اخبار اقتصادی ایتالیا؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

افزایش نرخ سرمایه در گردش بخش صنعت

خبرگزاری  نوا: بنا به گزارش سازمان آمار ایتالیا، شاخص های فصلی تعدیل شده گردش مالی بخش صنعت نشان دهنده افزایش دوره ای برای تمام بخش های اصلی است. در ماه اکتبر تخمین زده می‌شود که گردش مالی صنعت، بدون عوامل فصلی، افزایش ادواری 2.8 درصدی را ثبت شده که ناشی از رشد در هر دو بازار (+3.4 درصد در بازار داخلی و +1.4 درصد در بازار خارجی) می‌باشد. این سازمان به طور میانگین برای سه ماهه آگوست تا اکتبر، افزایش نرخ شاخص کل نسبت به سه ماه قبل را 2.8 درصد اعلام نمود (+4.0 درصد در بازار داخلی و +0.7 درصد در بازار خارجی).

با توجه به گروههای اصلی صنایع، در ماه اکتبر، شاخص‌های فصلی گردش مالی برای همه بخش‌های اصلی افزایش یافته عبارتند از: انرژی (+5.4 درصد)، کالاهای سرمایه‌ای (+3.9 درصد)، کالاهای واسطه‌ای (+2.3 درصد) و کالاهای مصرفی (+1.8 درصد). با تعدیل اثرات تقویم (21 روز کاری در مقایسه با 22 روز در اکتبر 2020)، کل گردش مالی بر حسب روند 16.9 درصد رشد داشته است (+19.4 درصد در بازار داخلی و +12.1 درصد برای صد در بازار خارجی).

سازمان آمار تاکید کرده است با توجه به شاخص‌های اصلاح شده برای اثرات تقویمی مربوط به گروه‌های اصلی صنایع، افزایش تمایلی بسیار قابل توجهی برای انرژی (+49.0 درصد) و کالاهای واسطه (+28، 0 درصد) کالاهای مصرفی (+10.9 درصد) و کالاهای سرمایه ای (+4.2 درصد) وجود دارد. روند افزایشی بخش تولید، در تمامی‌بخش های فعالیت اقتصادی به استثنای بخش حمل و نقل قابل  ملاحظه است.

https://www.nova.news/istat-a-ottobre-fatturato-industriale-segna-28-su-base-annua-169/

افزایش 12% گردش مالی صنایع غذایی

بر اساس داده‌های سازمان آمار ایتالیا گردش مالی صنایع غذایی در حال افزایش و رشد 12.1 درصدی را نشان می‌دهد که عمدتا ناشی از نگرانی از افزایش عفونت‌ همه گیری است و باعث شده ایتالیایی‌ها و خارجی‌ها برای جشن گرفتن در کریسمس بیشتر خرج کنند. به طور سنتی مصرف مواد غذایی برای جشن‌های کریسمس و سال نو که بیشترین مقادیر مصرف غذا و نوشیدنی در طول سال می‌باشد، بازار  مهمی در ایتالیا شمرده می‌شود. افزایش تقاضای خارجی با رکورد تاریخی مواد غذایی ساخت ایتالیا در سفره‌های کریسمس و سال نو در سراسر جهان  قابل  ملاحظه بوده است، صادرات انواع نوشیدنی‌ها،  گراپا و لیکور، پانتون، پنیر، گوشت های آماده و همچنین خاویار بخش مهمی از این بازار است که طبق پیش بینی سازمان آمار برای ماه دسامبر 2021، دوره کریسمس به 4.4 میلیارد یورو می رسد و افزایش 11 درصدی را نشان می دهد. همچنین خاویار ساخت ایتالیا رشد رونق در بازارهای بین المللی  را با +146 درصد نشان می دهد. بازار انواع ماکارونی نیز به طور فزاینده ای افزایشی است، تقاضا برای غذای سنتی محبوب فصل سرد، مانند تورتلینی (+4 درصد). پنیرهای ایتالیایی نیز در حال افزایش است و ارزش صادرات آن 12 درصد افزایش را نشان میدهد همچنین بازار انواع فراورده‌های  گوشتی مانند ژامبون، کوتچینی و گوشت پخته شده (+ 12 درصد) افزایش یافته است.

در ایتالیا، چشم انداز یک کریسمس “محتاطانه تر” با افزایش نرخ ابتلا به کرونا و ورود مناطق مختلف به منطقه زرد و اعمال محدودیت برای اجتماعات تمایل به جمع شدن در مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه را افزایش داده است. با توجه به اینکه بر طبق سنت جا افتاده در ایتالیا تقریباً از هر 10 ایتالیایی 8 نفر (78 درصد) میهمانی‌های خود را بیرون از  منزل میگیرند، معمولا رونق رستوران‌ها در این فصل زیاد می‌باشد.  در نتیجه افزایش خانوارها در بخش هزینه محصولات غذایی تا 113 یورو برای هر خانواده می‌باشد، همچنین افزایش  شیوع کرونا، بسیاری از افراد که مجبور شده اند تعطیلات برنامه ریزی شده خود را به خصوص در خارج از کشور لغو کنند. تعطیلات حداقل 2.1 میلیون ایتالیایی را که قبل از همه گیری، برای تعطیلات کریسمس و سال نو خراب شده است. لذا بازار مواد غذایی با هدایای غذا و شراب، ناهار و شام جایگزین آنها می‌شود مخارج مواد غذایی خانوارها یک شاخص ویژه از وضعیت اقتصاد ملی است زیرا مواد غذایی کشاورزی، از مزارع گرفته تا مغازه‌ها و رستوران‌ها، اولین زنجیره تامین گسترده در ایتالیا با گردش مالی 575 میلیارد یورویی است. نتایج مثبت مصرف در این  بازار بالتبع باید تاثیر خود را بر شرکت‌های غذایی  و بخش کشاورزی که غالبا با دستمزد پائین محصولاتشان را در اختیار مردم قرار میدهند،  باید منتقل‌شود،

https://www.nova.news/in-italia-il-fatturato-alimentare-cresce-del-12-in-vista-del-natale/

اخرین سخنرانی نخست وزیر ایتالیا در خصوص طرح بازیابی اقتصادی کشور

دراگی نخست وزیر ایتالیا در کنفرانس مطبوعاتی پایان سال خود اظهار داشت: «ما به سه دستاورد عالی در این سال دست یافتیم: ایتالیا را به یکی از واکسینه شده ترین کشورها تبدیل کردیم، طرح بازیابی اقتصادی موسوم به pnrr را پس از طی مراحل قانونی به موقع تحویل اتحادیه اروپا دادیم و 51 طرح از مجموع طرح های ارائه شده را توانستیم  شروع نمائیم. دولت شرایط را برای ادامه PNRR ایجاد کرده است، صرف نظر از اینکه چه دولتی در ایتالیا حاکم باشد» دراگی افزود «ما به تمام 51 هدف اولیه این طرح دست یافتیم. دولت،  استانداری‌ها و شهرداری‌ها” با عزم و قدرت  برای اجرای این طرح ها حرکت خواهند کرد. ما باید از آنچه در سال جاری انجام شده راضی باشیم و آینده خوبی را نیز در پیش خواهیم داشت. البته ما انتظار داریم نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی از ابتدای امسال کاهش یابد.

دراگی افزود: این دولت فن سالار، با ابتکار رئیس جمهور متولد شد و بسیاری از ماموریت هایی را که برای آن شکل گرفته بوده را توانسته است به انجام رساند. البته اساس عملکرد و موفقیت دولت در پرتو حمایت نیروهای سیاسی بود و بنابراین مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد تداوم حضور این دولت در راس قوه مجریه «به عهده نیروهای سیاسی است». نخست وزیر در جریان کنفرانس مطبوعاتی سپس تصریح کرد «سرنوشت شخصی من مطلقاً هیچ اهمیتی ندارد. من در خدمت کشور هستم و هیچ گونه آرزوی خاصی ندارم. من یک پدربزرگ هستم.» «افزایش اعتبار کشور می‌تواند یک یا چند برابر موجب سهولت عملکرد دولت و برنامه بازیابی اقتصادی باشد. این امری است که توانایی کشور را برای موفقیت چندین برابر می‌کند. من سعی می‌کنم این کار را انجام دهم. در مورد قانون بودجه تکمیلی 2022، نخست وزیر اعلام کرد “در مرحله پایانی بحث در مورد این بودجه در مجلس هستیم، مشکلات زیادی وجود داشته و در سالهای مختلف شاهد بودیم که بارها این اتفاق افتاده است. به ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده در طرح بازیابی اقتصادی کشور، متاسفانه شاهد تحمیل برخی از موارد هستیم، که دولت با رایزنی در مجلس در صدد رفع  و حل و فصل آنها می‌باشد. (لازم به ذکر است قانون مکمل بودجه علیرغم فرصت محدود تصویب، هنوز در مجلسین این کشور تائید نشده است)

https://www.nova.news/draghi-il-governo-ha-creato-le-condizioni-perche-il-pnrr-continui-a-prescindere-da-chi-ci-sara/

هشدار کفندراسیون صنایع در مورد خطرات افزایش تولید ناخالص داخلی

آنسا: مرکز مطالعات کفندراسیون صنایع ، با گزارش ماهانه “فلش” در مورد وضعیت اقتصادی و پیش بینی‌ها آتی اقتصادی کشور، خاطرنشان کرده است، ایتالیا امروز در “مسیر لغزنده صعودی” قرار دارد، خطرات جنبی افزایش تولید ناخالص داخلی در حال رشد است، انرژی گران قیمت و افزایش آلودگی‌های جدید اصلی ترین این خطرات تلفی می‌شوند. در این گزارش کاهش رشد اقتصاد ایتالیا در سه ماهه چهارم تایید شده که عمدتا ناشی از کمبود کالاها، قیمت های بالای انرژی، افزایش نرخ ابتلا به کرونا و امور فرسایشی نگران کننده بوده است. اما نهایتا ذکر شده، روند صعودی رشد اقتصادی در سال 2022 ادامه خواهد یافت و انتظار می  رود در نیمه اول سال با بهبود تولید به سطح قبل از کووید در 2019 برسد.

https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2021/12/22/confindustria-avverte-crescono-i-rischi-per-la-risalita-del-pil_e6849960-bfea-4a99-93eb-4d372ca7b6f5.html

برنامه ایتالیا برای تولید بیشتر گاز از منابع داخلی

روبرتو سینگولانی وزیر انتقال زیست محیطی در مصاحبه با Messaggero  اظهار داشت: دولت با تخصیص به موقع یارانه در صدد کاهش اثرات افزایش تعرفه‌های برق و گاز بوده است. دولت در سال های گذشته به این نتیجه رسیده بود که بهتر است به جای استفاده از منابع داخلی گاز خود، آن را از خارج از کشور وارد نماید. اما درنظر داریم در 12-18 ماه آینده به سمت گزینه‌های دیگر حرکت کنیم، مانند شناسایی و تولید از منابع جدید داخلی گاز با بهره برداری مجدد از میدان‌های گازی قبلی که اکنون بلااستفاده مانده است. با برنامه ریزی مناسب شاید بتوانیم سطح تولید ۴ میلیارد متر مکعب فعلی را  طی این مدت دو برابر کنیم (لازم به ذکراست طی سه ماهه اخیر قیمت گاز در ایتالیا تا 60% افزایش یافته است).

https://www.ansa.it/sito/notizie/flash/2021/12/22/-gas-cingolanipiu-produzione-nazionale-in-giacimenti-aperti_f25be926-2cd6-4063-b3aa-39407e0a3a58.html

اخرین وضعیت کرونا و تمهیدات دولت برای مقابله با اومیکرون

کوریره: بحث نحوه مقابله با موج جدید در مجلسین ایتالیا کماکان جدی است، اکثریت ائتلافی هنوز به اجماعی در خصوص محدودیتهای جدید نرسیده اند. در حالی که احزاب دموکرات و فورتزا ایتالیا بر الزام واکسیناسیون اصرار دارند، حزب لگا بر اعمال محدودیت های کمتر تاکید دارد. جنبش 5 ستاره نیز خواهان آزمایش رایگان برای کنترل بهتر کرونا می‌باشد. همچنین در خصوص اعمال محدودیت دو هفته ای باتوجه به تعطیلات اخر سال مسیحی، رایزنی  ها ادامه دارد، موضوع کاهش اعتبار گواهی سبز به 6 ماه و امکان تزریق دوز سوم بعد از سه ماه نیز جدی است. در این راستا موضوع صدور فرمان جدید دولت امروز مطرح می‌باشدکه بر اساس آن باتوجه به افزایش قابل توجه مبتلایان و شیوع سویه اومیکرون، تمهیدات جدیدی احتمالا اعلام  خواهد شد:

  • کسانی که سه نوبت واکسینه شده باشند نیازی به ارائه آزمایش منفی برای رفتن به اجتماعات یا اماکن سیاحتی و ورزشی ندارند. در غیر این صورت ارائه سواپ(نتیجه منفی آزمایش) با اعتبار 24 ساعته الزامی است.
  • الزام به داشتن ماسک در خارج از منزل و در برخی از مکان‌های شلوغ استفاده از  ماسکهای تقویت شده Ffp2  ضروری خواهد بود.
  • برای رفتن به اجتماعات فرهنگی و هنری یا شرکت در مهمانی‌ها در مکان‌های عمومی، کسانی که فقط دو دوز واکسن دریافت کرده اند با ارائه گواهی آزمایش منفی امکان حضور خواهند داشت. تصمیم گیری درخصوص افزایش محدودیتها در این بخش بر عهده مجلس خواهدبود.
  • آخرین مطالعات نشان می دهد، سطح ایمنی کامل افراد پس از واکسیناسیون با گذشت زمان کاهش می یابد، دانشمندان بر این باورند که کوتاه کردن فاصله بین دوزهای مختلف ضروری است. در حال حاضر فاصله دوز دوم و سوم 4 ماه است که با افزایش شیوع، دولت در صدد کاهش آن به 3 ماه می‌باشد.
  • اعتبار گذر سبز برتر – مجوزی که برای افراد واکسینه شده و بهبودیافته صادر می‌شود – نیز از 9 ماه فعلی به 6 ماه یا حتی 5 ماه کاهش می یابد.(البته این امر منوط به تائید وزارت بهداشت و مجلس می‌باشد)
  • احتمال تمدید دو هفته ای تعطیلات کریسمس روی میز دولت هست. مهمتر از آن نیز افزایش واکسیناسیون دانش آموزان می‌باشد.

شیوع 30% سویه اومیکرون در ایتالیا: این ویروس با سرعت بالای سرایت در ایتالیا فعال بوده و محققان  هشدار دادند که در ماه ژانویه، آمار ابتلا جهشی خواهد بود و احتمالا وضعیت به شدت وخیم خواهد شد. در حال حاضر اولین نتایج نظرسنجی موسسه عالی سلامت، حاکی از وجود 30 درصدی نوع آفریقای جنوبی در برخی مناطق ایتالیا است و تخمین زده می‌شود که می‌تواند تا اواسط ژانویه سویه غالب درکشور شود، به همین دلیل محققان پزشکی معتقدند، اعمال قوانین جدید و ممنوعیت ها برای ترغیب به واکسیناسیون کامل ضروری است. همچنین امکان ردیابی افراد مبتلا باید تقویت و در قرنطینه قرار گیرند.

https://www.corriere.it/cronache/21_dicembre_23/tampone-feste-green-pass-rafforzato-regole-nuovo-decreto-0391d128-6366-11ec-aca7-2b79d521d390.shtml?refresh_ce

جریمه 10 میلیونی شرکتهای معظم ایتالیایی

لارپوبلیکا: رسیدگی به تخلفات در قالب تجارت الکترونیک در سازمان ضد انحصار ایتالیا بطور جدی در حال پیگیری و اعمال قانون می‌باشد. چند هفته پس از جریمه بیش از یک میلیارد یورویی آمازون، واحد رقابت و بازار این سازمان تحقیقات در خصوص  تخلفات صورت گرفته را در قالب سه پرونده علیه شرکتهای  معظم خرده فروشی تجهیزات برقی، الکترونیکی و  لوازم خانگی  Unieuro و Monclick، Leroy Merlin Italia و  Mediamarket (Mediaworld)  به پایان رساند و آنها را در مجموع 10.9 میلیون یورو جریمه کرد. شرکت Unieuro به میزان 4 میلیون، Mediamarket   سه میلیون، Leroy Merlin سه میلیون و شرکت  Monclick سیصد هزار یورو  جریمه شدند. در بیانیه سازمان ضد انحصار آمده است، در بررسی‌های بعمل آمده، مشخص شد این چهار شرکت در زمینه فعالیت‌های تجارت الکترونیکی – به ویژه در دوره اضطراری بهداشتی برای کووید 19 – تخلفاتی را انجام داده‌اند. بر اساس این بیانیه اقداماتی از جمله سلب اعتماد، به ویژه، دو رویه تجاری ناعادلانه از جمله تخلفات آنها گزارش شده است. اولین مورد مربوط به نحوه مبهم و نامشخص عرضه محصولات در وب سایت شرکت است و دیگری به نقایص سیستم ثبت  پس از خرید آنلاین.

 

https://www.repubblica.it/economia/2021/12/23/news/antitrust_mediaworld-331295250/?ref=RHTP-VS-I330891680-P13-S1-T1

اخرین آمار مبتلایان

لارپوبلیکا: در 24 سال گذشته در ایتالیا 36293 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا از میان 779303 تست بعمل آمده گزارش شد، بر این اساس تعداد قربانیان نیز 146 مورد ثبت شده است. نرخ ابتلای مثبت به 4.7٪ (+ 1٪) افزایش یافته است. درحال حاضر 1010 بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که 2 نفر کمتر از دیروز  می‌باشد. تعداد بستری‌های روزانه در بخش‌های عادی 8544 نفر است که 163 نفر بیشتر از دیروز می‌باشد. بر اساس داده‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر ۴۰۲ هزار و ۷۲۹ نفر در ایتالیا مبتلا به کرونا وجوددارند که ۱۸ هزار و ۵۸۵ نفر بیشتر از دیروز است. از ابتدای همه گیری تاکنون، مجموع موارد ابتلا به این بیماری 5 میلیون و 472 هزار و 469 نفر و قربانیان 136 هزار و 77 نفر بوده است. ترخیص شدگان و شفایافته‌ها با افزایش 17595 نفری نسبت به دیروز به جای 4 میلیون و 933 هزار و 663 نفر  رسیده است.  استانهای لمباردی،  ونتو و پیمونت بالاترین  نرخ ابتلا را روز گذشته در کشور داشته اند.

https://www.repubblica.it/cronaca/2021/12/22/news/covid_italia_il_bollettino_del_22_dicembre-331164548/?ref=RHTP-VS-I270681067-P18-S1-T1

آخرین  آمار واکسیناسیون

بر اساس اطلاعات مندرج در بولتن روزانه کرونا دفتر نخست وزیری که توسط وزارت بهداشت و کمیسر اورژانس کووید-19  تهیه می‌شود، در مجموع بیش از 107 میلیون  دوز ( 107 308 562)  علیه کووید-19 تا کنون در ایتالیا تزریق شده است که 95 درصد از واکسن‌های  وارداتی (  112 930 878) می‌باشد. ترکیب واکسن‌ها تاکنون عبارتند از:

  • 77,272,668 Pfizer / BionTech,
  • 20,720,388 Moderna,
  • 54465 Vaxzevria (AstraZeneca ),
  • 1,845,172 Janssen,
  • 1,548,000 Pediatric Pfizer. They were then given additional 16,253,033 / booster dose (booster)
  • تقریبا یک و نیم میلیون دوز واکسن فایزر به اطفال تزریق شده است.
  • 16,253,033 نیز دوز سوم یا تقویت کننده دریافت کرده اند.
  • 43 درصد از جمعیت به طور بالقوه بایستی دوز تقویت کننده را دریافت کنند.

افرادی که چرخه واکسیناسیون را کامل کرده اند 46166435 نفر معادل 85.48 درصد از جمعیت بالای 12 سال می‌باشند. افرادی که حداقل یک دوز دریافت کرده اند 47904357 نفر  معادل 88.70 درصد از جمعیت بالای 12 سال می‌باشند. تعداد کل شفا یافتگان 389678 نفر می‌باشند که 0.72 درصد از جمعیت بالای 12 سال بوده و حداکثر 6 ماه از  زمان ابتلای آنها گذشته است که در مجموع  89.42 درصد از جمعیت بالای 12 سال، مجموعاً 48،294،035 ایمن  شده اند یعنی حداقل یک دوز دریافت کردند و یا حداکثر طی مدت شش ماه اخیر بهبود یافتند.

https://www.nova.news/vaccini-107-308-562-dosi-somministrate-46-166-435-gli-immunizzati-in-italia/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا