افتتاح نخستین دفتر تعاملات علم و فناوری کشور در دانشگاه شیراز

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای جذب متخصصان ایرانی خارج از کشور، برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» یا “connect” را اجرا می‌کند که هدف از آن انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه متخصصان به داخل کشور است. مراکز علمی و پژوهشی برتر کشور به عنوان پایگاه‌های میزبان متخصصان در طرح‌های مختلف پسادکتری، فرصت مطالعاتی، تأسیس شرکت نوپا، نظام وظیفه تخصصی، سخنرانی و …. ، نقش مهمی در پیشبرد اهداف این برنامه ایفا می‌کنند.

در راستای افزایش سطح کمّی و کیفی همکاری‌ها، دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفريني دانشگاه شیراز، روز شنبه 7 خرداد ماه طی مراسمی با حضور مسئولین مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شیراز، رياست بنیاد نخبگان فارس و معاون بين‌الملل دانشگاه علوم پزشكي شيراز در تالار مصطفوی دانشگاه شیراز افتتاح شد.

این مراسم با خوشامدگویی آقای دکتر منصور کنعانی، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز و مشاور استاندار فارس در امور شركت‌هاي دانش‌بنيان آغاز گرديد. سپس آقای دکتر مجتبی بینازاده، عضو هیئت علمی و رئیس دفتر تعاملات علم و فناوری دانشگاه شیراز، با ارائه گزارشی اهداف، ساختار و حمايت‌هاي دفتر در جذب سرمایه انسانی متخصصين غیر مقیم را تشریح کردند. در ادامه جلسه، آقای دکتر محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اهمیت توجه به ظرفیت نخبگان ایرانی غیرمقیم، بر روی برنامه‌های دانشگاه در جهت جذب این سرمایه عظیم تأکید کردند.

پس از آن، آقای مهندس قلعه‌نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، که به صورت مجازی و از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه حضور داشتند، با اشاره به برنامه‌های این مرکز در تعامل با دانشگاه‌های سراسر کشور، از توانمندی‌های دیگر مرکز در زمینه بهره‌مندی از استعداد نخبگان ایرانی با استفاده از زيرساخت‌های موجود شامل: رايزنان علمی، رایزنان فناوری و كارگزاران صادراتی در كشورهای مختلف حضور دارند، صحبت کردند.

8.png e1653976092849

در ادامه آقای مهندس قلعه‌نوی با اشاره به سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی و در جهت تحقق هرچه بیشتر اهداف این سند؛ بر همکاری حداکثری میان مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و دانشگاه شیراز تأکید کردند.

در انتها ایشان از تلاش‌های صورت گرفته در دانشگاه شیراز تقدیر و تشکر کردند.

آقای مهندس سید علی حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات که در جلسه حضور داشتند، بیان کردند که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۴ برنامه منسجمی برای استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور آغاز کرده است و تاکنون مجموعه‌های مختلفی به عنوان پایگاه تخصصی برای بهره‌مندی از دانش و تجربه متخصصان ایرانی غیرمقیم شناسایی شده است.

وی با اشاره به توانمندی‌های دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، به نقش مهم و اثرگذار دانشگاه‌ها در توسعه همکاری متخصصان ایرانی خارج از کشور تأکید کردند و بیان کردند که این دفتر می‌تواند الگوی موفقی باشد تا دیگر دانشگاه‌ها نیز در این زمینه ورود کنند. همچنین ایشان از اختصاص بودجه مناسب از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دفتر خبر دادند و خاطر نشان کردند در صورت اتمام اعتبار اختصاص داده شده از سوی این نهاد، بلافاصله نسبت به تمدید اعتبار و همچنین مدت زمان موافقت‌نامه اقدام خواهد شد.

آقای دکتر حبیب شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز با حمایت از فعالیت دفتر تعاملات علم و فناوری، بر لزوم تسهیل شرایط به منظور فعالیت مطلوب این دفتر اشاره و خاطر نشان کردند با نظر مثبت بنیاد نخبگان استان فارس، پیگیری جذب نخبگان توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز زیر نظر دفتر تعاملات علم و فناوری دانشگاه شیراز صورت خواهد گرفت.

۲

در ادامه، آقای دکتر محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز، با اشاره به عزم دانشگاه شیراز مبنی بر بهره‌مندی از ظرفیت فناورانه نخبگان ایرانی غیرمقیم، بر اهداف دفتر تعاملات علم و فناوری تأکید کرده و از فعالیت‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دفتر تعاملات علم و فناوری و مسئولان دانشگاه تشکر کردند.

در پایان این جلسه نیز، موافقت‌نامه همکاری میان دانشگاه شیراز و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضای طرفین رسید و دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز با حضور مسئولین افتتاح گردید.

۳ 6500b8a270a65

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا