ارائه بیش از ۲۷۰۰ آنالیز آزمایشگاهی از سوی دانش‌بنیان‌های ایرانی به عراق

پایگاه صادرات محصولات دانش بنیان کریدور فناوری تا بازار در عراق، در پاییز ۱۴۰۰ برنامه ایرانالیز (IrAnalyze) را با هدف صادرات خدمات آزمایشگاهی راه‌اندازی کرد و بر اساس گزارش‌های منتشر شده در مدت ۶ ماه فعالیت این برنامه، بیش از ۲۷۰۰ خدمت آنالیز آزمایشگاهی به محققان دانشگاهی در کشور عراق ارائه شد.

تقریبا ۹۰ درصد از درخواست‌ها از سوی دانشجویان و ۱۰ درصد نیز مربوط به استادان دانشگاهی این کشور بوده است. آنالیز میکروسکوپی از جمله پرتقاضاترین خدمات این برنامه بود.

“ایرانالیز” برای تأمین این خدمات از زیرساخت‌های موجود در بخش خصوصی و دولتی داخل کشور استفاده کرده است و در این میان شرکت‌های خصوصی داخلی نقش پررنگی در صادرات خدمات آزمایشگاهی به عراق داشته‌اند.

این پلتفرم از بیش از ۱۵ سازمان و شرکت ایرانی برای ارائه خدمات آزمایشگاهی استفاده کرده که منجر به صدور خدمات بیش از ۲۵ نوع تجهیز آزمایشگاهی شده است.

به نقل از روابط عمومی ستاد نانو، در میان خدمات آزمایشگاهی مورد درخواست محققان عراقی، خدمات SEM/FESEM با ۱۱۵۳ درخواست بیشترین سهم را داشته است و پس از آن دستگاه NMR با ۴۴۹ خدمت قرار دارد. آزمون‌های XRD/XRF نیز در رتبه سوم درخواست‌های آزمون عراقی‌ها از پلتفرم ایرانالیز قرار دارد.

علاوه بر آن تجهیزاتی نظیر میکروسکوپ الکترونی روبشی و عبوری که از جمله تجهیزات تحریمی ایران است و مدت‌هاست واردات آن به ایران از سوی غرب ممنوع اعلام شده و از سوی دیگر از جمله آزمون‌های پرمتقاضی بوده است، خوشبختانه در ایران به حدی قابل ارائه است که امکان صادرات آن به خارج از کشور نیز وجود دارد.

ارائه بیش از ۲۷۰۰ آنالیز آزمایشگاهی از سوی دانش‌بنیان‌ها به عراق

در میان شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده این خدمات، یکی از شرکت‌ها با ارائه ۷۵۳ خدمت در رتبه اول قرار دارد و دانشگاه کاشان و یکی دیگر از شرکت‌های بخش خصوصی به ترتیب با ۴۵۹ و ۴۳۳ آزمون در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

در میان ۷ مجموعه ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی به متقاضیان عراقی، سه شرکت خصوصی حضور دارند که این نشان از ظرفیت قابل توجه بخش خصوصی در حوزه صادرات خدمات آزمایشگاهی دارد.

ارائه بیش از ۲۷۰۰ آنالیز آزمایشگاهی از سوی دانش‌بنیان‌ها به عراق

تاکنون از همکاری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در این پلتفرم استفاده شده است. پلتفرم ایرانالیز به دنبال گسترش شبکه همکاران داخلی بوده و همچنین این ظرفیت را دارد که در صورت تأمین هزینه‌های لازم برای افزایش تبلیغات و معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران در بخش خدمات آزمایشگاهی، دامنه این خدمات را به دیگر کشورهای منطقه از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان گسترش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا