توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان بر بستر خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا/ افزایش حجم روابط تجاری ایران و کنیا با محوریت فناوری و نوآوری

رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور کنیا تاکید کرد: دکتر رئیسی پس از بازدید از خانه فناوری و نوآوری ایران در نایروبی با حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور کنیا از توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان بر بستر این خانه فناوری و نوآوری و افزایش حجم تبادلات فناورانه دو کشور خبر داد.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به کنیا در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور این کشور، تاسیس خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا را ظرفیتی برای توسعه همکاری‌های فناورانه میان دو کشور به سطوح بالاتر دانست و اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط فی‌مابین موثر باشد.

توسعه همکاری‌های فناورانه ایران با کشورهای قاره آفریقا

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در دانش و فناوری‌های پیشرفته، حوزه‌هایی چون مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و دارای تجربیات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، تصریح کرد: امروز کشورهای آفریقایی و کشور دوست‌مان کنیا تمایل زیادی به استفاده از محصولات ایرانی در بازارهای خود دارند. مسئولان کنیا زمینه‌های مناسب برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور را از قبل ایجاد کردند و با این سفر که نقطه عطفی در توسعه روابط فیمابین خواهد بود، بازار کالاها و خدمات ایرانی در کنیا و دیگر کشورهای شرق آفریقا روز به روز گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهوربا استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا خاطرنشان کرد: در رایزنی‌هایی که امروز با آقای رئیس جمهور داشتیم و در جلساتی که از صبح برگزار شده، دیدیم اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی، علمی و فناوری، تجاری، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور است.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به تعامل تاریخی و زمینه‌های فرهنگی همکاری بین ایران و کشورهای قاره آفریقا از جمله کنیا، عنوان کرد: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.

افزایش 10برابری حجم همکاری‌های اقتصادی

رئیس‌جمهور، با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش ۱۰ برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به هشت برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به ۲۰ و ۳۰ برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.

دکتر رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران دو کشور در زمینه ارتقای سطح روابط فیمابین و تبدیل آن به زمینه‌ای برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف با جدیت تلاش کنند، گفت: دو کشور می‌توانند در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی در زمینه دفاع از حقوق بشر، مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر و عرصه‌های مشابه با یکدیگر داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز هیچ مانعی پیش‌روی توسعه روابط دو کشور وجود ندارد و این بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: ضمن تشکر از مهمان‌نوازی رئیس جمهور و دولت کنیا، امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی باشد و روابط فیمابین را به سطح قابل قبولی برسد.

ظرفیت‌های بالقوه کشورهای آفریقایی و توسعه تعاملات

رئیس جمهور، آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: همچنین نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار و ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدای عالیقدر جمهوری اسلامی ایران و به برکت راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با وجود همه تهدیدها و تحریم‌های دشمن توانسته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد و امروز کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد و لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.

گفتنی است رئیس‌جمهوری کشورمان با همراهی دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در سفر به سه کشور آفریقایی از خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا بازدید کرد و با فعالان فناور مستقر، به گفت‌وگو نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا