اخبار اقتصادی ترکیه؛ نیمه اول دی ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 

افتتاح تونل پیرین‌کایالار در ارزروم

تونل متصل کننده شرق و جنوب شرق ترکیه به منطقه شرق دریای سیاه موسوم به تونل پیرین‌کایالار طی مراسمی و با حضور آنلاین رییس جمهور ترکیه «رجب طیب اردوغان» افتتاح شد. این تونل ارتباط دهنده استان‌های ارزروم و آرتوین بوده و نقش بسزایی در حمل و نقل جاده ای و دسترسی به مراکز تجاری و گردشگری خواهد داشت. این پروژه متشکل از تونلی به طول 2272 متر و یک راه ارتباطی به طول 1070 متر می‌باشد که در مجموع طول آن 3.34 کیلومتر خواهد بود.

همچنین این پروژه با امکان مرتبط ساختن فرودگاه‌های ارزروم و آرتوین با یکدیگر و نیز بندر آرتوین؛ بخشی از راه‌های ارتباطی بین‌المللی را تشکیل خواهد داد. در همین حال با ایجاد رونق در گردشگری داخلی و خارجی در راستای توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه نیز نقش بسزایی خواهد داشت. بعلاوه مسیر مواصلاتی فعلی به میزان 680 متر از بعد مسافت کوتاه، مدت زمان طی مسیر نیز از 20 به 5 دقیقه کاهش، سالانه 17.6 میلیون لیر صرفه جویی بوجود آمده و انتشار گاز کربن نیز به میزان 230 تن کاهش خواهد یافت.

وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه در مراسم افتتاحیه این تونل گفت: “در دوره قدرت حزب عدالت و توسعه جاده‌های دو بانده در ارزروم از 49 کیلومتر به 620 کیلومتر افزایش و با اتمام این پروژه؛ طول کل تونل های موجود در ترکیه از 50 کیلومتر به 639 کیلومتر افزایش یافته است.

https://www.erzurumhaber.com.tr/video/8975349/pirinkayalar-tuneli-acildi

ایجاد 600 اشتغال جدید در ناحیه صنعتی سازمان یافته اُلتو-ارزروم

در ناحیه صنعتی سازمان یافته اُلتو-ارزروم؛ بخش قابل توجهی از فرایند احداث 8 کارخانه جدید به پایان رسیده و حتی برخی از این کارخانه‌ها نیز در مرحله تولید آزمایشی می‌باشند. در این ناحیه صنعتی واحد های تولیدی فعال در بخش های مختلف از قبیل کارخانه تولید کباب، کارخانه سنگ اُلتو و جواهرسازی، کارخانه تولید رادیاتور، کارخانه تولید ورق شدولاین و فولادسازی و نیز کارخانه پنیر وجود دارند که با احداث این کارخانه‌ها و در فاز اول استخدام 600 نفر هدف گذاری شده است.

https://www.erzurumajans.com/istihdam-saglanacak_116418.html

14.5 میلیارد لیر سرمایه گذاری حزب عدالت و توسعه طی 19 سال در بخش حمل و نقل ارزروم

وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه «عادل کارااسماعیل‌اوغلو» ضمن بیان اینکه با افتتاح فرودگاه ریزه-آرتوین که نزدیک به 100% عملیات ساخت آن به اتمام رسیده است گردشگری ارزروم نیز به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت گفت: ” در دوره حکومت حزب عدالت و توسعه در ترکیه؛ 14.5 میلیارد لیر صرف حمل و نقل استان ارزروم شده است. در ارزروم راه‌های دو بانده از 49 کیلومتر به 620 کیلومتر افزایش یافته است. در سال های 2002-1993 تنها 930 میلیون لیر صرف جاده سازی در این استان شده این در حالیست که از ابتدای حکومت حزب عدالت و توسعه در ترکیه این عدد چیزی در حدود 13 میلیارد و 247 میلیون لیر بوده است. در بازه سال های 2003 تا 2021 عملیات ساخت و بهسازی 583 جاده صورت گرفته است. در این مدت 8 تونل به مجموع طول 8 هزار و 288 متر در ارزروم ساخته شده که 4 عدد از این تونل ها دو دالانه و 4 عدد از آن‌ها تک دالانه می‌باشند. همچنین در حال حاضر 20 پروژه مختلف راه سازی نیز در حال اجرا می‌باشند.

وی همچنین ادامه داد: “با اتمام پروژه گذرگاه شهری ارزروم و تقاطع غیر هم سطح مولانا که به طول 6.15 کیلومتر عملیات ساخت آن در سال 2017 آغاز شده و هزینه ساختی در حدود 50 میلیون لیر داشته است سالانه چیزی به ارزش حدوداً 137.5 میلیون لیر در زمان و 2.8 میلیون لیر در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد که مجموعا این صرفه جویی برابر با 140.3 میلیون لیر می‌باشد. همچنین 176 تن نیز کربن کمتر در طبیعت رها خواهد شد.

http://www.doguturk.com/siyaset/bakan-karaismailoglu-erzurumun-ulasim-ve-iletisim-yatirimlarina-h35209.html

قاضی‌آنتپ رتبه دوم  ترکیه در رشد تولید ناخالص ملی در سال 2021

رییس اتاق صنایع و بازرگانی قاضی‌آنتپ ضمن بیان اینکه اقتصاد ترکیه در ربع سوم سال 2021 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7.4% رشد داشته است گفت: “بر اساس نرخ های موجود، نسبت به یک چهارم سوم سال گذشته در ربع سوم سال 2021 تولید ناخالص ملی ترکیه 1 تریلیون و 915 میلیارد و 467 میلیون لیر شده است که این عدد در دوره مشابه سال 2020 برابر با 99 میلیارد و 273 میلیون و776 هزار لیر بوده است. سه استانی که بیشترین نقش را در رشد تولید ناخالص ملی ترکیه در سال 2021 داشته است آنکارا با 0.59% و پس از آن قاضی‌آنتپ با0.21% و کُجا‌اِلی با 0.19% بوده‌اند. لازم به ذکر است که قاضی‌آنتپ تمامی این موفقیت ها را ذره ذره و بدون دریافت هیچگونه حمایت و سرمایه گذاری دولتی بدست می‌آورد. به همین دلیل نیز ما قاضی‌آنتپ را لکوموتیو ترکیه می‌نامیم.

https://www.gaziantepgunes.com/haber/8980977/gto-yonetim-kurulu-baskani-tuncay-yildirim-2022-yeni-ekonomi-modeline-alismakla-gececek

پروژه قطار تندرو ارزنجان-ارزروم-کارس

وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه «عادل کارااسماعیل‌اوغلو» ضمن بیان این مطلب که دولت در نظر دارد با اتمام پروژه قطار تندرو آنکارا-سیواس در سال 2022، اجرای پروژه قطار تندرو ارزنجان-ارزروم-کارس را آغاز نماید گفت: “در حال حاضر 20 پروژه در حال اجرا داریم که در کوتاهترین زمان ممکن آن‌ها را به بهره برداری خواهیم رساند. 12 هزار و 800 کیلومتر شبکه ریلی در ترکیه داریم که بسیار به بیش از این ارتقا خواهد یافت. تنها چند سال از ورود اولین قطار فوق سریع به کشور می‌گذرد. هدف ما ایجاد قطار تندرو در ارزروم و کارس می‌باشد. بدون شک با پایان ساخت قطار تندرو آنکارا-سیواس در پایان سال 2022 پروژه قطار تندرو ارزنجان-ارزروم-کارس را آغاز خواهیم کرد.

https://www.erzurumajans.com/12-bin-vatandasimizin-canini-kurtariyoruz_116426.html

 

آغاز فعالیت 17 کارخانه جدید فعال در بخش نساجی در دیاربکر

رییس اتاق صنایع و بازرگانی دیاربکر ضمن بیان اینکه در سال های آینده این شهر به پایگاه تولیدات نساجی در ترکیه تبدیل خواهد شد گفت در ناحیه صنعتی سازمان یافته ویژه نساجی دیاربکر از 86 قطعه زمین موجود 81 قطعه زمین به سرمایه گذاران تخصیص داده شده، 17 سرمایه گذار با اتمام مراحل راه اندازی پروژه‌های خود فرایند تولید را آغاز نموده و سایر سرمایه گذاران نیز با اتمام مراحل احداث پروژه‌های خود در سال 2022 آغاز به تولید خواهند نمود که با تحقق این امر 10 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی همچنین با بیان اینکه با افزایش تقاضا برای تهیه زمین به منظور احداث کارخانه‌های تولیدی، توسعه بخش های چهارم و پنجم ناحیه صنعتی موجود نیز صورت پذیرفته گفت: “به منظور هموار سازی مسیر سرمایه گذاری؛ ناحیه ای جدید با نام «کاراجاداغ» ایجاد شده و اجرای عملیات زیرساخت های آن آغاز شده است. انجام مناقصه به منظور اجرای زیرساخت های مورد نیاز در این ناحیه صنعتی که دارای 178 قطعه زمین می‌باشد در سال 2022 انجام خواهد شد.”«کایا» بعلاوه ابراز داشت ناحیه صنعتی کاراجاداغ به دلیل قرار گیری در منطقه ششم مشوق های دولتی؛ از نظر حداقل نرخ دستمزد اعمالی در سال 2022 و معافیت ها؛ برای سرمایه گذاران دارای مزایای ویژه ای می‌باشد.

https://www.guneydoguguncel.com/tekstilde-17-fabrika-uretime-basladi/28653/

ساخت ناحیه صنعتی سازمان یافته ویژه صنایع غذایی در قهرمان‌مرعش

ناحیه صنعتی سازمان یافته ویژه صنایع غذایی در بخش ترک‌اوغلو- با هزینه ای در حدود 500 میلیون لیر و با پیش بینی ایجاد 5 هزار موقعیت شغلی به اجرا در خواهد آمد.

قهرمان مرعش مقام دوم در تولید فلفل قرمز در ترکیه را به خود اختصاص داده و از فرهنگ غذایی غنی برخوردار است که با احداث این شهرک صنعتی عرضه داخلی و صادرات محصولات غذایی مورد اقبال و مختص این استان از قبیل بستنی، فلفل، ترخینه، سماق، کره بادام زمینی و گردوی چاغلایان‌جِریت تحت برند این استان هدف گذاری شده است. همچنین با درخواست ثبت نشان جغرافیای اتحادیه اروپا؛ صادرات محصولات “نان روغنی “، “ترخینه ” و “گردوی چاغلایان‌جِریت” نیز هدف گذاری شده است.

https://www.kentgoksun.com/turkogluna-dev-yatirim/

بیان مشکلات اساسی وان در جلسه شورای مشترک اتحادیه اتاق های صنایع و بازرگانی ترکیه

جلسه شورای مشترک اتحادیه اتاق های صنایع و بازرگانی ترکیه با حضور وزیر بازرگانی ترکیه «محمت موش» و به ریاست رییس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی وان «نجدت تقوا» برگزار گردید.

«نجدت تقوا» ضمن بیان اینکه در دوران پاندمی‌کرونا بالغ بر 200 درخواست و پیشنهاد اعضای مختلف این نهاد به دولت و وزارت خانه‌های متبوع منتقل شده به بیان سه مورد از اصلی ترین مشکلات شهر وان به وزیر بازرگانی بصورت ذیل پرداخت.

  • عدم فعالیت 24 ساعته دروازه مرزی کاپی‌کوی و درخواست برای افزایش سهمیه‌های تجارت مرزی.
  • عدم کاهش سود بانکی از سوی بانک ها به رغم کاهش نرخ های سود بانکی از سوی بانک مرکزی و تامین اعتبارات مالی با نرخ بهره کم برای فعالان اقتصادی به منظور بهبود شرایط سرمایه گذرای و بهره گیری از KOSGEB و KGF.
  • درخواست افزایش قیمت در پروژه‌های ساختمانی در حال ساخت به دلیل افزایش 80 درصدی قیمت مصالح ساختمانی در پی افزایش نرخ ارز، تورم، عدم ثبات در بازارهای مالی و پارامترهای اقتصادی.

https://www.vandahaber.com/takva-van-in-3-sorununu-aktardi/55200/

ارزیابی رییس ناحیه سازمان یافته صنعتی وان از فعالیت های سال 2021

رییس هیئت مدیره ناحیه صنعتی سازمان یافته وان «محمت اصلان» سال 2021 را “سالی مفید و با بازده بالا” از نظر این نهاد ارزیابی کرده و اینطور بیان داشت که در این سال از نظر تولید و استخدام هیچ وقفه ای وجود نداشته و همانند سال های ماقبل کلیه امور طبق روال معمول به اجرا درآمده است. وی با بیان این مطلب که ناحیه سازمان یافته صنعتی وان طی 4 سال گذشته از نقطه نظر تولید، استخدام، سرمایه گذاری و اجرای زیرساخت روندی پایدار را پشت سر گذرانده است گفت: “در اجرای عملیات زیرساختی، سال 2020 و سال 2021 برای این ناحیه صنعتی سال های اوج بوده است. سال 2021 سالی بسیار پر رونق و با راندمان بالا بوده و تمامی‌کارخانه‌های ما در هر 3 فاز این ناحیه صنعتی و تمامی سرمایه گذاران ما به گونه ای مستمر و بی وقفه به تولید و فعالیت خود ادامه داده و در اقتصاد کشور تولید ارزش افزوده داشته‌اند.”

https://www.wanhaber.com/cevre/2021-yili-degerlendirmesi-baskan-arslan-tarafindan-yapildi-h280157.html

صادرات استان‌های حوزه سرکنسولگری ارزروم در سال 2021

tr1

منبع آمار جدول: مشاهده


صادرات استان ‌های حوزه سرکنسولگری ارزروم به ایران در سال 2021

tr2

منبع آمار جدول: مشاهده


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا