بارورسازی ابرها برای ایجاد باران و کنترل آلودگی پکن

تیمی از دانشگاه پکن به سرپرستی وانگ کان، استاد علوم محیطی، گفت بعید است که این کاهش آلودگی یک علت طبیعی داشته باشد زیرا “باران مصنوعی تنها رویداد مختل کننده در این دوره بوده است”.

 

به گفته دانشمندان دانشگاه Tsinghua، چین پیش از یک رویداد سیاسی مهم در ماه جولای، از بارورسازی ابرها برای کنترل باران و آلودگی در پایتخت استفاده کرد.

آنها گفتند که دولت این عملیات را در مقیاس بزرگ بر فراز حومه پکن و برخی مناطق همجوار چند ساعت قبل از جشن صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست در اول جولای آغاز کرد.

در یک مقاله تحقیقاتی، آنها تخمین زدند که باران مصنوعی ایجاد شده سطح آلاینده PM2.5 هوا را تا بیش از دو سوم کاهش داده و کیفیت هوا را از «متوسط» به «خوب» بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی بهبود بخشیده است.

تیمی از دانشگاه پکن به سرپرستی وانگ کان، استاد علوم محیطی، گفت بعید است که این کاهش آلودگی یک علت طبیعی داشته باشد زیرا “باران مصنوعی ( بارورسازی ابرها) تنها رویداد مختل کننده در این دوره بوده است”.

ده‌ها هزار نفر در این مراسم با طراحی فشرده در میدان تیان‌آن‌من که از ساعت ۸ صبح در شرایط ابری آغاز شد، شرکت کردند. بلافاصله پس از پایان مراسم دو ساعته باران بارید.

مقامات هواشناسی چین از سال ۲۰۰۸، زمانی که پکن میزبان بازی‌های المپیک بود، تلاش کرده‌اند تا آب و هوا را برای رویدادهای مهم تغییر دهند. اما به گفته دانشمندان Tsinghua، صدمین سالگرد حزب چالش‌های بی‌سابقه‌ای را به همراه داشت.

یکی از این چالش‌ها افزایش غیرمنتظره آلاینده‌های هوا در آستانه سالگرد تاسیس حزب کمونیست بود. در حالی که بیشتر فعالیت‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و کامیون‌های باری در پکن و استان‌های مجاور متوقف شده بودند، گردش هوا نیز کُند شده بود و انتشار آلاینده‌ها را سخت‌تر می‌کرد.

پایتخت چین نیز در سال جاری مرطوب‌ترین تابستان خود را با تقریبا دو برابر میانگین بارندگی ثبت کرد. شهرداری نیز گفت سطح آب‌های زیرزمینی که برای چندین دهه کاهش یافته بود، تنها در چند ماه نزدیک به ۵ متر (۱۶ فوت) افزایش یافته است.

مردمی که در کوه‌های جنوب غربی پکن زندگی می‌کنند می‌گویند که در ۳۰ ژوئن تعداد زیادی موشک – که برای ارسال یدید نقره به آسمان برای تحریک بارندگی استفاده می‌شد – دیده‌اند.

چین برخی از بزرگترین و پیچیده‌ترین شبکه‌های جهان را برای اصلاح آب و هوا ساخته است. دولت چین سال گذشته یک برنامه اصلاح آب و هوا را راه اندازی کرد که منطقه وسیعی در غرب کشور از جمله شین جیانگ و تبت را پوشش می‌داد. هدف آن رهگیری هوای مرطوب در ارتفاع بالا است که توسط بادهای اقیانوس هند بر فراز هیمالیا منتقل می‌شود، که انتظار می‌رود به دلیل تغییرات آب و هوایی افزایش یابد.

به گفته محققان شرکت کننده در این پروژه، مقامات هواشناسی با استفاده از ماهواره‌ها، هواپیماها، ایستگاه‌های رادار سیار و فناوری هوش مصنوعی به دنبال پیش بینی حرکت آن هوای مرطوب هستند تا بتوانند از عملیات بارورسازی ابرها برای کنترل زمان و مکان باران استفاده کنند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که چنین پروژه‌های بزرگی می‌توانند الگوهای آب و هوایی را در سایر نقاط منطقه مختل کنند. اما به گفته شوا شیائوفنگ، معاون سابق اداره هواشناسی چین، پکن از خطرات و همچنین محدودیت‌های فناوری اصلاح آب و هوا آگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا