اخبار اقتصادی مالزی؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته اول دی ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

رشد درصد سرمایه گذاری‌های تایید شده مالزی در سال جاری

براساس بیانیه سازمان توسعه سرمایه گذاری مالزی (MIDA) این کشور بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2021 در مجموع 177.8 میلیارد رینگیت سرمایه گذاری تایید شده در بخش های تولید، خدمات و بخش های اولیه، شامل 3037 پروژه، جذب کرده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 51.5 درصد افزایش داشته و پیش بینی می‌شود برای 79 هزار و 899 شغل در این کشور ایجاد شود.

این سازمان افزوده که سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) نزدیک به 60 درصد از سرمایه گذاری‌های تایید شده به ارزش 106.1 میلیارد رینگیت را تشکیل می دهد و خاطرنشان کرد که سنگاپور، چین، اتریش، ژاپن و هلند پنج منبع اصلی سرمایه گذاری خارجی هستند که نزدیک به 85.3 درصد سهم دارند.

توصیه بانک جهانی به مالزی برای ادامه اقدامات حمایتی از کاهش درآمد گروه‌های خاص

گروه بانک جهانی به دولت مالزی توصیه کرده تا به اقدامات حمایتی خود از گروه‌های هدف را حداقل تا شش ماه دیگر ادامه دهد. به اعتقاد اقتصاددان ارشد بانک جهانی حمایت از طیف وسیعی از خانوارها، به ویژه خانواده‌های کم درآمد و آسیب پذیر، از طریق انتقال کمک های نقدی حداقل تا بازگشت رشد اقتصادی به وضعیت قبل، ایجاد شغل و افزایش دستمزد نیازی مداوم است.

اقتصاد مالزی با رشد 5.8 درصدی در سال 2022 شتاب می‌گیرد

انتظار می‌رود بهبود اقتصادی مالزی در سال 2022 شتاب بیشتری بگیرد و بانک جهانی رشد اقتصادی 5.8 درصدی را برای این کشور پیش‌بینی کرده است که عمدتا ناشی از شتاب مصرف بخش خصوصی است. بانک جهانی خاطرنشان کرد که فضای مالی محدود همچنان یک چالش کلیدی است که به موجب آن درآمد دولت فدرال مالزی که از سال 2013 در حال کاهش بوده است، پیش بینی می‌شود که در سال 2022 به 14.3 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) برسد. در این گزارش همچنین آمده است که مخارج عملیاتی از جمله حقوق بازنشستگی، هزینه‌های بازنشستگی، و پرداخت بدهی‌ها، به طور قابل توجهی در طول زمان رشد کرده اند و انتظار می رود که دو سوم درآمد دولت فدرال در سال آینده را به خود اختصاص دهند و سختی مالی را افزایش داده و هزینه‌های اختیاری را از بین ببرند.

تصویب نهایی بودجه 2022 مالزی در مجلس سنا

مجلس سنای مالزی به اتفاق آرا لایحه بودجه سال 2022 این کشور را تصویب کرد. این لایحه پس از طرح در مجلس نمایندگان در 14 دسامبر، سه روز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ازدحام محموله‌ها در پورت کلنگ پس از سیل به تدریج بهبود می یابد

به گفته وزیر حمل و نقل مالزی ازدحام پیش آمده برای محموله‌ها در پورت کلانگ پس از سیل‌های اخیر که بر فعالیت‌های آن تأثیر گذاشته به تدریج کاهش می‌یابد. به گفته وی این بندر در یک روز عادی، روزانه 35000 کانتینر بیست فوتی را جابجا می‌کند. اما به دلیل بارندگی‌های سنگین چند روز اخیر و سیل، تنها حدود 10 هزار کانتینر مدیریت شده است که باعث کاهش 70 درصدی آن گردیده است.

اعلام ذخایر بین المللی بانک مرکزی مالزی تا نیمه دسامبر 2021

ذخایر بین المللی بانک نگارای مالزی تا 15 دسامبر به 116.3 میلیارد دلار رسید، در حالی که در 30 نوامبر 116.7 میلیارد دلار بود. بانک مرکزی مالزی در بیانیه ای اعلام کرد که وضعیت ذخایر برای تامین مالی 7.9 ماه واردات انباشته کافی است و 1.2 برابر کل بدهی‌های کوتاه مدت خارجی این کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا