آکادمی تحقیقاتی علی‌بابا در مورد کاربردهای هوش مصنوعی در علم می‌گوید

آکادمی تحقیقاتی علی‌بابا، کاربردهای هوش مصنوعی در علم، تراشه‌های فوتونیکی جدید را به‌عنوان برترین گرایش‌های فناوری برای سال 2022 شناسایی می‌کند.

به نقل از خبرگزاری SCMP، جف جانگ، رئیس آکادمی علی‌بابا گفت: پیشرفت‌های دیجیتالی‌سازی و هوشمندسازی، دنیای دیجیتالی جدیدی را با واقعیت ترکیبی، فراگیری فناوری بازتعریف می‌کنند.

آکادمی DAMO در فهرست ۱۰ پیش‌بینی برتر فناوری برای سال ۲۰۲۲ و پس از آن، کاربردهای هوش مصنوعی در انرژی‌های تجدیدپذیر، ربات‌های با «درک تقویت‌شده»، صوت و تصویر و شبکه‌های واقعیت توسعه‌یافته (XR) را به‌عنوان حوزه‌های علمی شناسایی کرد.

جف جانگ، رئیس آکادمی علی‌بابا در این گزارش گفت: پیشرفت‌های دیجیتالی‌سازی و هوشمندسازی، دنیای دیجیتالی جدیدی را با واقعیت ترکیبی، فراگیری فناوری بازتعریف می‌کنند.

به گفته DAMO، فهرست ۱۰ پیش بینی برتر بر اساس بررسی ۷٫۷ میلیون مقاله علمی منتشر شده در سه سال گذشته، تجزیه و تحلیل ۸۵ هزار مورد حق ثبت اختراع و مصاحبه با حدود ۱۰۰ دانشمند تهیه شده است.

زمینه‌های شناسایی‌شده در گزارش علی‌بابا، بازتاب حوزه‌هایی از علمی است که پکن در تلاش برای به دست آوردن رهبری است، از جمله هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و محاسبات با عملکرد بالا.

براساس گزارش اخیر، از ۱۰ زمینه برتر نام‌گذاری شده توسط علی‌بابا، حداقل چهار زمینه ارتباط نزدیکی با هوش مصنوعی دارند، که در آن چین در حال حاضر یک «رقیب و همتای تمام‌طیف» برای ایالات متحده محسوب می‌شود، و بر اساس گزارش‌های اخیر، زمینه‌های فکری برای مزیت نسلی در هوش مصنوعی فراهم شده است.

به گفته DAMO – مخفف Discovery، Adventure، Momentum و Outlook – هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تحقیقات علمی را متحول کند زیرا یادگیری ماشینی می‌تواند حجم عظیمی از داده را پردازش کرده و مشکلات پیچیده را حل کند. انتظار می‌رود هوش مصنوعی به طور گسترده در فاز تحقیقاتی علوم کاربردی به کار گرفته شود و در سه سال آینده به عنوان ابزار تولید در برخی از حوزه‌های علوم پایه مورد استفاده قرار گیرد.

در بخش نیمه هادی‌ها، دولت چین “مواد نسل بعدی” را به عنوان زمینه‌ای که این کشور می‌تواند با توسعه فناوری‌های جدید پیشگام شود، شناسایی کرده است. به گفته کارشناسان صنعتی، چین حدود یک دهه از نظر فناوری پیشرفته ساخت تراشه در جهان عقب است.

به گفته DAMO، تراشه‌های فوتونیک سیلیکونی، که از فوتون‌ها به جای الکترون برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند، احتمالاً ظرف سه سال آینده توسط مراکز داده بزرگ مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در این گزارش آمده است که تراشه‌های فوتونیک سیلیکونی که سریع‌تر هستند و انرژی کمتری نسبت به تراشه‌هایی که از الکترون استفاده می‌کنند، توسط محاسبات ابری و هوش مصنوعی هدایت می‌شود.

XR، یکی از فناوری‌های اساسی مورد نیاز برای متاورس، به عنوان یکی دیگر از روندهای برتر فهرست شده است. شرکت‌های فناوری بزرگ چین با سرمایه‌گذاری بر روی عینک‌های واقعیت افزوده، عینک واقعیت مجازی و علائم تجاری متاورس که به تازگی ثبت شده‌اند، مشتاق هستند تا از این مفهوم بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا