با هوش کسب‌و‌کار یا BI آشنا هستید؟!

در این مقاله قرار است با هوش تجاری یا هوش کسب‌و‌کار “Business Intelligence” که به اختصار آن را BI نیز می‌نامند؛ آشنا شویم. این مقاله، از گردآوری چندین منبع نوشته شده است. (مشاهده منابع در انتهای صفحه)

تعریف هوش کسب و کار:
در اصل BI به هر نوع فعالیت، ابزار یا فرآیندی گویند که دربر‌دارنده درست‌ترین اطلاعات در جهت پشتیبانی از فرآیند تصمیم‌گیری باشد. از اونجایی که برای BI تعاریف خیلی زیادی وجود دارد و ممکن است در جایی دیگر با تعریفی متفاوتتر مواجی شوید؛ باید به صورت خیلی خلاصه بگوییم که جمله زیر مفهومی است که در تمام تعاریف BI پیدا خواهید کرد: 
به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و ابزارهایی که تیم شما را برای انجام تصمیم‌گیری‌های کسب و کارتان کمک می‌نماید BI گویند.

خب حالا چرا اصلا باید وقت گذاشت و به موضوع BI پرداخت؟ چه مزیتی برای کسب و کار ما ایجاد میکنه؟!
زمانی که شرکت‌ها از BI استفاده می‌کنند، آنها فقط یک سیستم گزارش‌گیری یا ذخیره داده جدید ندارند. اگرچه، BI می‌تواند این مورد را هم فراهم کند، اما بیش از هر چیز، BI باعث ترویج عادات خوب تصمیم‌گیری می‌شود.
همه سازمان‌ها اعم از تجاری، دولتی، خصوصی و … منابع محدودی برای انجام ماموریت‌های خود دارند. از کجا بدونیم که این منابع محدود رو باید روی کدوم تصمیماتمون اول خرج کنیم؟ از کجا معلوم کدوم ماموریت اولویت بیشتری نسبت به اون یکی داره؟پس اهمیت یک تصمیم‌گیری درست کاملا واضح هستش و اینجاست که BI وارد میشه تا به شما کمک کنه با وجود شرایط کسب و کارتون بهترین تصمیمارو بگیرین.

در نظر گرفتن BI سبب داشتن یک رویکرد منطقی جهت ایجاد حلقه بهبود مستمر در کسب و کارتان می‌شود.


اهداف هوش تجاری و مزایای آن در یک نگاه:

  • تهیه‌ی سریع و آسان گزارش‌های کاربردی
  • تعیین گرایشات تجاری سازمان‌های رقیب
  • پیش‌بینی وضعیت آینده‌ی بازار
  • افزایش میزان رضایت مشتریان
  • تشخیص به‌موقع نقاط ضعف و قوت
  • کمک به تصمیم‌گیری سریع‌تر مدیران
  • افزایش بهره‌وری و سودآوری سازمان
  • تنظیم صحیح قیمت‌ها و افزایش فروش
  • کاهش هزینه‌های نیروی انسانی


کلام آخر برای صاحبان کسب و کارها، مدیران سازمان‌ها و کلیه افراد تصمیم‌گیرنده در سازمان: 
درست است که BI به شما کمک می‌کند تا با استفاده از ابزارهایی مانند داشبوردهای مدیریتی، گزارش و نمودار‌های متنی و گرافیکی و حتی تکنیک‌های داده‌کاوی عوامل موفقیت یا شکست پروژه‌های سازمان را متوجه شوید و بتوانید تصمیمات درست‌تری را در جهت رفع مشکلات و افزایش سودآوری سازمان اتخاذ نمایید؛ اما فراموش نکنید که افراد تصمیم‌گیرنده باید بتوانند نه تنها از تکنولوژی BI به نحو صحیح استفاده نمایند بلکه باید بدانند مثلا در چه زمانی؟ از کدارم ابزار؟ برای شناسایی کدام مشکل یا هدف؟ از BI بهره ببرند. BI تلفیق هنر و علم است. هیچ کتاب فرمول از پیش تعیین شده‌ای برای استفاده از BI در تمام کسب و کارها وجود ندارد و اینجاست که نقش مهم منابع انسانی و هنر استفاده از افراد صحیح برای پیش بردن BI مشخص می‌شود.

?لیست منابع مورد استفاده:
وبسایت ibm.com
کتاب
Business Intelligence For Dummies
مجله HBR

ترجمه و گردآوری توسط ن.نجفی؛ مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا