ساخت بزرگ‌ترین دالان انرژی پاک در چین

نیروگاه برق‌آبی بَی‌خِه‌تَن (baihetan)، که از نظر کل ظرفیت نصب شده دومین نیروگاه بزرگ جهان به‌شمار می‌رود، ۲۰ دسامبر روی رودخانه یانگ‌تسه کاملاً عملیاتی شد.

شروع عملیات این نیروگاه به معنی کامل شدن بزرگ‌ترین دالان انرژی پاک جهان است که در آن ۶ نیروگاه برق‌آبی عظیم روی یانگ‌تسه برق را از منابع غنی غرب به مناطق مصرف‌کننده انرژی در شرق کشور چین انتقال می‌دهند.

شایان ذکر است این نیروگاه با ظرفیت نصب شده ۱۶ میلیون کیلووات، پس از نیروگاه برق‌آبی سد سه‌ جُرج (Three Gorges Dam) در استان خِبِی، در جایگاه دوم قرار دارد. این نیروگاه به دلیل تجهیز شدن با ۱۶ واحد بومی تولید برق با ظرفیت ۱ میلیون کیلووات در هر واحد، یکی از پیشرفت‌های مهم چین در عرصه ساخت تجهیزات پیشرفته محسوب می‌شود.

گفتنی‌ست ظرفیت تک واحد‌های موجود در این نیروگاه (۱ میلیون کیلووات) در جهان بی‌نظیر است. این نیروگاه در تغییر ساختار انرژی، ساخت کمربند اقتصادی یانگ‌تسه و توسعه هماهنگ اقتصاد منطقه‌ای در کشور چین اهمیت بالایی دارد.

ناگفته نماند انتظار می‌رود ۶ نیروگاه برق‌آبی با ایجاد ۱۸۰۰ کیلومتر دالان انرژی در یانگ‌تسه (شامل بَی‌خِه‌تَن)، سالانه ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کنند که معادل کاهش ۹۰ میلیون تن مصرف ذغال‌سنگ و ۲۴۸ میلیون تن آلاینده‌های کربنی می‌باشد. این کانال اهمیت بالایی در کنترل سیلاب، کشتیرانی، مصرف منابع آبی و امنیت زیست‌بومی حوضه‌ی رودخانه یانگ‌تسه دارد.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا