نیجریه و رواندا اولین کشورهای آفریقایی امضا‌کننده پیمان آرتمیس

کشورهای نیجریه و رواندا اولین کشورهای آفریقایی هستند که به تازگی در اولین مجمع فضایی آمریکا و آفریقا پیمان آرتمیس را امضا کردند.

به گزارش SpaceNews، پیمان آرتمیس یک چارچوب گسترده غیر الزام آور است که توافقاتی را برای اکتشاف بین‌المللی مسالمت آمیز و متعهدانه کره ماه تعیین می‌کند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، اضافه شدن کشورهای نیجریه و رواندا به این توافق را در اولین روز اجلاس سران ایالات متحده و آفریقا در واشنگتن اعلام کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده سپس بیانیه‌ای صادر کرد و اضافه شدن نیجریه و رواندا به این پیمان را گرامی داشت. در این بیانیه آمده است: نیجریه و رواندا اولین کشورهای آفریقایی هستند که پیمان آرتمیس را امضا کرده‌اند. شرکت کنندگان در این مجمع که بخشی از اجلاس سران رهبران آمریکا و آفریقا بود، درباره چگونگی پیشبرد اهداف مشترک از طریق اکتشاف و استفاده صلح آمیز از فضا بحث کردند.

بر اساس این بیانیه، این پیمان توسط عیسی علی ابراهیم، وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال جمهوری فدرال نیجریه و همچنین توسط فرانسیس نگابو، مدیر عامل آژانس فضایی رواندا از طرف جمهوری رواندا امضا شد.

بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده ادامه می‌دهد: امضاکنندگان به اصولی برای هدایت فعالیت‌های فضایی غیرنظامی خود، از جمله انتشار عمومی داده‌های علمی، کاهش زباله‌های فضایی، ثبت اشیای فضایی و ایجاد و اجرای استانداردهای همکاری متعهد می‌شوند.

پیمان آرتمیس به طور مشترک توسط ناسا و وزارت خارجه ایالات متحده و هشت کشور در سال ۲۰۲۰ با هدف پیشبرد همکاری‌های فضایی دوجانبه و چندجانبه بین امضاکنندگان راه اندازی شد. امضای کشورهای نیجریه و رواندا پای این پیمان به این معنی است که اکنون ۲۳ کشور امضا کننده این پیمان به دنبال مجموعه‌ای از اصول و بهترین شیوه‌ها برای اکتشاف ماه هستند.

این پیمان از برنامه آرتمیس ناسا الهام گرفته است که هدف آن ایجاد حضور پایدار انسانی در کره ماه و اطراف آن تا پایان دهه ۲۰۲۰ است.

گفتنی است اولین کشورهایی که این پیمان را امضا کردند کشورهای ایالات متحده، استرالیا، کانادا، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، اوکراین، بریتانیا و امارات متحده عربی بودند و کره جنوبی نیز اولین کشوری بود که در سال ۲۰۲۱ در دوران دولت جو بایدن به آن پیوست.

اما کشورهایی نظیر روسیه و چین این استدلال را مطرح کرده‌اند که این پیمان بیش از حد آمریکا محور است و نشان دهنده قدرت طلبی ایالات متحده و متحدانش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا