اخبار اقتصادی کوبا؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

 

هشتمین نشست پارلمان ملی کوبا آغاز بکار نمود

با حضور رائول کاسترو، رهبر انقلاب کوبا و آقای میگل دیاز کانل برمودز، دبیر اول کمیته مرکزی حزب و رئیس جمهور کوبا هشتمین نشست مجلس ملی قدرت مردمی (پارلمان) آغاز شد. نمایندگان کوبایی در اولین نشست خود عملکرد اقتصادی در سال 2021، برنامه اقتصادی سال 2022 و لایحه بودجه دولت برای سال 2022 را مورد بررسی قرار دادند. رئیس جمهور کوبا در نشست پارلمان بر نقش سرمایه گذاری خارجی، جایگزینی واردات و تقویت صادرات در بهبود اقتصاد کشور تاکید کرد. رئیس جمهور همچنین از شرکت های خارجی که علیرغم تهدیدها و فشارها به همکاری با کوبا ادامه می دهند تشکر کرد.

کوبا انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی به 2 % در سال 2021 و 4 % در 2022 برسد

آقای الخاندرو خیل، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی در نشست نمایندگان پارلمان ملی گفت که کوبا رشد 2 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2021 را انتظار دارد. آقای وزیر گفت که اقتصاد کشور رشد تدریجی در 9 ماه اخیر را تجربه کرده است (قبل از آن 21 ماه انقباض اقتصادی به دلیل تشدید تحریم ها و کرونا وجود داشت). وی با بیان اینکه برای سال 2022 پیش بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی حدود 4 درصد افزایش یابد تصریح کرد که رشد مزبور مبنی بر صادرات بیشتر نیست بلکه بر سهم بیشتر تولید ملی یعنی استفاده از ظرفیت های موجود، توسعه فرآیندهای موثرتر، جایگزینی واردات و مشارکت همه فعالان اقتصادی به ویژه شرکت دولتی سوسیالیستی تاکید دارد. وی همچنین گفت که انتظار می رود سال آینده 2.5 میلیون جهانگرد وارد کوبا شوند.

سرمایه گذاری خارجی: «علیرغم اقدامات انجام شده نتایج مطلوب حاصل نشده است»

آقای رودریگو مالمیرکا دیاز، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا در جلسه ای با نمایندگان پارلمان گفت که «علیرغم اقدامات انجام شده در اجرای قانون سرمایه گذاری خارجی نتایج مطلوب حاصل نشده است». وی از جمله مشکلات موجود به طراحی پروژه‌ها، سازماندهی ناکافی فرصت های سرمایه گذاری و تبلیغ بی اثر آنها اشاره کرد. آقای مالمیرکا گفت که مهلت های مورد نیاز برای تصویب پروژه‌ها رعایت شده است اما تاخیر قابل توجهی در مرحله مذاکره و تهیه پرونده‌ها وجود دارد. وی همچنین گفت که اسناد مربوط به برخی پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی  مشکل و نقص داشته اند و این موارد باعث طولانی شدن مراحل تصویب می‌شود. وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد که در دو سال اخیر فقط 47 پروژه سرمایه گذاری جدید تایید شده که تنها 25 مورد از آنها اجرا شده است. در این راستا افزود: علاوه بر تاخیر شرکا و طرف های خارجی برای سفر به کوبا (تا حدی به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا) آنها با مشکلات زیادی برای انتقال پول به کوبا جهت شروع سرمایه گذاری‌ها به خصوص به دلیل اثرات فراسرزمینی تحریم ها مواجه شده اند. مقام کوبائی از سوی دیگر گفت طی هفت سال اخیر 285 پروژه مربوط به سرمایه گذاری خارجی تایید شده است (49 مورد از آنها در منطقه ویژه توسعه اقتصادی ماریل قرار می‌گیرند و 29 مورد مربوط به سرمایه گذاری مجدد هستند). در حال حاضر در کوبا 302 کسب و کار (در بخش های جهانگردی، مواد غذایی، انرژی و صنایع سبک) وجود دارند که از سرمایه گذاری خارجی استفاده می‌کنند، شامل: 104 مورد سرمایه گذاری مشترک، 54 شرکت با سرمایه کاملا خارجی و 144 قرارداد شراکت اقتصادی بین المللی.

کوبا با تزریق 85.3 درصد افراد به طرح کامل واکسیناسیون ضد کرونا رسید

کوبا تا به حال به 9,537,322 نفر سه دوز واکسن علیه کرونا (85.3 درصد از ساکنان کشور) را تزریق کرده است. بر اساس پرتال آماری دانشگاه آکسفورد «Our World in Data»، با این نتایج، کوبا در رتبه دوم جهان پس از امارات متحده عربی و بالاتر از کشورهای پرتغال، شیلی، سنگاپور و کانادا در برنامه واکسیناسیون همگانی قرار دارد.

مجتمع بیوتکنولوژی واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماریل واکسن‌های ضد کرونا تولید می‌کند

آقای ادواردو مارتینز، رئیس گروه بیوتکنولوژی و صنایع دارویی (بیوکوبافارما) از طریق شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که مجتمع صنعتی بیوتکنولوژی مرکز «CIGB-Mariel S.A» تولید واکسن‌های خود ضد کرونا را آغاز کرده است. آقای مارتینز در همین شبکه اجتماعی گفت که هیچ مانعی برای استفاده از واکسن‌های «عبدالا» تولیدی مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB) و «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» تولیدی انستیتوی واکسن سازی فینلای چه در کوبا و چه سایر کشورهای علاقه مند وجود ندارد. وی خاطر نشان ساخت که واکسن‌های مذکور دارای مجوز استفاده اضطراری از مرکز دولتی برای کنترل داروها، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی (نهاد نظارتی ملی که توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده) می‌باشد. در ماه جولای نمایندگان موسسات علمی‌ کوبا در هاوانا با یک تیم از سازمان پان آمریکن بهداشت و  نیز سازمان جهانی بهداشت در مورد پیشرفت واکسن‌های کوبا و پیش صلاحیت سازمان جهانی بهداشت گفتگو و مذاکره کردند.

همکاری کمیسیون اقتصادی اوراسیا  با کوبا

آقای سرگی گلازیف، وزیر همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا که بمنظور سفر کاری وارد کوبا شده است با آقای میگل دیاز کانل برمودز، رئیس جمهور کوبا دیدار و گفتگو کرد. در چارچوب این دیدار صمیمانه دو مقام بر نتایج مثبت دومین نشست مشترک برای همکاری میان کمیسیون اقتصادی اوراسیا و کوبا تاکید کردند و اذعان داشتند که روابط همکاری دوجانبه امکان تعامل موثرتر میان کوبا و کشورهای عضو آن اتحادیه را فراهم می‌کند. آقای دیاز کانل از کمیسیون مزبور برای حمایت خود از مشارکت کوبا در جلسات عالی رتبه این نهاد تشکر کرد. از سوی دیگر آقای سرگئی گلازیف علاقه خود به تبادل تجربیات با همتایان کوبایی و ایجاد پیوندهای تجاری و تعامل پویاتر در بخش های مختلف مورد علاقه دو طرف را  ابراز نمود. آقای مانوئل ماررو کروز، نخست وزیر کوبا؛ آقای ریکاردو کابریساس، معاون نخست وزیر؛ آقای برونو رودریگز پاریا، وزیر خارجه و خانم آنا ترزیتا گونزالس فراگا، معاون اول وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی نیز در این نشست حضور داشتند.

اتاق بازرگانی کوبا به دنبال همگرایی با بازیگران اقتصادی جدید است

اتاق بازرگانی جمهوری کوبا یک استراتژی برای همگرایی همه بازیگرانی که امروزه در سناریوی اقتصادی کشور مشارکت دارند را طراحی می‌کند. در حال حاضر اتاق بازرگانی درخواست‌های مستمری را از شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط که علاقمند به عضویت در آن نهاد هستند دریافت می نماید. از ماه سپتامبر سال جاری تا به حال دولت کوبا تاسیس بیش از 1100 شرکت‌ خرد، کوچک و متوسط جدید را تایید نموده است. قرار است آنها 17 هزار و 16 گونه اشتغال جدید ایجاد کنند.

بازدید دیاز کانل از برخی سرمایه گذاری‌های شرکت های چینی در کوبا

آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا از برخی سرمایه گذاری‌های تجار چینی در کوبا بازدید نمود. رئیس جمهور در جریان بازدید از «شرکت گرافیک هاوانا» (چاپخانه) از جزئیات پروژه تبدیل مجدد فناوری آن شرکت که با استفاده از وام دولت چین اجرا می‌شود مطلع گردید. پروژه فوق امکان چاپ روزنامه، کتاب، مجلات را در غرب کوبا فراهم می سازد. شرکت چینی مجری این طرح تاکید کرده که ماشین آلات استفاده شده در این پروژه دارای مدرن ترین تکنولوژی این صنعت در آمریکای لاتین می‌باشد. آقای دیاز کانل همچنین از مقر کارخانه اتوبوس های «یوتونگ» بازدید و در آنجا به ساخت و استفاده از اتوبوس های دوگانه سوز در کوبا علاقه مندی نشان داد. رئیس جمهور از کمک های شرکت یوتونگ  که از سال 2005 در کشور حضور دارد تشکر نمود.

 

راه اندازی پرواز بروکسل به‌هاوانا

شرکت هواپیمایی «TUI Fly Belgium» پرواز بروکسل-هاوانا را افتتاح کرد که به پرواز آن شرکت به منطقه توریستی معروف کوبا «وارادرو» افزوده می‌شود. خط هوایی مزبور به صورت هفتگی به‌هاوانا و همچنین وارادرو پرواز خواهد کرد اما قصد دارد پروازهای خود را به دو پرواز در هفته افزایش دهد. خانم یایرا جیمنز، سفیر کوبا در بلژیک در مراسم افتتاحیه این پرواز از مسافران برای انتخاب کوبا به عنوان مقصد سفر توریستی خود تشکر کرد.

مکزیک و کوبا قصد نامه ای برای توسعه روستایی بین دو کشور امضاء کردند

مکزیک و کوبا قصد نامه ای (LOI) را مبنی بر همکاری برای اجرای برنامه توسعه روستایی و تقویت ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی محلی بین یکدیگر امضاء نمودند. سند مزبور توسط خانم لورا النا کاریلو، مدیر اجرایی آژانس همکاری‌های توسعه بین المللی مکزیک و آقای مارکوس رودریگز، سفیر کوبا در مکزیک به امضا رسید. از طریق این ابتکار از نهادهای تولیدکننده محصولات کشاورزی از نظر مالی و فنی برای توسعه سیستم های کشاورزی و ایجاد اشتغال حمایت خواهد شد.­

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا