دهقانی: ضرورت ورود بخش خصوصی برای مردمی‌سازی و ترویج پروژه‌های علم محور

طرح های توسعه‌ای و دانشی رصدخانه ملی ایران با حضور رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

 

دهقانی در این نشستی  با حضور جواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، جمعی از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه و فعالان رصدخانه ملی ایران گفت: دانشمندان، متخصصان و دست‌اندرکاران زیادی در پروژه راه اندازی رصد خانه ملی ایران فعالیت داشتند و زحمات و تلاش‌هایشان برای کشور و پیشرفت دانش ماجور است. قطعا زحمات فرزندان نخبه و دانشمند این سرزمین، برای امروز و آینده راهگشا و ارزشمند خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، با اشاره به این‌که حرکت در مسیر پیشرفت مستلزم شناخت روندهای جهانی در عین تعریف مدلی بومی و استاندارد مبتنی بر نیاز داخلی است ادامه داد: زمان طولانی که برای اجرا و نهایی شدن این پروژه صرف شد، تا حدی  از ظرفیت اثربخشی جهانی آن کاست و به واسطه تحولات چشمگیر جهانی در همین بازه، مقداری زمان از دست دادیم.

وی افزود: البته صاحب یک تجربه، دانش و فناوری بومی هستیم که تمامی ظرفیت‌های توسعه آن را در اختیار داریم.

دهقانی با تاکید بر این که می‌بایست بخش خصوصی را به عرصه اجرا و عرضه پروژهای دانش‌محور وارد کرد تا سرعت توسعه پیشرفت‌ها را افزایش یابد، افزود: اگر می‌خواهیم فرزندان کشور در مسیر فناوری گام بگذارند و از ظرفیت‌های نهادهای دانش‌پایه این رصدخانه استفاده کنند، باید در رویکردمان نسبت به مدل‌های اجرایی و نحوه بهره‌برداری، تغییر جدی صورت دهیم. درباره همین رصدخانه نیز اگر بخش خصوصی را وارد اجرای این رصدخانه می‌کردیم، با شناخت خوبی که از نیازهای این پروژه دارد می‌توانست این پروژه را به خوبی اطلاع‌رسانی کند، نظام گردش مالی و توسعه‌ای را صورت دهد و به بهره‌برداری برساند. اجرایی شدن یک پروژه به طوری که حائز ارزش افزوده باشد و بتواند توسعه را در پروژه صورت بدهد مستلزم این است که بخش خصوصی وارد عرصه اجرا و بهره برداری شود.

وی تمرکز روی یک یا چند محور دارای مزیت و توانمندی را نسبت به سرمایه‌گذاری و دستاوردهای اندک از چندین پروژه مختلف، ارجح دانست و افزود:  باید توانمندی و ظرفیت را روی پروژه‌های خاص نگه داریم و به صورت عمیق و متمرکز جلو برویم.

دهقانی بیان کرد: معاونت علمی با حمایت‌های زیرساختی، کارگزاری و بازارسازی، با نقش آفرینی بخش خصوصی در  کنار رصدخانه ملی ایران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی می‌تواند یک صندوق تامین مالی شکل دهد و این پروژه دانش محور را به ارزش آفرینی برساند. این پروژه حتما جذابیت‌های بسیار زیادی برای تمامی مردم خواهد داشت لازم است که بخش خصوصی کار ترویج، تبلیغ و تامین مالی را صورت دهد.

بازدید از دستاوردهای فناورانه بافق

همچنین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری صبح امروز در شهر بافق استان یزد حضور خواهد یافت تا ضمن افتتاح و بازدید از دستاوردهای فناورانه و نوآورانه، با فعالان فناور و نوآور بافقی دیدار و گفت‌وگو کند.

در آغاز این سفر ، مرکز نوآوری و کارآفرینی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تحت عنوان بافقی‌نو، افتتاح خواهد شد.

گفت و گو با تیم‌های نوآور و فعال در حوزه کارآفرینی بافق و  بازدید از دستاوردهایشان  از دیگر برنامه‌های دهقانی در این سفر است. همچنین حضور در کارخانه نوآوری درخشان یزد و افتتاح صندوق CVC شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از دیگر برنامه‌های معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در سفر به بافق خواهد بود.

علاوه بر بازدید دهقانی از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با شرکت سنگ آهن مرکزی، چند قرارداد سرمایه‌گذاری  و صندوق CVC کارخانه نوآوری درخشان یزد منعقد خواهد شد.

همچنین انعقاد چند تفاهم نامه از دیگر برنامه‌های حضور دهقانی است.

افتتاح مرکز نوآوری شرکت سنگ آهن ایران در دانشگاه یزد و بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مرتبط با حوزه نوآوری شرکت سنگ آهن و حضور در شورای نوآوری و فناوری استان در دستور کار سفر یک روزه کاروان علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به بافق یزد قرار دارد.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا