مشارکت دانشمندان جوان در حل چالش‌های جهان

سعید سهراب پور گفت: دانشمندان جوان و مستعد جهان اسلام میتوانند راهکار‌های خود برای حل چالش‌های جهان اسلام را در رقابت علمی کنز ارائه کنند

به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی (ص)، رییس دومین دوره رقابت علمی کنز در مراسم اختتامیه این رقابت، با حضور علی اکبر صالحی، قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم و رئیس هیات مدیره بنیاد مصطفی (ص)، عذرا پچیهو، وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی ایالت سند پاکستان و مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس و مدیر بنیاد مصطفی (ص) و همچنین شماری از علاقه‌مندان در پارک فناوری پردیس اظهار داشت: این رقابت به همت بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با هدف تکمیل زنجیره ارزش جایزه مصطفی (ص) بنا شده است تا دانشمندان جوان و مستعد جهان اسلام بتوانند راهکاری برای چالش‌های جهان اسلام ارائه دهند.

سعید سهراب پور ادامه داد: در این رقابت دانشمندان جوان کمتر از ۴۵ سال کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود را در پاسخ به چالش‌های حوزه‌های مختلف به دبیرخانه ارسال کردند.

این عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی (ص) در مورد مشارکت در این دوره از رقابت علمی کنز توضیح داد: در این دوره ۶۵۸ اثر دریافت شد و ۶۳ چالش از ۱۳ مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی و خارجی مطرح شده بود.

وی ادامه داد: بعد از گذشت نزدیک به یک سال از آغاز فراخوان دومین دوره رقابت علمی کنز و داوری آثار، ۲۰ اثر به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند که از این تعداد ۹ اثر متعلق به اعضای هیئت علمی، ۷ اثر از فعالان حوزه صنعتی و ۴ اثر از پژوهشگران جوان است و در نهایت ۶ نفر برنده این دوره از رقابت کنز شناخته شدند.

سهراب پور از گروه معدنی زرین، پارک فناوری پردیس، شرکت فنی پارس، ایرانسل، بانک رسالت، دانشگاه خاتم، صندوق علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان حامی مالی این رقابت علمی تشکر کرد.

نگاهی به رقابت علمی کنز

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در تکمیل زنجیره ارزش خود، رقابت علمی کنز؛ کاربرد دانش و اندیشه برای جامعه (Knowledge Application and Notion for Society) را میان دانش‌پژوهان، دانشجویان و اساتید زیر ۴۵ سال با هدف تعمیق تفکر و ایجاد نوآوری در جامعه دانشگاهی برای رسیدگی به مشکلات جهان اسلام در حوزه‌های مختلف؛ از جمله آب، محیط زیست و انرژی؛ بهداشت و فناوری پزشکی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ حمل و نقل؛ اقتصاد، بانکداری و تامین مالی؛ برگزار می‌کند.
در این رقابت علمی، دانشمندان، محققان، مبتکران، دانشجویان دانشگاه‌ها و اساتید تشویق می‌شوند ایده‌ها و دستاورد‌های علمی و فناوری خود را در قالب یک فایل ویدئویی ارائه دهند.
اولین دوره این رقابت سال ۱۳۹۷ و در ۵ حوزه سلامت، انرژی، اقتصاد، آب و محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات با مشارکت ۱۰۴۵ نفر (۷۵۳ دانشجو و ۲۹۲ عضو هیأت علمی) و دریافت ۵۹۰ اثر از ۱۵ کشور اسلامی برگزار شد.

دومین دوره این رقابت نیز از سال گذشته و در حوزه‌های “آب، محیط زیست و انرژی”، “بهداشت و فناوری پزشکی”، “فناوری اطلاعات و ارتباطات”، “اقتصاد، بانکداری و تامین مالی”، “حمل و نقل” و “حوزه ویژه ۱۴۰۰؛ معدن و صنایع معدنی” آغاز شد و آیین پایانی آن همزمان با برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ (۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت) برگزار شد.

در این دوره ۶۵۸ اثر از دانشمندان ۲۵ کشور جهان شامل ۲۳۳ اثر در حوزه سلامت و فناوری پزشکی، ۲۲۹ اثر در حوزه آب، محیط زیست و انرژی، ۳۱ اثر در حوزه معدن و صنایع معدنی، ۴۷ اثر در حوزه اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، ۷۷ اثر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ۴۱ اثر نیز در حوزه حمل و نقل توسط دبیرخانه رقابت دریافت شد.

افزون بر این بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، با هدف عمومی کردن علم به صورت گسترده پاویون رقابت کنز را در نمایشگاه برگزار کرد تا آثار نخبگان و پژوهشگران در این پاویون به نمایش گذاشته شود.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با تاکید بر گسترش علم و فناوری در جهان اسلام، همراه با اتخاذ رویکردی غیرانتفاعی و حفظ استقلال کامل در دستیابی به اهداف خود، با احترام به پیامبر اکرم (ص) و با پیروی از آموزه‌­های اسلام، فعالیت­‌های خود را در راستای تقدیر از دانشمندان جهان اسلام و قدردانی از تلاش‌­های آن­ها، همراه با تعلیم دانشمندان آینده از یک دهه قبل در سراسر جهان آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا