ابراز علاقمندی جمهوری قرقیزستان برای توسعه روابط فناوری با ایران

مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری میزبان سفیر و مشاور ویژه نخست وزیر جمهوری قرقیزستان بود.

حیدرعلیف اصیلبک آکماتبخوویچ و دکتر بایهوجوف مورتابک معاون سفیر ویژه با هدف توسعه همکاریهای علمی و فناوری ازاوایل هفته گذشته به ایران سفر کرده بودند و ضمن بازدید از پارک فناوری پردیس، نمایشگاه اینوتکس 2022، خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران، برخی بیمارستانهای کشور و نیز برگزاری سلسله جلساتی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی، صندوق تجهیزات پزشکی و نیز برخی شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت ضمن تحسین دستاوردهای فناورانه ایران، علاقمندی خود به توسعه روابط فناوری با ایران را اعلام نمودند.

در این دیدار سفیر ویژه قرقیزستان به علاقمندی محققین این کشور برای توسعه تولید داروهای نوین با بهره گیری از فناوری سلولهای بنیادی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با همراهی معاونت علمی و فناوری بتوانند زمینه حضور محققین و شرکتهای این حوزه در قرقیزستان را فراهم نمایند.

حیدرعلیف به منابع با ارزش بازالت در کشورشان اشاره نمود که از آن برای تولید نوعی کامپوزیت کاربردی در صنایع خودسازی و هواپیماسازی استفاده می شود و تمایل دارند فناوریهای مرتبط با آن را در این کشور جذب و تجاری کنند.

موضوع مورد علاقه دیگر قرقیزستان بحث تولید بیوتانل است. اخیرا با انتقال فناوری کشت نوعی گیاه شیرین شبیه نیشکر، برنامه توسعه صنعت تولید بیواتانل سوختی در دستور کار این کشور قرار گرفته و با توجه به عدم دسترسی به سوخت در قرقیزستان، بحث استفاده از بیواتانل به عنوان یک منبع جذاب سوخت مدنظر سیاست مردان قرقیزقستان قرار گرفته است.

مشاور ویژه رئیس کابینه قرقیزستان در این ملاقات که در اداره کل تبادل فناوری مزکر تعاملات صورت پذیرفته بود به تمایل آن کشور برای تولید و ساخت دارو در قرقیزستان اشاره نمود و از توافقات ضمنی که با دانشگاه علوم پزشکی سمنان برای ایجاد یک مرکز مشترک علمی- پزشکی صورت گرفته، خبر داد. ایشان تمایل دارند که با تخصیص محل فیزیکی، تجهیزات پزشکی از طرف ایران تامین شود و ضمن ارائه خدمات، زمینه بازاریابی محصولات پزشکی ایران نیز فراهم شود.

WhatsApp Image 2022 05 14 at 8.33.01 AM

مسعود حافظی سرپرست اداره تبادل فناوری با ارائه ساختار علم و فناوری ایران، از هر گونه تعاملات فناوری با قرقیزستان استقبال کرد و اعلام کرد که اطلاعات کمی از بازار و ظرفیتهای کاری با کشور قرقیزستان نزد شرکتهای دانش بنیان ایرانی وجود دارد و با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور، شایسته است سطح تعاملات با محوریت فناوری تا سطح مناسبتری بهبود یابد.

حافظی تاکید کرد ایران در حوزه آموزش‌های پزشکی، ارائه خدمات پزشکی و تامین تجهیزات پزشکی و دارو، ارائه دانش ایجاد و توسعه پارکهای فناوری و نیز انتقال فناوری تولید دارو و تجهیزات پزشکی دارای تجربیات ارزشمندی است که با تعریف چارچوبهای مناسب همکاری، آمادگی کامل برای همکاری با قرقیزستان وجود دارد.

حضور دو کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند زمینه توسعه تعاملات تجاری فناورانه را نیز بیش از پیش فراهم کند.

آکماتبخوویچ ضمن تشکر از تعاملات سازنده سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و دعوت رسمی جهت حضور هیات ایرانی به قرقیزستان و بررسی زیرساختهای موجود، از سفر خود به ایران ابراز خرسندی نمود و از تصمیم خود جهت ارائه گزارش مبسوط به نخست وزیر قرقیزستان و ارائه پیشنهادات مکتوب به سفارت جمهوری اسلامی ایران خبر داد. همچنین پیشنهاد کرد شرکتهای حوزه کشاورزی ایران در نمایشگاه های تخصصی و اختصاصی ایران در قرقیزستان حضور یابند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا