کشف صحنه جنایت نورانی یک ستاره توسط تلسکوپ ‌‌Webb

2500 سال پیش، یکی از زیباترین ویژگی های فضا متولد شد: سحابی حلقه جنوبی.

تلسکوپ فضایی وب در اوایل سال جاری به وضوح از این سحابی تصویربرداری کرد و ستاره شناسان اکنون فکر می کنند که دقیقاً می دانند که انفجار شدید یک ستاره چگونه رخ داده است و این سحابی زیبا را به دنبال خود رها می‌کند.

ستاره ای که این سحابی را در خود داشت تقریباً سه برابر اندازه خورشید و فقط 500 میلیون سال سن داشت. از نظر نجومی، این ستاره کاملاً جوان است. خورشید ما حدود 4.6 میلیارد سال سن دارد و باید تا 5 میلیارد دیگر عمر کند.

حدود 2500 سال پیش، کنفوسیوس و بودا هنوز زنده بودند. جنگ های پلوپونز در آستانه آغاز شدن بود. و در جایی در آن سال‌ها، ستاره‌ای در فاصله 2000 سال نوری منقضی شد و گاز یک کوتوله سفید تازه تشکیل‌شده را به بیرون منفجر کرد.

ستاره سحابی حلقه جنوبی نمرده است – هنوز نمرده است – اما دفع گاز آن نقطه عطف مهمی در طول عمر ستاره است. کوتوله های سفید آخرین بازی یک ستاره هستند. آنها زمانی تشکیل می‌شوند که ستارگان انرژی هسته‌ای خود را تمام کرده و سرد شدن آهسته خود را آغاز کرده‌اند.

1e16ef52ec2a2f05b3ddfe24e50956ed

به لطف تصاویر تلسکوپ فضایی وب و محاسبات هوشمندانه و مدل‌سازی ریاضی توسط تیم تحقیقاتی، اکنون می‌توان لحظات قبل از نمایش نور ستاره‌ای سحابی حلقه جنوبی را با جزئیات بررسی کرد. دانشمندان در مطالعه خود نوشتند: “برای بازسازی وقایعی که منجر به مرگ تدریجی این مولد می شود، [سحابی سیاره ای] باید آن را مانند یک صحنه قتل بررسی کرد.”

تیمی متشکل از 70 ستاره شناس با هم کار کردند تا مشخص کنند که احتمالاً پنج ستاره (که اکنون فقط دو تای آنها قابل مشاهده هستند) در نابودی ستاره نقش داشته اند.

تحقیقات آنها درباره مرگ این ستاره در Nature Astronomy منتشر شده است.

دکتر اورسلا، یک ستاره شناس در دانشگاه مک‌کواری و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: “ما از یافتن شواهدی مبنی بر حضور دو یا سه ستاره همراه که احتمالاً مرگ سحابی حلقه جنوب را تسریع کرده‌اند و همچنین یک ستاره دیگر به عنوان «شاهد بی‌گناه» که در این تعامل موجب سوء قصد گرفتار شده بود، شگفت‌زده شدیم.”

داده‌های تلسکوپ وب محققان را قادر می‌سازد تا جرم و میزان طول عمر باقی‌مانده ستاره سحابی جنوب را دقیقاً اندازه‌گیری کنند، که به نوبه خود به آنها اجازه داد تا جرم ستاره ضعیف مرکزی را قبل از ریختن موادش و ایجاد یک سحابی رنگارنگ استخراج کنند.

منبع خبر