چین در پاکستان پالایشگاه نفت می‌سازد

به نقل از سایت خبری “دیلی تایمز”، شرکت چینی (East Sea Group Limited) ساخت یک پالایشگاه نفت در بند گوادر پاکستان با ظرفیت پردازش ۸ میلیون تن نفت خام در سال را آغاز کرد.

به گفته منابع خبری این پروژه که ۴.۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، در دو فاز ساخته می شود که در مرحله اول هدف پالایش سالانه ۵ میلیون تن و سپس ظرفیت این پالایشگاه به پردازش ۸ میلیون تن نفت خام افزایش خواهد یافت.

مقامات وزارت انرژی پاکستان (بخش نفت) معتقدند ساخت این پالایشگاه ظرفیت ذخیره سازی قابل توجهی را در اختیار پاکستان قرار می دهد و این امکان را برای این کشور فراهم می کند تا ذخایر را برای مدت طولانی تری حفظ کرده و در ارز خارجی صرفه جویی کند، از این رو به دستور “شهباز شریف” نخست وزیر پاکستان کمیته ای متشکل از نمایندگان نهادهای مربوطه برای تسهیل راه اندازی این پالایشگاه نیز تشکیل شده است.

گفتنی است علاوه بر چین برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز برای سرمایه گذاری در بخش پالایش نفت خام در پاکستان اعلام آمادگی کرده اند، در این راستا عربستان قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه های نفتی در پاکستان هزینه کند و در کنار آن امارات متحده عربی نیز تمایل خود را برای راه اندازی یک پالایشگاه پیشرفته در شهر “هاب” از نوحی ایالت بلوچستان پاکستان با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز را ابراز کرده است.

درحال حاضر پنج پالایشگاه محلی در پاکستان فعالیت می کنند که مجموع ظرفیت پالایش نفت در آنها حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز است که معادل ۲۰ میلیون تن در سال می باشد، پاکستان با این ظرفیت حدود ۶۰ درصد از گازوئیل ، ۳۰ درصد بنزین و ۱۰۰ درصد سوخت جنگنده های دفاعی مورد نیاز خود را تامین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا