نخ‌های تولید شده در این کارخانه به کشورهایی همچون ترکیه، لهستان، ایران، ارمنستان و روسیه صادر شده‌‌اند.

برنامه تولیدی ده ماهه تعیین شده برای این کارخانه محصولاتی به بهای 9 میلیون و 414 هزار منات بوده، اما این کارخانه با تولید محصولاتی به ارزش 43 میلیون و 971  هزار منات بیش از حد انتظار محصول تولید نموده است. بدین ترتیب،   4 هزار و 350 تن نخ تولید و نرخ رشد برابر با 5/149 درصد شده است. این کارخانه متعلق به وزارت نساجی ترکمنستان بوده و انواع نخ‌ را تولید می‌نماید.

حمایت آذربایجان از خط لوله انتقال گاز ترانس خزر جهت صادرات گاز ترکمنستان

با توجه به نیاز اروپا برای گاز طبیعی، آذربایجان می‌تواند از خط لوله گاز «ترانس خزر» به منظور صادرات گاز ترکمنستان به کشورهای غربی حمایت نماید. آقای پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در گفتگوی اخیر خود با نمایندگان شرکت «بلومبرگ» ، به نکته فوق اشاره نموده و افزود که برای این منظور ، بایستی قراردادهای جدیدی میان خریداران و فروشندگان منعقد گردد. دولت ها و شرکت ها در اروپای غربی و شرقی تمایل دارند از آذربایجان گاز خریداری نمایند.

بنابر اطلاعات «بلومبرگ» ، قیمت گاز در سال جاری به بالاترین میزان خود رسیده و اروپا امسال با کمترین حجم ذخایر گاز طبیعی در ده سال اخیر به استقبال فصل زمستان می‌رود. آذربایجان با مشتری‌های موجود و بالقوه در تماس است و احتمال انعقاد آتی قراردادهای خرید گاز بسیار زیاد است.

آذربایجان صادرات گاز به اروپا را در دسامبر سال گذشته از میدان شاه دنیز در همکاری با بریتیش پترولیوم از طریق کریدور گاز جنوبی که بهای احداث آن برابر با 33 میلیارد دلار شد، آغاز نمود. آقای شهبازوف بیان داشت که فرصت های جدید تأمین گاز در اوایل سال آینده در نشست سالانه شورای مشورتی کریدور گاز جنوبی به عنوان بستری که شرکت‌ها و دولت‌های حدود 20 کشور را گرد هم می‌آورد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هدف کریدور گاز جنوبی تنوع بخشیدن به منابع تأمین انرژی در اروپا است. ترکمنستان یکی از بزرگترین دارندگان منابع گازی در منطقه خزر بوده و از نظر ذخایر گاز طبیعی در رتبه چهارم جهان قرار دارد. در ژانویه سال جاری، رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان و جیحون بایراموف همتای آذربایجانی وی یادداشت تفاهم دو کشور در مورد اکتشاف و توسعه مشترک منابع هیدروکربنی میدان دوستلوک در دریای خزر را به امضاء رساندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا