گسترش بازار دستگاه طیف‌سنج نوری بومی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور

دستگاه طیف‌سنج نوری تولید شده توسط متخصصان یکی از شرکت‌های فناور، به منظور بهره برداری در فعالیت‌های تحقیقاتی، به برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور فروخته شده است.

براساس اطلاعات پایگاه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، تاکنون دانشگاه‌ تبریز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه کاشان، پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه صنعتی شیراز مشتریان  دستگاه طیف‌سنج نوری/فرابنفش مینیاتوری UV/Vis بوده‌اند.

طیف‌سنجی UV-Vis به‌صورت معمول در شیمی تحلیلی برای تعیین کمی مواد مورد آنالیز (آنالیت)، از جمله یون‌های فلزات واسطه، ترکیبات ارگانیک کانژوگه و ماکرومولکول‌های زیستی استفاده می‌شود.

استفاده از پروب‌های فیبر نوری در دستگاه‌های طیف‌سنج نوری کارایی آنها را افزایش داده است. این پروب‌ها، راه‌حل مناسبی را برای اندازه‌گیری‌های فوتومتری در حوزه جذب، انعکاس، عبور، رنگ و فلوئورسانس برای گستره وسیعی از مواد ارائه می‌دهند، به طوری که می‌توان حتی با اتصال و ترکیب آن‌ها به یکدیگر مسیر نور را به‌خوبی کنترل کرد.

طیف‌سنج نوری ساخت این شرکت بسیار کوچک و قابل حمل است و قابلیت کار در محدوده UV/Vis و NIR طیف الکترومغناطیسی (nm ۱۹۰-۸۵۰) را دارد که محدوده کاربری دستگاه در این بازه طبق نظر مشتری قابل تنظیم است.

درایور و نرم‌افزار دستگاه اسپکترومتر توسط متخصصین این شرکت نوشته شده و نرم‌افزاری کاربردی و کاربر پسند است، به گونه‌ای که قابلیت نصب و استفاده بر روی انواع کامپیوترهای شخصی (PC) رومیزی و کیفی و سازگار با سیستم عامل‌های ویندوز موجود در بازار را دارد. منبع نور مرئی و فرابنفش و نیز پروب‌های فیبر نوری از تجهیزات جانبی این دستگاه است که به کمک آن‌ها دستگاه قادر است در مدهای جذبی، عبوری، انعکاسی و تابشی به کار گرفته شود.

از کاربردهای این ابزار می‌توان به آنالـیز منابع مختلف تابش، آنـالـیز رنگـی رنگ‌هـا و مـنـسـوجـات، محلول‌های کدر، مطالعات سینتیکی آنزیمی در علوم زیستی، بیوشیمی و آزمایشگاه‌های دارویی اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا