آغاز فرایند صادرات 50 قلم تجهیزات پزشکی و دو قلم داروی ایرانی درمان سرطان به کنیا

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ثبت و صدور مجوز واردات 50 قلم تجهیزات پزشکی و دو قلم داروی ضدسرطان از ایران توسط وزارت بهداشت کنیا خبر داد و گفت: فرایند اخذ مجوز و صادرات 10 قلم دیگر از داروهای ایرانی به کنیا نیز از سوی خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا در حال پیگیری است.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری،  امیرحسین میرآبادی که در جریان سفر اخیر رییس جمهور و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به آفریقا، ایشان را همراهی می کرد  در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: پیش از سفر اخیر، فرایند ثبت دو قلم دارو و 50 قلم تجهیز پزشکی ساخت ایران در وزارت بهداشت کنیا  از طریق خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا انجام شده و حدود دو هفته قبل هم 16 شرکت دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه سلامت کنیا 2023 حضور یافته و موفق به امضای دو قرارداد صادراتی شده بودند که نشاندهنده ظرفیت خوب و بازار جذاب این کشور برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی است.

وی با اشاره به بازدید رئیس جمهور از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا گفت: در این نمایشگاه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی شرکت های دانش بنیان ایرانی به نمایش گذاشته شده بود و محصولات  ارائه شده عمدتا رکورد صادراتی به آفریقا داشتند. در جریان بازدید رئیس جمهور همچنین گزارشی در خصوص ظرفیت های صادرات محصولات فناورانه ایران به کنیا ارائه شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

میرآبادی با بیان این که تجهیزات پزشکی و داروهای ایرانی در بازار کنیا از لحاظ کیفیت و قیمت، مزیت رقابتی دارند اظهار داشت: علاوه بر این شرکتهای دانش بنیان و فناور ایرانی در حوزه هایی مثل کشاورزی، صنایع غذایی و دامی، ساختمان، معماری و فناوری اطلاعات هم  به کنیا صادرات دارند.

به گفته رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مزیت دیگر شرکتهای دانش بنیان ایرانی برای طرفهای آفریقایی این است که برخلاف شرکتهای غربی، حاضرند با مدلهایی، انتقال فناوری هم انجام دهند که فضای خوبی را برای همکاری های مشترک بلندمدت فراهم می کند.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از دو پهپاد کشاورزی ساخت یک شرکت دانش بنیان ایران در جریان بازدید دکتر رئیسی از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی گفت: پهپادهای «پلیکان ۲» و «استورم» از قابلیتهای متنوعی از قبیل سم پاشی، کودپاشی و پخش کودهای مایع، کاشت بذر، نقشه برداری و همچنین تصویربرداری و پایش مزارع برخوردارند.

میرآبادی خاطرنشان کرد: با توجه به حاصلخیزی خاک و وجود مزارع بسیار وسیع در کنیا و دیگر کشورهای شرق آفریقا که به شدت به دنبال ارتقای کشاورزی و اقتصادی کردن این حوزه هستند، ظرفیتهای خوبی در زمینه صادرات محصولات و خدمات پهپادی به این کشورها وجود دارد. وسعت بسیار زیاد اراضی زراعی که در برخی مناطق، دسترسی به آنها سخت است و از طرف دیگر قیمت بالای نهاده های کشاورزی باعث شده فناوری پهپاد که  دقت و سرعت سم پاشی و کودپاشی را به شدت افزایش می دهد در کاهش قیمت تمام شده محصول و اقتصاد کشاورزی آفریقا بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: در زمینه پهپادهای مذاکرات خوبی با طرف های آفریقایی انجام شد و چند سرمایه گذار برای ایجاد مراکز خدمت رسانی با پهپاد به کشاورزان اعلام آمادگی کردند

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به استقبال بالای مقامات کنیایی و اوگاندایی از دستاوردهای فناورانه ایرانی خصوصا پهپادهای کشاورزی گفت: یکی از نکاتی که در ملاقات دکتر رئیسی با روسای جمهوری کنیا و اوگاندا پرتکرار بود، موضوع همکارهای فناورانه بود که در واقع محور بسیاری از گفت و گوها بود

اوگاندا

وی با بیان این که در اوگاندا هم همزمان با سفر رئیس جمهور نمایشگاهی از ظرفیتهای صادراتی کشور در حوزه محصولات دانش بنیان برپا شده بود، اظهار داشت: محصولات ارائه شده در نمایشگاه بیشتر در حوزه صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، دارو و تحهیزات پزشکی و محصولات شیمیایی و کاتالیست‌ها، مواد و مصالح ساختمانی و محصولات مرتبط با حوزه دام و طیور و همچنین داروها و مکمل‌های گیاهی بود. هیات‌های متعددی از بخش های مختلف تجاری اوگاندا از نمایشگاه محصولات دانش بنیان ایرانی  بازدید کردند و در برخی حوزه ها به ویژه محصولات حوزه کشاورزی همچون کودهای بیولوژیک و کودهای آلی و چند داروی دامی درخواست های خوبی داشتیم که امیدواریم فرصت های تجاری مناسبی را برای دانش بنیان های ایرانی به‌دنبال داشته باشد.

میرآبادی در پایان تصریح کرد: بازار بسیار بزرگ و بکر آفریقا برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی جذاب است و فرصتهای خوبی خصوصا در حوزه های سلامت، کشاورزی و منابع معدنی وجود دارد. برنامه معاونت علمی هم اعزام هیات های تجاری به کشورهای آفریقایی و حضور پررنگ تر دانش بنیان ها در مناطق مختلف قاره آفریقا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا