فرصت‌سازی چین از آخرین محدودیت‌های آمریکا بر تراشه‌های هوش مصنوعی

در حالی که برخی مقامات چین این آخرین محدودیت‌ها را عملی از «هژمونیسم فناوری» می دانند، زیرا می‌تواند توسعه مرکز داده بزرگ چین را کند کند، کهنه‌کارهای تراشه‌های این کشور تلاش می‌کنند تأثیر آنی را کم‌اهمیت جلوه دهند و این موضوع که واحد پردازش گرافیکی چینی است و سازندگان (GPU) از این موقعیت سود خواهند برد را تقویت می‌کنند.

برخی از فعالیت صنعت در چین نیز بر این نظر هستند که این ممنوعیت ممکن است فرصت‌هایی را در بازار صنعتی بگشاید ولی در عین حال کسب‌وکار دولتی ممکن است به دلیل ممنوعیت آسیب ببیند چراکه برای مثال سرورهایی که بر روی تراشه‌های A100 انویدیا (Nvidia ) اجرا می‌شوند و در لیست سیاه تجارت قرار دارند، عمدتاً در برنامه‌های دولتی مانند شناسایی مجرمان و نظارت بر ترافیک جاده‌ها استفاده می‌شوند و با توجه به عملکرد بالا و اکوسیستم تثبیت شده انویدیا، جایگزینی این تراشه‌ها با محصولات داخلی بسیار دشوار است.

برای کاربردهای دیگر در بخش صنعتی، مانند سرورهایی که توسط گروه فناوری Foxconn مونتاژکننده آیفون برای بهبود بهره‌وری تولید استفاده می‌شود، این شرکت در حال حاضر از پردازنده‌های گرافیکی تامین‌کنندگان چینی مانند هوآوی و کمبرین استفاده می‌کند.

به طور کلی، این ممنوعیت ممکن است آگاهی در مورد نیاز به تسریع در پذیرش پردازنده‌های گرافیکی داخلی را عمیق‌تر کند. با تشدید جنگ فناوری ایالات متحده و چین، مشتریان عمده بیشتری درخواست بومی سازی قطعات را دارند و این آگاهی تنها پس از آخرین ممنوعیت افزایش می‌یابد.

در سال‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از استارت آپ‌های چینی در زمینه GPU ظهور کرده‌اند. به عنوان مثال، Biren Technology در سال ۲۰۱۹ با تمرکز بر تولید تراشه‌های GPU همه منظوره تاسیس شد. سایر بازیکنان این صنعت عبارتند از Vastai Technologies مستقر در شانگهای، Iluvatar CoreX، و Hexaflake Information Technology.

چین اخیرا میزبان یک نمایشگاه بین‌المللی خدمات تجاری است که بسیاری از شرکت‌های فناوری آخرین پیشنهادات خود را به نمایش می‌گذارند. رسانه دولتی گلوبال تایمز به نقل از یکی از نمایندگان GPU در این نمایشگاه گفت که اکثر عملکردهای ارائه شده توسط تراشه‌های انویدیا را می‌توان با موارد داخلی جایگزین کرد.

ممنوعیت ایالات متحده ممکن است برای فروش انویدیا در چین برای سه ماهه جاری ۴۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. چین حدود ۷ میلیارد دلار به کل درآمد انویدیا در سال ۲۰۲۱ کمک کرده است.

منبع خبر: scmp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا