کره چشم رباتیک طرح جدید شرکت متا

“کاسه چشم مکانیکی 100” دارای ویژگی های انسان مانند است و می تواند در سر ربات انیماترونیک گیر کند.

 

به نقل از گیزمودو، شرکت متا که قبلا با نام فیس بوک شناخته می‌شد در این مرحله با هزینه کردن میلیاردها دلار سعی به انتقال هر چه بیشتر کاربران خود به خارج از دنیای واقعی و تبدیل نمودن آنها به یک آواتار در دنیای متاورس دارد.

r-e-1

با این حال، آنچه کمتر در مورد آن صحبت می شود روش هایی است که “شرکت متا” به طور همزمان ویژگی های اساسی انسانی را به ماشین ها اضافه می کند. این شرکت در ادامه طراحی‌های خود در زمینه دنیای متاورس، این بار اقدام به ایجاد طرح هایی جدید برای یک کره چشم مکانیکی شبیه انسان کرده است. (شرکت متا این طرح ها را بر اساس اختراعی که اولین بار توسط Insider کشف شد، ایجاد کرده است)

پرونده “کاسه چشم مکانیکی 100” که در ماه دسامبر ارائه شد، ادعا می کند که این گوی فلزی، یک چشم رباتیک است که کاملا مشابه چشم انسان طراحی شده، با دو محور چرخشی که در یک نقطه مرکزی قطع می شوند. توضیحات طرح نیز بسیار پیچیده به نظر می رسد، با قطعاتی که برای تقلید از صلبیه، شبکیه، و قرنیه چشم انسان و همچنین مردمک و عنبیه طراحی شده اند.

7c1f44e6784b93cb425471fa19ca83d7

اما چشم بدون سر به چه دردی می‌خورد؟ شرکت متا چشم را طوری طراحی کرده است که با سر یک ربات انیماترونیک جفت می‌شود تا چشم‌ها همانند برای چشمانی برای یک ناظر واقعی به نظر برسند.

کره چشم به حسگرهایی مجهز می‌شود که به «دیدن» کمک می‌کند، توانایی‌ای که سازندگان آن می‌گویند می‌توان با استفاده از یادگیری ماشینی(که بر اساس داده‌های ردیابی شده از حرکت چشم کاربران انسانی است)  روی کره چشم مکانیکی پیاده شده و بهبود پیدا کند.

r e h e

شرکت متا فقط در تلاش برای ایجاد یک هیولای مکانیکی خیره کننده نیست. چشم مکانیکی می تواند کاربردهای عملی تری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، کره چشم نه تنها در مورد استفاده از چشم انسان آموزش داده می شود، بلکه همچنین می تواند به عنوان ابزاری برای ردیابی دقیق تر حرکت چشم انسان استفاده شود.

همانطور که Insider اشاره می کند، این نوع فناوری به طور بالقوه می تواند موجب توسعه برنامه های AR و VR این شرکت شود که به شدت به ردیابی چشم وابسته است.

این اولین باری نیست که متا با افزودن ویژگی های انسانی به روبات ها در دنیای تکنولوژی دلبری می کند. در ماه نوامبر، متا اعلام کرد که با دانشگاه کارنگی ملون همکاری کرده است تا یک “پوسته” سبک وزن و حسگر لامسه ایجاد کند که می توان از این “پوسته” در ربات ها جهت ایجاد حس لامسه استفاده کرد.

مارک زاکربرگ، بنیانگذار شرکت متا در یک پست فیس بوک گفت: این سیل جدید داده های لمسی- محیطی می تواند برای ایجاد «اشیاء مجازی واقعی نما و تعاملات فیزیکی در دنیای متاورس» استفاده شود.

تحقیقات مکانیکی کره چشم و پوست مصنوعی بخشی از آزمایش‌های روباتیک گسترده‌ شرکت متا در بخش هوش مصنوعی است. این آزمایش ها در حوزه هوش مصنوعی برای اولین بار در سال 2019 عمومی شد.

ترجمه شده توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا