تحولات فناوری شانگهای چین؛ آذر 1400

گزیده اخبار و تحولات حوزه فناوری شانگهای چین در آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

افتتاح بزرگترین ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در شانگهای

در راستای سیاست کاهش مصرف کربن، بزرگترین ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی اخیرا در شهر شانگهای تأسیس شد.

این ایستگاه در منطقه Huangpu واقع شده است و دارای 20 جایگاه شارژ برای 40 خودرو به طور همزمان می‌باشد. این ایستگاه شارژ بیشتر مورد استفاده ماشین‌های شخصی و تاکسی‌های با سوخت جدید می‌باشد. روزانه 480 دستگاه خودرو در این ایستگاه قادر به شارژگیری هستند.

انتظار می رود با راه اندازی این ایستگاه مصرف کربن روزانه بیش از یک تُن و در طول سال 372.3 تُن کاهش یابد. کشور چین قرار است تا قبل از سال 2060 مصرف کربن را به صفر برساند. در این راستا شهر شانگهای وعده داده است که سهم رغال سنگ در مصرف انرژی خود را تا سال 2025 حدود 30 درصد کاهش دهد و حدود 200 هزار جایگاه شارژ عمومی (public charging pile) برای خودروهای با سوخت جدید را تأسیس نماید.

تبدیل زباله به الکتریسیته در استان آنخویی

یک نیروگاه در شهرستان Feixi در استان آنخویی با سوزاندن زباله‌های سخت (soilid waste) موفق به تولید الکتریسیته شده است.

این نیروگاه که به گروه محافظت از انرژی و محیط زیست چین نام دارد یک شرکت مطابق با استانداردهای محیط زیستی در شهرستان Feixi است که سالانه حدود 730 هزار تن زباله خانگی را مورد استفاده قرار می دهد و 230 میلیون کیلووات برق تولید می‌کند.

چین اعلام کرده است که تا سال 2060 مصرف کربن را در کشور به صفر می رساند.

جهانی شدن خودروهای الکتریکی چین بمنظور کاهش مصرف کربن

بازار خودروهای با سوخت جدید(NEVدر چین شاهد یک رشد مداوم بوده است. فروش خودروهای NEV در ماه اکتبر شاهد رشد 134.9 درصد نسبت به اکتبر سال 2020 بود. در ماه اکتبر 2021 حدود 383 هزار خودرو NEV در چین به فروش رسید. تا پایان ماه می 2021 نیز حدود 5.8 میلیون دستگاه خودرو NEV در چین به فروش رفته بود که برابر با نیمی از مصرف بازار جهانی است.

استان آنخویی قصد دارد که به یک قدرت مهم در تولید خودروهای با سوخت جدید تبدیل شود. بر اساس طرح توسعه استان آنخویی، این استان قصد دارد طی پنج سال آینده 3 الی 5 برند مهم NEV را راه اندازی نماید. لازم بذکر است که خودروهای NEV چین در رویدادهای مختلف از جمله World Manufacturing Convention در خفی گرفته تا نمایشگاههایی در وین، بخوبی تبلیغ و معرفی می‌شوند.

ایجاد مناطق صنعتی خدمات مدرن در ججیانگ

کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی (NDRC) استان ججیانگ در تاریخ 25 نوامبر یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص توسعه مناطق صنعتی خدمات مدرن این استان برگزار نمود.

مقامات استان ججیانگ قصد دارند تا سال 2023 صد منطقه صنعتی خدمات مدرن را تأسیس نمایند و 20 مورد از این مناطق تا سال 2025 در سطح جهانی تأثیرگذار و قادر به رقابت می‌باشد.

دولت استانی ججیانگ توسعه هفت صنعت خدماتی high-end را در اولویت قرار می دهد؛ این هفت صنعت عبارتند از: خدمات فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، تجارت دیجیتال، لجستیک مدرن، مالیه مدرن، گردشگری فرهنگی دیجیتال و خدمات سلامت زندگی. دارا بودن سرمایه انسانی، ارزش افزوده بالا، ظرفیت های گسترده و مصرف پایین منابع طبیعی بخشی از ویژگی‌های این صنایع می‌باشد.

به گفته برخی از مقامات NDRC این استان، توسعه مناطق صنعتی خدمات مدرن استان ججیانگ، بموازات اصلاحات دیجیتال سازی در این استان صورت می‌گیرد که هم اکنون در دست اجراست. در طول دوازدهمین برنامه پنج ساله (2011-2015) استان ججیانگ صد منطقه آزمایشی را برای خوشه‌های صنعتی خدمات مدرن راه اندازی نمود و تا پایان سال 2020 این مناطق، میزبان بیش از 180 هزار شرکت بودند و 1.08میلیون نفر در آنها مشغول به کار بودند و درآمد سالانه آنها بیش از 469.2 میلیارد دلار بود.

شرکت چری در صدر صادرکنندگان خودرو در چین

گروه Chery در 10 ماه نخست سال 2021 حدود 212959 دستگاه خودرو را به خارج از چین صادر نمود که با عبور از مرز 200 هزار واحد در این بازه زمانی، در جایگاه نحست صدور خودرو در چین قرار گرفت.

شرکت چری علیرغم تداوم پاندمی و کاهش چیپ های خودرو در این بازه زمانی شاهد رشد 145.7 درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده است. آقای Yin Tongyue رئیس شرکت در مراسم بیستمین سالگرد تأسیس فعالیت های بین المللی شرکت اعلام نمود که دلیل محبوبیت این برند در خارج از کشور، تمرکز شرکت بر کیفیت و فناوری می‌باشد.

دفتر مرکزی شرکت چری در شهر Wuhu در استان آنخویی می‌باشد و برای هیجدهمین سال متوالی بعنوان برترین شرکت صادرکننده خودرو در چین قلمداد می‌شود. مدل های این خودرو در بیش از 80 کشور و منطقه دنیا در دسترس هستند. این شرکت بیش از 10 شرکت خارج از کشور تأسیس نموده است و دارای بیش از 1500 نمایندگی فروش(dealership)و نمایندگی خدمات (service outlet) می‌باشد.

خفی در میان شهرهای پیشتاز در زمینه علم و فناوری

مقامات شانگهای اخیرا یک گزارش تحقیقی را منتشر نموده اند که در آن برای اولین بار، شهرهای چین را بر اساس نوآوری علمی و تکنولوژی، رده بندی کرده اند.

بر اساس این گزارش، شهر خفی مرکز استان آنخویی به همراه شهرهای پکن، شانگهای، سوجو، هانژو، گوانجو، تیانجین، ووهان و چیندائو بعنوان شهرهای پیشتاز در زمینه علم و فناوری قلمداد شدند. این گزارش تصریح می نماید که شهر خفی به لحاظ حق امتیاز با کیفیت (high-quality patent) با 50 درصد در رتبه نخست کشور چین قرار گرفت. بر اساس سهم هزینه‌های دولت در نواحی شهری با علوم مالی و تخصیص تکنولوژی نیز این شهر در جایگاه دوم در کشور چین قرار گرفت.

استان آنخویی در میان 10 منطقه برتر چین به لحاظ نوآوری

بر اساس آخرین گزارشی که در خصوص ظرفیت نوآوری منطقه ای چین در سال 2021 صورت گرفت، استان آنخویی به لحاظ نوآوری در رتبه هشتم در این کشور قرار گرفت.

این استان سال گذشته نیز به لحاظ سطح نوآوری در جایگاه هشتم قرار گرفته بود. این استان بمدت 10 سال بصورت پیوسته در میان برترین مناطق چین به لحاظ نوآوری قرار گرفته است. این گزارش به بررسی 5 شاخص بشرح زیر می‌پردازد: خلق دانش، کسب دانش (knowledge acquisition)، نوآوری شرکتی، فضای نوآوری و عملکرد نوآوری.

بر اساس این گزارش 10 منطقه برتر چین به لحاظ نوآوری عبارتند از : گواندونگ، پکن، جیانگسو، شانگهای، ججیانگ، شاندونگ، هوبِی، آنخویی، سیچوان و شانسی. این گزارش همچنین نشان می دهد که جایگاه استان آنخویی از سال 2002 تا 2021 رشد قابل ملاحظه ای را تجربه نموده است و شاهد بیشترین رشد در منطقه شرق چین بوده است.

بر اساس این گزارش چنانچه استان آنخویی اقداماتی نظیر تأسیس واحد نوآوری علمی- فناوری در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه، به روز رسانی صنایع سنتی و مدرن سازی زنجیره صنعتی را انجام دهد در آینده حتی قادر است از جیاگاه بهتری نیز برخوردار شود.

برگزاری نمایشگاه علم و فناوری در مرکز استان آنخویی

نمایشگاه تحول دستاوردهای علمی و فناوری روز سه شنبه 14 دسامبر 2021 در شهر خفی مرکز استان آنخویی برگزار شد.

در این رویداد با حضور برخی از مقامات رده بالای این شهر از Hefei IP Maker Space رونمایی شد. این نمایشگاه با هدف معرفی دستارودهای علمی و فناوری، ادغام توسعه آنلاین و آفلاین بازار علم و فناوری، تحول در معاملات و همچنین تحول اپلیکیشنی در شهر خفی برگزار شد. Hefei IP Maker Space اولین موسسه خدماتی است که بر تولید مالکیت معنوی در شهر خفی متمرکز می‌باشد و در حین برگزاری این نمایشگاه رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا