گسترش تأسیسات بزرگ خورشیدی و بادی در چین

احداث نیروگاه‌های بزرگ خورشید و باد در بیابان کوبوچی منطقه خودمختار مغولستان داخلی (شمال چین) موجب تسهیل بیشتر انتقال انرژی کم‌کربن کشور و اطمینان‌بخشی از امنیت انرژی کشور می‌شود.

این پایگاه با ۸۰ میلیارد یوان (۱۱/۴۷ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری و ۱۶ میلیون کیلووات ظرفیت نصب شده، موجب تأمین ۸ میلیون کیلووات انرژی خورشیدی و ۴ میلیون کیلووات انرژی بادی می‌شود. همچنین، در این طرح از نصب بیش از ۴ میلیون کیلووات نیروگاه ذغال‌سنگ کارآمد و پیشرفته و ۴ الی ۶ میلیون کیلووات ذخیره‌ی انرژی حمایت می‌شود.

این نیروگاه پس از کامل شدن، سالانه حدود ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به پکن، تییِن‌جین و خِبِی منتقل خواهد کرد. بیش از نیمی از این برق انرژی پاک خواهد بود که معادل ذخیره ۶ میلیون تن ذغال‌سنگ استاندارد و کاهش ۱۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن است.

گفته می‌شود این طرح موجب بهینه‌تر شدن ترکیب انرژی چین خواهد شد. این امر موجب تسهیل تحقق هدف کشور مبنی بر اینکه سوخت‌های فسیلی ۲۰ درصد مصرف کل انرژی کشور را تا سال ۲۰۲۵ و ۲۵ درصد را تا ۲۰۳۰ تشکیل دهند، می‌شود. این طرح به افزایش مقدار انرژی پاک در ترکیب انرژی و دستیابی به انرژی پایدار کمک می‌کند.

چشم‌انداز چین تا ۲۰۳۰ رسیدن به مجموع ظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی و بادی ۱/۲ میلیارد کیلووات است. گفتنی‌ست سال ۲۰۲۱ رکورد ۵۴/۹ گیگاوات مزارع خورشیدی در چین زده شد که ۱۴ درصد نسبت به ۲۰۲۰ افزایش داشته است. شایان ذکر است به گفته رئیس شرکت سه جورج (Three Gorges Corp) چین، این طرح نه تنها به دولت برای مدیریت انتشار کربن تا ۲۰۳۰ و دستیابی به چشم‌انداز کربن صفر تا ۲۰۶۰ کمک می‌کند، بلکه میزان تقاضای داخلی و سرمایه‌گذاری هم افزایش می‌دهد.

ناگفته نماند شرکت سه جورج علاوه بر طرح بیابان کوبوچی، از ۲۶ طرح مرتبط با انرژی‌های نو و محافظت از محیط‌زیست با سرمایه بیش از ۱۰۹/۰۵ میلیارد یوان (۱۵/۲۶۷ میلیارد دلار) و مجموع ظرفیت نصب شده ۱۹/۶۴ میلیون کیلووات حمایت می‌کند.

منبع: دیده‌بان فناوری

منبع اصلی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا