“شاهین خورشیدی” در سودای شکستن رکورد جهانی سرعت پاک

یک هواپیما شبیه به پرندگان شکاری که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، قصد دارد رکورد سرعت وسایل نقلیه پاک را بشکند.

به نقل از آی‌ای، انرژی خورشیدی بدون شک یکی از مورد پسندترین منابع انرژی تجدیدپذیر است. از آنجایی که نیاز به انرژی با بهبود فناوری و افزایش جمعیت همواره افزایش می‌یابد، شرکت‌ها سعی می‌کنند کارآمدترین راه‌حل‌هایی را ارائه دهند که پاسخگویی به تقاضای انرژی در جهان را نوید می‌دهد.

ما قبلاً نمونه‌هایی مانند ساختمانی که با صفحات خورشیدی پوشیده شده است و خودروهایی که به پنل‌های خورشیدی مجهز شده‌اند، دیده‌ایم. اکنون “لازلو نمت”(László Németh) طراح مشغول در شرکت “لاسکی دیزاین”(Lasky Design)، یک هواپیمای مفهومی را توسعه داده است که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و روی آن صفحات خورشیدی نصب شده است.

این هواپیما ملقب به “فالکون سولار”(Falcon Solar) به معنای “شاهین خورشیدی” با ظاهری شبیه به پرنده شاهین در نگاه اول توجه را به خود معطوف می‌کند. “نمت” در یک مصاحبه گفت: این طرح، از بدن پرندگان شکاری الهام گرفته شده است. طبیعت مدتهاست که الهامات خوبی برای مهندسان و طراحان فراهم کرده است و درک و حفظ تعادل با طبیعت مهم است.

وی افزود: امروزه ما می‌توانیم بالاتر از سرعت صوت پرواز کنیم، اما هزینه زیست محیطی و هزینه انرژی برایمان در بر دارد. پرندگان در این امر بسیار کارآمدتر هستند و ما می‌توانیم آن بازدهی را که از پرندگان آموخته‌ایم، در مهندسی بکار بگیریم و سرعت وسایل نقلیه پاک را افزایش دهیم. من به عنوان یک طراح می‌توانم بگویم که اینها مسائلی هستند که هنگام طراحی و زمانی که از طبیعت ایده می‌گیریم برای ما الهام‌بخش هستند.

"شاهین خورشیدی" در سودای شکستن رکورد جهانی سرعت پاک

این مفهوم به عنوان یک هواپیمای مسافربری طراحی شده است و هدف آن پایدارتر و کارآمدتر کردن حمل و نقل هوایی است.

قرارگیری صفحات خورشیدی در سطح فوقانی این هواپیما ممکن است این سوال را ایجاد کند که این هواپیما در هوای ابری یا در شب چگونه پرواز می‌کند؟ “نمت” می‌گوید: جریان بادهای شدید و تاریکی در شب است که باعث ایجاد مشکلاتی برای هواپیماهای امروزی بهره گیرنده از انرژی خورشیدی می‌شود. همچنین مشکل سرمای شدید وجود دارد که باتری‌ها آن را به هیچ عنوان دوست ندارند و اضافه می‌کند که پرواز در ارتفاعات بالاتر ممکن است به غلبه بر این مشکلات کمک کند.

“نمت” انگیزه خود را از طراحی این هواپیمای خورشیدی، ارائه دیدگاه جدیدی به هوانوردی پایدار خورشیدی تعریف می‌کند. اما چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ ظاهرا عامل کلیدی دستیابی به آن، پایداری است که به طور کامل با پنل‌های خورشیدی قابل دستیابی است.

وی افزود: من معتقدم که فناوری مدرن به اندازه کافی پیشرفته است که به ما امکان بدهد با انرژی خورشیدی پرواز کنیم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که جهان این کار را انجام دهد.

“فالکون سولار” با دستیابی به بهره‌وری انرژی بالاتر در حمل و نقل هوایی و رویکردی متفاوت در طراحی می‌تواند به پایداری دست یابد. این مفهوم با ظاهر چشم نواز خود که شبیه به شاهین است با صفحات خورشیدی قرار گرفته روی آن می‌تواند راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای مشکلات مربوط به پایداری ارائه دهد.

اگرچه این فقط یک طراحی مفهومی است، اما این طراحی جسورانه و نوآورانه می‌تواند الهام‌بخش هوانوردی در آینده نزدیک باشد و منجر به توسعه مدل‌های جدید هواپیماهای کارآمدتر شود.

در حال حاضر ما در زمانی زندگی می‌کنیم که تقریبا همه در حال سبزتر و پاک‌تر شدن است. بنابراین چرا انرژی خورشیدی آینده هوانوردی را رقم نزند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا